Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Marocko på sommaren?

• anonym-anvandare

Member
    2 juni, 2003 at 20:42

Hur långt är det Sverige – Marocko, och vilken väg kör man? Är det inte mkt vägtullar och skit i frankrike/spanien? kostar inte färjan mkt? kanske blir billigare att bila häriåfrn än åka flyg ner? Hur funkar det att köpa bil där nere?

//Tacksam för svar.

• filip_n

Member
    3 juni, 2003 at 20:38

Ska du köra bil från södra Sverige till norra Marocko så har du en nätt sträcka på ca 350 mil att avverka (räknat från Ängelholm där jag bor till Tanger, enkel resa givetvis). Det finns en alldeles utmärkt sida att nyttja sig av för att planera sin resa. http://www.viamichelin.com/viamichelin/gbr/dyn/controller/HomePage;jsessionid=0000GB5CJZFRTQFE4OALPDYWLUY+ul2nphls Här kan du skriva in varifrån du skall åka, till vart du ska, så räknar sidan ganska smidigt ut vägen till dig. Tror att guiden bara fungerar i europa, så välj Tarifa som slutmål.
    Du kan t ex välja om den ska räkna ut snabbaste, kortaste eller billigaste vägen. I Frankrike finns det bra vägar bredvid de peage-belagda motorvägarna, men de är ju inte de snabbaste. I Spanien kan jag inte komma ihåg att vi betalade en enda slant för motorvägsfarten.

Om du inte har för avsikt att göra några stopp på vägen ner, och beroende på hur många ni är i bilen, så vette sjutton om det inte lönar sig att ta flyget ner. Betänk att Sverige – kontinenten kostnaden ligger på ca 1000:- ToR och sedan tillkommer båtturen Spanien – Marocko. Här nere kan du välja antingen Algeciras – Ceuta/Tanger eller Tarifa-Tanger. Förra våren begagnade jag mig av den senare överfarten. Den var svindyr (katamaran som tar 45 minuter över istället för 3 timmar), och när vi skulle tillbaka till Europa så var katamaranen sönder (det fick vi reda på 3 timmar efter utsatt avgångstid) och vi fick ta en vanlig sleten färja tillbaka. 5 timmar o 15 minuter “sena” tillbaka. För detta besvär fick vi € 0 – ARN existerar ICKE i Spanien. Däremot hotade gubben färjebiljettgubben oss med polis för att vi klagade. Beroende på vart i Marocko du sedan ska så har du ytterligare x mil kvar att köra när du väl rullat av färjan.

Är det dock så att du är sugen på att besöka diverse ställen längs vägen ner, så blir ju bilen ett ganska klockrent alternativ. Europa har ett par fina spots på vägen, och billigare surfprylar än de i franska Leucate har jag aldrig sett.

Har själv för avsikt att rulla ner mot Marocko med ett par polare i slutet av juni för att surfa nån månad, och det blir med största sannolikhet gaaaanska så najs. Vi ses i Marocko!

• anonym-anvandare

Member
    3 juni, 2003 at 21:44

Vad kostade färjan?, flyg ner till Marocko är väl ganska dyrt?
    Vi tänker bo i bil, så funderar om man ska köpa bil där nere, hur funkar det, lurar dom skiter ur en, billigt/dyrt?
    Har även en tanke om att fortsätta söderut längs västkusten i Afrika, hur funkar det?
    Kostar det pengar att ta in bilen i Marocko?
    Planerar att åka i slutet på september vill båda våg och vindsurfa.

• anonym-anvandare

Member
    3 juni, 2003 at 21:45

Hur lång tid tog resan, och vad för bil, klarade ni er undan motorhaveri?

• filip_n

Member
    4 juni, 2003 at 14:23

http://www.frs.es/eng/index.htm
    Det finns säkert fler företag som ordnar resor över sundet, men detta måste vara det dyraste. Resorna över är enkel resa, så dubbla alla priser. Vi åkte med folkabuss förra året, så det blev 240 euro. Kunde kanske ha chansat med annan biljett, men det gjorde vi ej. Maila o fråga företaget om vilket pris som gäller för just din bil.
    (eller leta efter andra rederier, borde finnas på algeciras o tarifas turistbyråhemsidor).
    Beträffande flygpriser har jag inte en aning, men det finns ju diverse företag att höra sig runt hos. Står det inget om detta tidigare i denna tråd?
    Hur det är att köpa bil där nere vet jag heller ingenting om, men är tveksam till att där finns något större utbud.

Att ta in bilen kostar inget, men det finns diverse frilanserande gubbar i Tanger som gärna hjälper till att fixa dina passtämplar. Och då menar jag GÄRNA (och sen vill ha deg för det)!
    Vi roadtrippade, så en sträckkörningstid kan jag inte uppskatta. Det kan variera stort beroende på vägval och om ni ska stanna o campa varje kväll eller sträckköra. Vår VW transporter från 89 höll åtminstone den 1000-milaresan utan probs (och bilen har gått 17000 mil totalt). Kolla olja och kylarvatten med jämna mellanrum är dock ett hett tips.
    Annars hänvisar jag till vad som nämnts tidigare i denna tråden, samt till de länkar som angvits för där står det mycket läsvärt.

• anonym-anvandare

Member
    16 juni, 2003 at 22:17

Nu bär det snart av! Buss är inhandlad, tändstiften borstade. Kan inte gå annat än galant! Finns det några kvar hemma som också planerar Marocko? När isåfall och hur kommer ni dit?
    Ses väl i Essouira hoppas jag! Tjipp

Page 3 of 3

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Marocko på sommaren?

You must be logged in to create new discussions.