Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing MASSIVE ATTACK ON THE SPEED RECORD

• MASSIVE ATTACK ON THE SPEED RECORD

Publicerad av levieux på 7 juni, 2003 vid 09:35

Jag har hittat följande text på Planche Magazine hemsida:

Lite konstig text pga maskin översättnng från franska till engelska!

MASSIVE ATTACK ON THE RECORD SPEED
    Ten years already that the record of the world speed is blocked with 46,52 knots, and that the bar symbolic system of the 50 knots seems inaccessible…
    Björn Dunkerbeck is persuaded that it can cure it. It gives itself the means and joins of them other famous windsurfers, of which Robby Naish in person, to attack this challenge.
    Code name: “World Speed Sailing Challenge”. It is the project which Björn, shouldered by his friend Peter Bogner, ex-champion of ski and impassioned windsurfer, is setting up. It is a question of creating an organization which allows others windsurfers to jointly attack the record, in their making benefit from all the infrastructure necessary. The concern essential being to set up something of really serious and pro, it was not possible to have meetings open to a too great number. Björn and Peter thus subjected the idea only to one handle of signals windsurfers. Already answered more than favorably the call: Anders Bringdal for a TEAM Scandinavian, Antoine Albeau for a TEAM France and more astonishing but not less amusing, Robby Naish for a TEAM the United States. Björn will make as for him equips with Roddy Lewis, the man who holds the record at sea (44,6 knots).
    Three meetings are planned for all this beautiful world. Björn will be of attack as from July 4, on the spot of Arinaga, at his place in Gran Canaria, for one one month duration. A channel with a perfect angle compared to the wind is in the course of installation. The second meeting should take place at the end of October in France, and the third should be held at the end of November, at the beginning of December in New Zealand, where the winds are particularly strong at this period.

Jag säger bara en sak: ÄNTLIGEN!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

anonym-anvandare svarade 21 år, 5 månader sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    7 juni, 2003 vid 09:42

Är Carl Lewis och Roddy Lewis samma kille? laugh.gif Man måste heta Lewis i efternamn för att vara snabb.

• sunkan_

Medlem
    7 juni, 2003 vid 11:29

Coolt, det är häftigt att se på när folk speedar som galningar.. Själv får jag mest drömma om speeden, men det gör inte så mycket för jag slår väl mitt egna hastighetsrekord varje gång jag är ute just nu.

• calle_b

Medlem
    7 juni, 2003 vid 11:59

Det är helt galet om man tänker steget till hur GAAALET 44 knop är! Hur gör dom egentligen??? confused.gif

Enormt imponerande med den farten!

Som sagt: Hur gör dom för att segla så fort???

crazy.gif smirk.gif grin.gif

• markram

Medlem
    7 juni, 2003 vid 12:15

Det är j-igt duktiga stora starka pojkar med extra vikt på överkroppen som kör undanvind på plattvattten med extrema smala(och lätta) brädor med små vassa fenor i jävligt hård vindmed CAMBER-segel, som gör åtskilliga försök(och kraschar rätt hårt ibland).
    Ungefär så ser formeln ut och varje enskild faktor är driven till sitt yttersta.
    Det är ju inte utan att man blir avundsjuk -tänk att få dra iväg i exakt rätt vinkel på plattvattnet i en kanal när det blåser järnet…

• calle_b

Medlem
    7 juni, 2003 vid 12:35

mmmmmmmmmmmmm….. Så du menar att jag med mina 62.5 kilon inte har en chans???? wink.gif

Hade funderat ut ganska mycket av ditt svar redan, jag tänkte mera på speedtekniken. Om de nyttjar en speciell “nu-jävlar-ska-jag-bräcka-ljudvallen-teknik”….. Visst har man minst en repa/surfdag som man kör så fort man klarar av+ lite till. Men på den lilla freestyle-wave-brädan jag kör på så poppar den hela tiden, går helt enkelt inte att hålla ner grejerna i vattnet, även om de bara går 2 dm chop….

Vad handlar det om egentligen? Att lägga tryck på fenan eller inte?? Jag har märkt att när jag seglar fort som faaaan i undanvind och det kommer en vindby i vindbyn där man dras upp i mer upprätt position så börjar brädan bli helt galen och man är ungefär 1 millisekund från att få spinnout, pga just för mycket vikt och tryck på fenan…

Brädan är dock inte “anpassad” för att segla i 44 knop med, men iaf, för att få bra hopp och sånt så måste jag ju segla på gränsen hela tiden, vilket i sin tur innebär att brädan borde vara avsedd för att köra fort på. Vad fan snackar jag om?

MYcket schitzofrent inlägg men ändå…. crazy.gif

Summan av soppan är att segla fort är jävligt roligt…. Skulle va skoj o inhandla en GPS men nu är juh ekonomin så jävlig… Plus att ny mast e på g…. Suck.

Ha d gott

• markram

Medlem
    7 juni, 2003 vid 13:21

Köp en hårdvindsslalom och förundras!
    Jag har en som INTE trivs under 14 meter och knappt funkar under 12.
    Men när det blåser sisådär 16-20, då kan man stå på bakfoten och med cambersegel är spinnout inte så självklart, du måste dock fjädra konstant med benen (mycket ansträngande).
    Jämför inte med wave-det blir som att jämföra en jeep med en ferrari.
    Det finns billiga hårdvindsslaloms(har sett F2sputnik mfl) och segel till salu!

• anonym-anvandare

Medlem
    7 juni, 2003 vid 14:53

vad är det för slalom?

• calle_kuling

Medlem
    7 juni, 2003 vid 21:21

Brorsan hade en F2 Sputnik i Spanien, han lämnade den till Tarifa Pirates butiken och skulle få penningar när den såldes, men den har antingen inte sålts.. eller så har något gått galet med det hela crazy.gif

Skulle behövt en mindre fena och bättre trimmat segel den gången jag seglade med F2 Sputnik -93 och Wallen WCRace 5.5 -93 i uppåt 20 m/s på speedstranden i Tarifa.. Trycktes ovillkorligen snett ner bakåt av seglet när jag kom till vindhålet (närmare halvön)! Jaja.. jag var ingen höjdare på att trimma segel då..

Kan man hyra speedgrejjer om man åker till Tarifa? Nån som testat?

Ps: Hur säger man *suck* på engelska ??? Svar: “sigh” – en suck av lättnad—a sigh of relief.. Hittade svaret så jag ändrade detta inlägg..

• anonym-anvandare

Medlem
    8 juni, 2003 vid 10:12

lite mesigt med speedbrädor är bara 1-2 knop snabbare
    på slören än en liten slalombräda,
    Tar man halvvind och lite kryss så har ju
    speedbradan inte en suck.
    Lite volym har dom också, som att
    vattenstarta en vattenskida, ny vattenstartsteknik,
    de flesta skulle inte kunna starta dom.
    Såg speed PWA i Tarifa -91, det såg ut som
    att speedneedles inte började plana på
    vattnet förrän de körde över 37 knop, då
    såg det ut att gå långsamt.
    Ett noname segel Airfoil med en
    seglare Bellini (F111 tror jag) seglade bara lite
    långsammare än Dunkerbeck.
    Har nog sett många slalomseglare i sverige
    på slör under kortare sträckor lätt
    seglat över 30 knop, det ser ganska långsamt ut.
    Dunkerbeck var inte så mycket snabbare på slören
    kankse 2-3 knop ( kanske väldigt mycket bättre då)
    men främst på kryssen ( de kryssade och slörade hela dagen)
    så var han minst dubbelt så snabb som de andra.
    Otroligt blåsigt, många seglare kunde inte ens kryssa
    utan fick gå till starten med grejorna efter stranden.
    Säkert över 30 m/s, sanden yrde, rejält blästrad blev man,
    kameran förstörd, sand precis överallt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing MASSIVE ATTACK ON THE SPEED RECORD

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.