Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast å segel.??

• Mast å segel.??

Publicerad av grahn på 26 november, 2003 vid 15:15

hello..
    jag undrar lite om det här med mast å segel..
    är det väldigt viktigt att andvända samma märke
    på både mast å segel..
    T.ex går det bra att ha en np mast å ettt gun segel??
    blir det sämre segkings egenskaper etc.??

grahn svarade 21 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • niklas_s

Medlem
    26 november, 2003 vid 16:51

tror inte de spelar nån roll om man inte e en sån där helkräsen mega proffs som inte seglar i vindar under 20 m/s

• ola_p

Medlem
    26 november, 2003 vid 16:54

Det är egentligen inga som helst problem att blanda, så länge imcs stämmer…
    Dock så är just gunmasterna hyggligt mkt styvare än andra… Använd sökfunktionen så ska du hitta massor på ämnet…

• niklas_s

Medlem
    26 november, 2003 vid 17:05

ola, du som e så mastkåt. du ska ju kunna dehär utan å innan.

• JOHN_J_RAMBO

Gäst
    26 november, 2003 vid 17:14

får man fråga Ola va han bygger sin fakta på?

• ola_p

Medlem
    26 november, 2003 vid 17:25

Mja, jag har faktiskt bara två.. blush.gif
    Det är Helenius som kan master… Han har väl ett nätt plockepin… tongue.gif

Och vad jag bygger mina mastteorier på?
    Känslan i 75%, 100% och 50% som e samma sort i övrigt, samt en jävla massa läsande…

• lars_k

Medlem
    26 november, 2003 vid 17:27

Av någon anledning har Gunsails IMCS 20 på några av 400 masterna, när andra tillverkare har IMCS 19…Dessutom har visst Surf mätt upp en stycken mast till IMCS 20.7, och det är ju styvt… Men övriga mastsortimentet verkar följa standard som jag ser det.
    Och man måste vara riktig finsmakare (som Ola_H och likn) för att märka nån skillnad. Viktigaste egenskapen på en mast är vikten, som jag ser det. Och Guns master är lätta.

• grahn

Medlem
    27 november, 2003 vid 08:25

så om jag fattat det rätt…
    så går det bra så länge imcs stämmer??
    ja det va ju enkelt i alla fall. tongue.gif
    vad skall jag skriva som sök ord då?? confused.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    27 november, 2003 vid 08:37

Jo Lars
    Du talar om någon test, var det i Surf eller i vilken test var det? Jag har en Teccno-Limits och har hört några rykten om att deras Imcs-tal inte stämmer är det något du känner till.
    Tack på förhand

Calleväder

• lars_k

Medlem
    27 november, 2003 vid 08:42

Ja, det är deras test av skinny-master. Finns här:
    http://www.surf-magazin.de/_test/skinnymasten_0803.htm
    där ligger också testet i pdf…
    Du kan väl tyska? 😛

• adde

Medlem
    27 november, 2003 vid 08:49

Det behöver inte vara så att det fungerar ”bara” för att du har rätt IMCS, inte heller behöver det vara så att det inte fungerar om du har fel IMCS.

I princip så mäter IMCS hur mkt masten böjer ned på mitten om man belastar den med 30 kg där. Formeln är:

MCS (ett gammalt mått) = längden * 10 / nedböjningen
    IMCS = MCS * (längden/460)^2

Utöver detta mått använder man ofta base/tipp deflektion, dvs hur mycket toppen (1/4 från masttoppen) och botten (1/4 från mastens underdel) böjer ned, relativt mittnedböjningen.
    Till exempel i en 76/64 mast böjer toppen ned 76% av mitten nedböjningen och botten böjer 64%. 76/64 kallas ofta ”constant curve”, eller för 12% constant curve (12 är skillnaden mellan 76 och 64) allt mellan 10 och 14 kan kallas för constant curve.

Flex top dvs där toppen böjer extra mycket har ofta en nedböjning på typ 82/62 eller en skillnad på 18 till 22.

Däremellan (14-18) kallas det typ combiflex eller combicurve…

Alltså även mellan samma IMCS kan det vara skillnad i böjkurva, men såklart kan olika IMCS ge liknande procentuella nedböjningar.

/adde (kallenderryttare)

• charlieb

Medlem
    27 november, 2003 vid 08:56

läs testet ang gun masterna så ser ni att gun har 19,6 på loop 75 och imcs 18.7 på loop 65. angivet var 19. ingen tillverkare träffar 19… vilket samtliga har angivet…

CharlieB

• lars_k

Medlem
    27 november, 2003 vid 09:10

mm. Fast de har inte helt rätt angånde gunmasterna…Gun anger IMCS 20 på sina 400 master, inte 19.
    Förresten säger testet att segel känns mjukare med skinnymaster, då kanske det är en fördel att masten är lite styvare.
    Jag har beställt en linje 04 Wave MC som är sydda för skinnys, ska jag köra med en Loop C100 400 (1400 gram, mums…) och testa nu i SA. Kan ju berätta sen vad jag tyckte om denna kombination. Är ju nästan halva priset på både mast och segel jfrt med andra märken..

• jester

Medlem
    27 november, 2003 vid 09:17

Häpp!

Kärde en NP X3 430 till mit 5.4 NP Search. Seglet varken såg bra ut eller kändes bra när jag riggade enligt instruktionerna. Kändes bättre när seglet såg bra ut (rätt riggat mao). Beslutade mig dock för att skaffa Gun-master istället. Med en Gun 430 Loop C75 funkade seglet mycket bättre. Kan bero på att den nya masten är lättare. Jag kunde även rigga efter NPs rekommendationer…
    Tilläggas bör att jag väger upp mot 100 kg beroende på dagsform.

/J

• anonym-anvandare

Medlem
    27 november, 2003 vid 09:25

Tackar och bockar
    Ska låta farsgubben lusläsa testet.
    Han är en j på tyska men kan även
    stora delar av den tyska surfvokabulären
    vilket inte många kan.
    Ha det

• rekk

Medlem
    27 november, 2003 vid 17:42

tuff badanka har peter sett den?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast å segel.??

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.