Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Mast diskussion
-
Mast diskussion
Publicerad av tim-eriksson på 2 september, 2007 vid 11:52Vid vilka längder är det extra viktigt att ha en bra mast?
Jag är fattig student och har absolut inte råd att ha 100% kol master i alla längder…Samt, är det skillnad på om jag kör race segel eller våg segel, (antar det) vilken mast jag borde köra på?
Som det ser ut just nu så kör jag med segelstorlekar;
5.0 – Simmer onshore 01 (nyinköpt)
5.8 – Neil Pride mk2 world cup / simmer onshore.
6.9 – Neil Pride mk2 world cup / simmer zero five
8.5 – Neil Pride world cup från 90 typJag kommer köra mk2 segel betydligt oftare än jag kör de nyare simmer seglen. Kommer köra på de lättare seglen när det blir djupt vatten och många vattenstarter 🙂
Mina master jag har:
430 70% gun
450 35% (?) Fiberspar tidal wave
490 30% North Sails sting460 Fiberspar 3200 30% (odelbar så därför använder jag den inte så ofta)
Är det en “okej” mast uppsättning?= Eller borde jag ha högre kol halt till min 490 mast som jag kör 6.9 på? Är en bra mast som jag förstått men med lite för lite kol… Väger en hel del :/
Aja, vid vilka längder är det mer viktigt med bra master? T.ex är det värt att ha en 370 mast i 100% kol?
Jag fick köpa 450/490 masten till riktigt bra priser… Därav att jag har dessa master.
tim-eriksson svarade 17 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 22 Svar -
22 Svar
-
Ju längre mast och ju rejsigare segel, desto viktigare med rätta och lätta master. Fast å andra sidan har du så gamla segel så det kanske kvittar… Kör slut på grejorna du har och köp nya fina segel+master när studentlivet är över! 😉
-
Väldigt mjuk mast. I allmänhet är det en 370 eller 340 som är så mjuk.
-
Någon som har synpunkter på att använda en Simmer mas i ett NP segel?
-
Men… mina race segel är det ju bra tryck i 😛 Tycker dem hänger med riktig bra fortfarande, sen har ju jag några nya freeride segel / vågsegel.