Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › mast fan vägrar dela på sig
-
en annan var ju på oktober-fest i bayern i höstas, hängde då en hel del i mast-delar-tältet. fantastiskt att se på när de arbetar, vilka skills! ett lokalt lag vann tävlingen faktiskt, och vid segerfesten drack de fatöl direkt ur mastens överdel!
det är dock lite synd att det har blivit sådan materialsport nuförtiden, det var nog inte en enda person som deltog i tävlingen som inte hade speciella “mastdelar-byxor” (dock oftast förklädda till lederhosen) för att ge extra stöd vid vridmomenten. de utan var chanslösa. -
Hehe det är ingen myt att tyskar har många sätt och utryck vid isärtagning av master. Jag fick dock lära mig ett bra i somras i tarifa: Ta tag i varsin ände om masten med en hand och skaka masthelvetet! Sen får man inte glömma att man alltid ska dra åt samma håll under hela processen dvs byt inte riktning innan ni fått isär den!
-
Jaja, imorrn ska jag iaf köpa kylspray, så det blir lite surf. Synd att killen var anonym, vet ju inte vem jag ska bita benen av om mastfan spricker Wish me luck!
-
Det är inte så svårt att få loss dem, behövs inga specialtrick med gungande gubbs osv, jag har testat det mesta men kommit fram till att följande är enklast och bäst. Aldrig negativt resultat.
Två bommar, en placerad på ordinarie plats på mast, den andra tightas till ordentligt på övre delen, dock ovanför den inskjutande delen från underdelen. Nu är det bara att vrida, behöver inte bli svårare än så.
Den vanligaste orsaken till att det fastnar är läckage i topp eller botten. Se till att det sitter riktiga tätningar där så slipper du problemet i framtiden
-
Getwet, ska man jobba hårt med rör i öronen…?
Gott Nytt och vi ses till våren!CharlieB
-
Du det där var ingen hit på skalan direkt att få “dyköra”. Så mycket har jag inte lidit sedan min bästa 30 cm fena gick åt hel….. en perfekt speeddag på Fuerte!
Väl hemkommen till civilisatioen igen träffade jag en ursnygg öronläkar tjej som var polare med dig och din polers………blev frisk direkt, fattar inte hur?
Kommer mer än gärna till våren, funderar på att ändra mantalsskrivningsadress så besöken kan bli dubbelt så många med hjälp av Gotlandsrabatten.
Peace love and understanding, your friend!
P.S Tok Uffe är just nu på Sicilien och surfar.
-
Jag får alltid loss masten genom att ta tag på var sida om delningen och gunga masten upp/ner/fram och tillbaka samtidigt som jag vrider delarna.
Det kan iof ta en stund men jag har hittils alltid fått isär masterna.
Logga in för att svara.