Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Mast-fråga.
-
Mast-fråga.
Publicerad av johanoeberg på 6 december, 2009 vid 18:17Har sökt lite men inte funnit något tillfredställande svar.
Tror ni en Fiberspar 3200 QT 460 funkar till ett NP RS Slalom 7.2 -07?
(luffen och IMCS stämmer, men förutom det?)
booman svarade 14 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar -
13 Svar
-
Jag har inte kört just denna masten, men jag upplever att det är en enorm skillnad på att plocka i en gammal mast med låg kolfiberhalt i nya segel, jmf med nya 100% carbonsmaster.
Skulle vilja påstå att prestandan på riggen sänks till samma nivå som masten är. -
Hej,
Har hört många som påstår att 4800:an funkar minst lika bra till just det seglet som NP’s egna master. Har själv inte provat. -
Masten funkar nog att rigga med men 30% kolmast till fullcambrat slalomsegel känns inte som en bra matchning.
Du kanske kan hitta en med lite mer kol billigt. Vi testade en reptile mast på Neil pryde RS nyligen och det verkar funkar fint. Så du kanske kan hitta en beggad sån billigt för de är klart billigare än Neil pryde nya med lite mer kol. -
RS Slalom är ju ett (väldigt lätt) nedbantat race-segel. Gör dig själv en tjänst och skaffa en riktig mast till seglet! Går naturligtvis bra med X6, men absolut bäst med en X9. Men presterar som sagt riktigt bra med X6
-
Ok. Tack alla för era svar!
En följdfråga (lite OT men jag provar ändå :wink:):
Tror ni ett sådant segel (då med kompatibel mast) funkar bra till en SB Kombat 105l -05 (wave/freestyle med 31 cm freestylefena)?
-
Ja det går att segla ett racesegel på en freestylebräda. Jag har själv seglat North Prisma 7,8 -97 och Naish Stealth 7,8 på Naish Playmate 116. Men det är skillnad mellan “funkar bra” och “det går”. På din freestyle skulle det vara bättre med ett freestylesegel typ Naish All Terrain 7,0 eller hellre 6,5. Lite sämre fart i toppen, men planar tidigare och roligare att segla. (eller motsvarande segel från andra märken)
-
andersbq;591372 wrote:Ja det går att segla ett racesegel på en freestylebräda. Jag har själv seglat North Prisma 7,8 -97 och Naish Stealth 7,8 på Naish Playmate 116. Men det är skillnad mellan “funkar bra” och “det går”. På din freestyle skulle det vara bättre med ett freestylesegel typ Naish All Terrain 7,0 eller hellre 6,5. Lite sämre fart i toppen, men planar tidigare och roligare att segla. (eller motsvarande segel från andra märken)
Ok. Trodde raceseglen var the shit när man skulle plana tidigt.
Det är väl egentligen det jag vill åt, topfarten får komma senare med utvecklingen.
Har du några tips på “motsvarande segel från andra märken” (Kanske även sådana som passar till en 3200 QT? eller är det en skitmast?)
Har ett SimmerStyle twist 6,7 -04 men skulle vilja ha något större som jag får lite mer dagar/kraft ur på den brädan.
-
Har tyvärr inte testat några andra märken av freestylesegel i modern tid. Men på Naish All Terrain 6,5 körde jag en NP Wave 30% carbon 460 cm från typ -03, vilket var kanon. Men samma mast i All Terrian 7,0 var OK men inte mer.
-
Tja, racesegel planar rätt tidigt eftersom de alltid har buk, men de är främst optimerade för att gå galet fort och ha kontroll när man är sjukt överriggad. Freeridesegel med cambers, ganska mycket buk och lite tajtare akterlik planar tidigare, och säkert också freestylesegel.
För länge sen, (typ 80-talet) när alla segel hade ungefär lika tajta akterlik, då planade racesegel mycket tidigare än andra segel just för att de alltid hade buk, men sen, runt -88 så kom de lösa akterliken och då började det ändra sig. Några år in i 90-talet släppte NP sitt MKIV och nån jag kände hade varit nere på Haga Park och seglat MKIV 7.8 i 15 m/s och jag blev såklart tokimpad, till en tävlingsseglare påpekade att det innebar att MKIV-seglarna inte hade nåt segel som funkade i 7 m/s, då andra använde sina 7.8:or. Lösningen var så klart att släppa större och större storlekar på raceseglen, för utvecklingen stannade inte med MKIV (även om efterföljaren VX hade lite mer bottendrag), hade den gjort det hade inte formulaseglarna glidit omkring på 12,5:or.
-
för att avsluta planingsfrågan: en vanlig seglare som låter sig “bogseras” upp i planing går igång ungefär samtidigt på ett freestyle 6,5 som ett rätt trimmat race 7,8.
Dvs 6-8 m/s om du väger runt 85-90 kg och har en bräda som är runt 65 cm bred.
Sedan kan man förstås förstöra trimmet på 7,8 med för lite nedhal och optimera för pumpning, men det blir bara skit när man väl får första vindbyn.
Jag tycker inte racesegel planar särskilt tidigt alls, allafall inte om man jämför segel från samma årsmodell, som jag har haft förmånen att göra en hel del. -
JohanOeberg;591366 wrote:Ok. Tack alla för era svar!
En följdfråga (lite OT men jag provar ändå :wink:):
Tror ni ett sådant segel (då med kompatibel mast) funkar bra till en SB Kombat 105l -05 (wave/freestyle med 31 cm freestylefena)?
Finns ingen mening med att köra racingsegel på den brädan. Skaffa ett freeride segel som planar tidigt istället.
-
Du nämde att du ville ha tips på segel som passar med fiberspar 3200 och som planar tidigt.
Allmänt ger ju freestyle segel tidig planing som många nämner men vill du ha extrem tidig planing så kolla in de så kallade heliumseglen som exempelvis sailloft traction 6,5 eller 7,5. De är byggt med en sak i fokus, dvs maximalt tidig planing, många upplever att det planar ungefär som 1-2 kvm större segel. För att få fram dessa egenskaper på Traction drar man rätt löst i nedhalet, en del trimmar bort supertidigplaning genom att dra mycket twist i seglet vilket ju ger ruskigt bra vindregister men för tidig planing så drar man inte så hårt.
-
JohanOeberg;591275 wrote:Har sökt lite men inte funnit något tillfredställande svar.
Tror ni en Fiberspar 3200 QT 460 funkar till ett NP RS Slalom 7.2 -07?
(luffen och IMCS stämmer, men förutom det?)
Lite sent inne, men har testat precis den masten fast en 490 till NP V8 9,0. -07 och det är ju inte lika “race-igt” som RS. Visst går det, som det sagts att, rigga, men det blir inte bra och Cambrar roterar inte som de ska… Bytte till en X6:a (som är rek till det seglet) och det blev en väldig skillnad. Kan tänka mig att RS slalom är ännu mer mastkänsligt än mitt V8…
Så som flera säger, titta hellre på freeride/freerace med ett par cambers.
Sailloft tex, är inte så mastkänsliga. Har testat både Cross (utan cambers) och Cross-pro (2 cam) med en gammal NP CK55 (90-tal) som funkar helt ok…
Logga in för att svara.