Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast fråga. Onshore 4.2

  • Mast fråga. Onshore 4.2

    Publicerad av tim-eriksson på 13 april, 2008 vid 18:20

    I väntan på vinden så riggade jag nyss upp mitt nyinköpta beg. Simmer onshore 4.2 modell 2001. Med två olika master.

    Segel är sytt för 400 cm med 0 ext. Dvs exakt 400 luff. Då jag har sett flertalet rigga sitt 4.2 på 370 mast för att få det lite mjukare så testade jag det.

    Med en Dynafiber 370 40% ser seglet ut som mina andra, dvs vid 2/3 fladder så roterar 3:e lattan fint, dock inte 4.e alls 🙂

    Med en power z-wave 400 55% (simmer sc6 (?)) Så får jag betydligt “djupare” fladder vid 2/3. Dvs mellan “latt topparna” så hänger seglet nästan 8-9 cm nedåt. Fortfarande samma latt rotation, kanske lite bättre men tveksamt.

    Så..: Eftersom jag inte har seglat med seglet än så vet jag inte vad som känns bäst, och eftersom jag är nybörjare så kommer jag troligen inte känna det heller 🙂 Såå… Utan bilder och vidare information, vilken mast kommer jag gilla bäst? 77 kg.

    400 masten är ju klart bättre än 370, men 370 borde väll ändå vara mjukare och ge en mjukare rigg… ? Skumt med fladdret i akterliket tycker jag.

    Stort tack för alla synpunker 🙂

    tim-eriksson svarade 16 år, 5 månader sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • poppo

    Medlem
    13 april, 2008 vid 18:51

    Tim lilla vän… Mitt tips: kör mer och tänk mindre.

    Knäckte min 370 på Vargas för två veckor sedan och körde sedan 4,1:an (luff 380) med 400-mast och 20cm variotopp. Trodde det skulle kännas helt fel, men det var inga som helst problem. Kan ärligt säga att i vågor med lite punch i har man mer fokus på seglingen. Lägg tankeverksameten på att visualisera trick du vill lära dig istället, och ladda järnet på vattnet! Ses på Alnäs…

  • tim-eriksson

    Medlem
    13 april, 2008 vid 19:02
    poppo;458145 wrote:
    Tim lilla vän… Mitt tips: kör mer och tänk mindre.

    Knäckte min 370 på Vargas för två veckor sedan och körde sedan 4,1:an (luff 380) med 400-mast och 20cm variotopp. Trodde det skulle kännas helt fel, men det var inga som helst problem. Kan ärligt säga att i vågor med lite punch i har man mer fokus på seglingen. Lägg tankeverksameten på att visualisera trick du vill lära dig istället, och ladda järnet på vattnet! Ses på Alnäs…

    Har ju inte kunnat seglat sen sportlovet :/ Tenta-p 10 dagar, då var det omöjligt att smita ifrån. Sen har det blåst då jag var hemma i Uppsala 1 gång samt haft tenta en annan…

    Studera trick är kirrat, kommer sätta lay-down gjipp, framåtvolt, 360 etc direkt nu. Har plöjt igenom de flesta surf filmerna som finns i vinter :cool2:

  • poppo

    Medlem
    14 april, 2008 vid 06:15

    Gott! Men ingen vind i sikte här uppe, man börjar bli sugen… Kanske skulle ha en ny 370-mast ändå… 😉

  • tim-eriksson

    Medlem
    14 april, 2008 vid 07:40
    poppo;458209 wrote:
    Gott! Men ingen vind i sikte här uppe, man börjar bli sugen… Kanske skulle ha en ny 370-mast ändå… 😉

    Hehe…. Du kan få köpa min gamla 🙂 Kostar cirka 1/10 av nypriset på master som du normalt kör med :grin:.

    Vindstilla dagar är dyra dagar.

  • surfmeister

    Medlem
    14 april, 2008 vid 16:51

    Har seglat några år med Simmer Crossover 4.2 (luff 395) på rekommenderade 400 SC6 mast (väger 76kg). Fungerar hur bra som helst och jag är övertygad att det kommer gå lika bra med din 400 mast (PWX Z-wave som är identisk med SC6) och Simmer Onshore.

  • tim-eriksson

    Medlem
    14 april, 2008 vid 17:00
    surfmeister;458376 wrote:
    Har seglat några år med Simmer Crossover 4.2 (luff 395) på rekommenderade 400 SC6 mast (väger 76kg). Fungerar hur bra som helst och jag är övertygad att det kommer gå lika bra med din 400 mast (PWX Z-wave som är identisk med SC6) och Simmer Onshore.

    Tackar. Väger lika mycket, samma segel och samma mast. spikat 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast fråga. Onshore 4.2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.