Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast-frågor

• Mast-frågor

Publicerad av diil på 26 januari, 2003 vid 22:44

Jag har två Simmer Onshore segel, ett 5.7 från -98 och ett 5.0 från i fjol. Jag behöver en ny mast till det lilla snarast, men vill helst kunna använda den till båda. 5.7:an ska ha 460, MCS 26, IMSC 25, och 5.0:an ska ha 430, MCS ?, IMCS 21. Kan det funka med simmers SC6 430, MCS 25, IMCS 21? Alltså funkar det att köra en kort mjukare mast med förlängare, så att den beter sig som en längre styvare, eller blir den bara sladdrig?

Jag är dessutom rätt lång, nästan 2m 90kg, så skulle nog ha en något styvare mast än rekat. Men alla 430 verkar ju vara IMCS 21, så är det nån idé att leta efter en styvare?

Har överlag svårt att fatta hur IMCS/MCS funkar, det går inte att dra några slutsatser ur tillverkarnas mast-tabeller. Nån som vet hur de båda konstanterna räknas ut och vad som skiljer dem?

Tacksam för svar. It’s a jungle out there. /Daniel

ola-h svarade 22 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jonasp

Medlem
    27 januari, 2003 vid 10:25

Det står beskrivet på fiberspars sida tror jag. kan inte adressen.

Om jag har fattat det rätt så är imcs ett bättre mått eftersom det tar hänsyn till längden så att man kan jämföra olika långa master, precis som du gör. Detta går inte bra med mcs.

Jag har också lite mastproblem till våren (egentligen är det ju ekonomiska problem wink.gif) men det verkar som jag köper en budget 430 o får nöja mig med det så länge.

• anonym-anvandare

Medlem
    27 januari, 2003 vid 15:03

Den kommer att bli lite mjuk till 5.7:an.
    MYCKET förenklat kan man säga att varje dm motsvarar 1 mcs. Så att en 430/21 mast motsvarar en 460/24. Att använda en kortare mast än seglet är tänkt för innebär att masten kommer att böja sig mer i toppen än tänkt. Kan alltså innebära lite fladder i toppen. Men hela masten blir ju mjukare så det är inte säkert. Helt klart kommer seglet att twista lättare och få mindre bottendrag.
    Matt

• ola-h

Medlem
    27 januari, 2003 vid 16:30

Vad är det för förlikslängd på de bägge seglen, dvs hur lång mast är det exakt sydda för (exklusive förlängning/variotopp, alltså)?

• diil

Medlem
    28 januari, 2003 vid 14:38

5.0:an har luffen 426, och det stora har 461. Vad tror du om det? /Daniel

• anonym-anvandare

Medlem
    29 januari, 2003 vid 07:32

461 innebär 31 cm och det är ju inte extremt långt. Så det kommer definitivt att fungera ganska bra. Inte perfekt naturligtvis… Som sagt det blir ett litet snäpp för mjuk men det går nog OK.
    Matt

• ola-h

Medlem
    29 januari, 2003 vid 08:43

Jag håller med Matt. Det kommer funkar helt OK på båda seglen, men troligen tappar du lite i hur stort vindregister seglen får. Kör man ”fel” master är det klokt att experimentera och lära sig trimma seglen ordentligt.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast-frågor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.