Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast längder – nu är det kluriga problem på gång!

• Mast längder – nu är det kluriga problem på gång!

Publicerad av jonasp på 1 januari, 2003 vid 21:00

Ska köpa minst en ny mast i vinter. En 430 trodde jag i alla fall tills jag kollade vad det stod på seglena.
    Jag får helt enkelt inte ihop längden med rekommenderade imcs. Det går ihop om man kör med variotoppen men då har man ju också en onödigt tung mast. (och dessutom är det ju så fult blush.gif)

Så frågan är hur viktigt det är att följa imcs:en.
    Här kommer siffrorna:

6,0 Mast: 465-468cm, IMCS 26-28

5,0 Mast: 443-446cm, IMCS 24-26

4,0 Mast: 392-395cm, IMCS 20-22

Som ni ser är det här ett problem om man vill följa IMCS och samtidigt hålla nere vikten och variotoppen.
    6,0 funkar fint med den 460 mast jag har.
    5,0 ska ju ha imcs som en 460 men det är där problemet med vikt o pris kommer in i bilden (även variotopp för att vara tjatig)
    4,0 ska ju ha imcs som en 430. (och en jävlig topp på över 30cm)

Eftersom jag vill kunna ha minst 2 av dessa segel uppriggade så verkar ju det bästa vara att köpa en 430 och senare en ny 460.
    Men vad tycker ni, har ni några förslag?

(det här blev lite långt och tråkigt och jag tror jag kom på den bästa lösningen för mig nu när jag skrev det här men jag hoppas på andra teorier)

oscar svarade 22 år sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • adde

Medlem
    2 januari, 2003 vid 15:05

Få man fråga vad det är för segel du har? Jag begriper inte heller hur rekommenderad längd och imcs skall gå att lösa. Är det måhända gamla north segel?

Tänk på att om du använder en variotop så kommer seglet hamna längre ned på masten, och masten kommer således att uppleves som styvare.

/adde

• jonasp

Medlem
    2 januari, 2003 vid 15:13

Ja visst är det north sails, -98 tror jag. Är det nåt speciellt med dom?
    Upptäckte att det stod IMCS 24-26 cc.
    cc betyder ingenting för mig i surfsammanhang.

Det där med att få en styvare mast genom att använda variotoppen borde ju funka eftersom toppen ska väl vara den flexigaste delen.

Sen rullade jag ut 4,0:an idag och jag tycker att formen på maststrumpan är rätt så rak.
    Det skulle ju kunna vara så att en mjuk mast böjer sig för mycket bakåt så att seglet inte får den form det är tänkt, fast det där har jag inte så bra koll på.

• adde

Medlem
    2 januari, 2003 vid 15:41

CC står i surfsammanhang för constant curve, dock så skilljer sig tillverkarnas definition på vad som är cc endel. North tillverkar sina egen master (eller; North har en egen mastlinje) och är kanske den tillverkare vars master skiljer sig mest från övriga… (öhh jo, det blev nog rätt). Kring 98 hette väl deras master Xcellerator och fanns som 400, 420, 440 och 460 tror jag. Har ägt en 440 som hade IMCS 24. Har du tur kan du få tag på sådana master och då är saken biff, du borde klara dig med 400 och 440 alt. 420 och 460 i så fall.

I din sitts hade jag nog grävt lite i plånkan och skaffat 400 430 och 460 master, jobbigt men så är det… Kolla på GUN deras korta master är något styvare än standard iallafall Loop C100 (troligen även nya C65) annars skall du nog inte kolla på RDM master då dessa ofta upplevs som lite mjukare.

För att ytterligare komlicera bilden så skall du tänka lite frammåt, skall du senare byta segel så kanske du inte vill ha master som inte är standard. Från 2002 och frammåt riggas många 4.2 på 370 och 400 används upp till 5.4, en 400 mast blir således nästan oundviklig (ehh själv har jag ingen….)

/adde (kanske planterade frågor istf att ge svar)

• jonasp

Medlem
    2 januari, 2003 vid 15:49

Jag har kollat på guns master och det är nog sådana det blir. Jag får se hur många däremot. Jag börjar nog med en 430 så kan jag rigga alla segel och ha råd med en bom till.

• _d_

Medlem
    2 januari, 2003 vid 23:09

hehe jag blir jävligt snurrig på sånna här frågor. men jag ger FAN på att IMCS är= skit samma, varje fall har jag aldrig brytt mig om det.
    ja vist kalla mig amatör;)

• dr-masse

Medlem
    3 januari, 2003 vid 08:54

Innan du handlar GUN vill jag bara göra ett litet tillägg (eller en förstärkning av Addes synpunkter… :-). North är kända för sina lite “udda” master vilket innebär att deras segel sällan funkar som de ska på andra master än North. Så i ditt fall skulle jag absolut först kolla in North-master att köpa (nya äldre, beggade eller nåt) innan jag köpte master av ett annat märke. Inge fel på GUN, men liksom de flesta andra på marknaden förekommande mastmärken lär de inte funka sådär superbra till dina North-segel vilket ju är lite synd om du ändå tänkte lägga pengar på nya master.

Om du vill kan du ju börja med att köpa “rätt” mast till femnollan och använda den med variotopp till fyrnollan. Visst, fyrnollan blir inte perfekt men går OK att segla med och du lär använda femnoll klart mer än fyrnoll….

Addes förslag om att försöka hitta “rätt” North master som rekommenderades till seglen det år de tillverkades är den bästa, i mina ögon. Typ en sån där 440 mast. Personligen tycker jag att den klart största nackdelen med North är att de är så “beroende” av sina egna master (har väl iofs minskat något, men ändå).

Nu var ju GUNs korta master lite styvare, kanske någon har kört dessa med North och har positiv erfarenhet av det?

Surfa På!

• oscar

Medlem
    3 januari, 2003 vid 14:47

Har seglat mina Dr.X samt Volcano på Simmers nya master med mkt bra resultat. Bytte min 430 fiberspar tidalwave mot en SC6 då jag tyckte den fungerade som kräk i mitt 5.9, med SC6an blev det andra bullar.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast längder – nu är det kluriga problem på gång!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.