Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mast, np eller simmer

• mast, np eller simmer

Publicerad av nossodo på 12 juni, 2006 vid 08:50

Tänkte köpa en 430 mast som skulle användas tillsammans med mitt np soul 5.8 från ca -02 och ett ett np search 5.0 från -05.

De master jag tittar på är np x3 och simmer sc6. Simmermasten har ju bättre specifikationer medan np masten är just np vilket borde betyda att den garanterat funkar med ett np segel. Rekommendationer?

Klämmer in en fråga till, skall också skaffa en bom och även där funderar jag om man skall hålla sig till ett märke (np i detta fallet) eller är det bara säljsnack? Blir det alltså lika bra att blanda fabrikat?

doc svarade 18 år, 4 månader sedan 5 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • dr-masse

Medlem
    12 juni, 2006 vid 09:03

Just när det gäller NP så är grundrekommendationen att hålla sig till NP-master. Men sc6 är en bra och prisvärd mast (har två själv, mycket nöjd) så det kan vara värt att testrigga. vågar nog påstå att den är vassare än X3, både mer kol och lägre vikt. Annars så är ju NP “kända” för att funka bäst på sina egna master. Om du tänker fortsätta köra på NP så skulle nog jag rekommendera att köpa en bra NP mast (X6, eller är den för dyr?).

Faktiskt så “bröt” jag nyligen själv ganska rejält mot denna regel… Körde ett 2004 NP Zone 5.3 på a: mast av annat fabrikat (amex) och b: på rdm. Funkade över förväntan, faktiskt. Så visst – det funkar att göra annorlunda också, men då kanske man skall ha lite flyt eller veta vad man gör (eller, som i mitt fall – ta det som finns och köra).

Bom kan du köpa den du gillar bäst och tycker är värd pengarna. Enkelt.

• ubbe

Medlem
    14 juni, 2006 vid 08:31

Aloha!
    Kör Powerex RDM master på NP Combat och kan bara säga att det funkar utmärkt. Har provat på 4,7 och 5,2. Kommer även att köra RDM:en på Search 6,2.
    /Honken

• culing

Medlem
    17 juni, 2006 vid 19:40

SC-6:an är 430 nog gefmörbar med X6:an, men inte med X3:an.
    Båda har constant curve och nästan identiska mått(diameter).
    Simmer masten kanske är lite styvare i toppen, men det är inget en vanlig seglare märker, kanske på racesegel.
    Skulle du däremot gemföra med en NP X9, då märkar man skillnad.
    Flera duktiga seglare har använt SC-6 eller Powerex Z-wave till just Np segel och de funkar hur bra som hellst.
    För de 400:- som skiljer på X3 och SC-6 får du mycket för pengarna.
    Ang bom, köpen med ledad front.
    Känn på styvheten, det är nog viktigast.
    Lycka till.

• doc

Medlem
    8 juli, 2006 vid 09:07

Jag har bara goda erfarenheter av RDM och NP. Jag satte Powerex i mina NP Zone och fick tidigare planing, större register och ett klart mer förlåtande segel i vågorna. (Bytte från X5, som i mitt tycke var en dålig mast för pengarna). Testade även med andra RDM med lika lyckat resultat, så det där snacket om att NP inte ska funka med annat än NP-master och framförallt inte RDM, som sades för några år sedan, det ger jag inte mycket för.

Problemet är ju dock att man inte vet hur det funkar förrän efteråt. Låna o testa är väl bästa rådet…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mast, np eller simmer

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.