Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast och bom

• Mast och bom

Publicerad av Frezzie72 på 15 mars, 2009 vid 18:35

Tänkte skaffa ny mast och bom till mitt Simmer Spark 7,5 segel.

Någon som har tips på vad man ska köpa. Har själv funderat på en Simmer Mast Sc-6

med 55% carbon 460 cm och antingen en Simmer Bom White Line i alu eller en Simmer

Bom Silver Line där bakbeslaget är av 100% carbon.

Vore tacksam för några bra tips.

bicless svarade 16 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • bicless

Medlem
    15 mars, 2009 vid 23:00

Hej

Simmer spark är inte speciellt krävande segel och kan enligt min erfarenhet riggas på de flesta master med constant curve eller constant flex (dvs lite mjukare topp). Simmer mast är inget krav.

Typ
    Fiberspar
    Powerex
    Prolimit
    Gunsails
    North
    Naish
    Reptile

Jag skulle undvikit Neil pryde även om de säkert kan funka bra de med, risken är att toppen blir lite mjuk. Dock som sagt så funkar nog sparken bra på det mesta.

• roding

Medlem
    16 mars, 2009 vid 10:04

Om du hinner köpa allt det där innan jag hinner kan inte du skriva här hur du tycker att det funkar.. går nämligen i funderingar att köpa exakt dom grejerna som du skriver där..

• Frezzie72

Medlem
    16 mars, 2009 vid 16:36

Har tidigare seglat detta segel med fiberspar mast 3200 och local spirit G6 alubom och det

har fungetat alldeles utmärkt. Men tänkte nu andvända dessa till mitt mindre 6 kvm

segel och skaffa mast och bom till 7.5 kvm seglet så att man kan ha båda uppriggade.

Kanske onödigt att köpa simmer när tex fiberspar och local spirit är billigare.

• bicless

Medlem
    16 mars, 2009 vid 16:44

Fiberspar masterna är i alla fall högsta möjliga kvalitet. Just 3200 görs i Finska excelfabriken och jag har alla fall aldrig stött på master som håller bättre. Det gjuts under värme och tryck, inte bara laminerad glas/kolfiberväv i prepeg som många billigare master. Du ser att ytan är helt slät till skillnad från en skrovlig yta med synliga fibrer. Resultatet är bra flex, men framförallt bra hållbarhet.

Trots dyr avancerad produktionsteknologi är de inte så dyra, delvis beror de på att de är så lätta att skeppa hit från Finland.

Jag tror även simmers 55% och uppåt är tillverkad i liknande teknologi. Local spirit är tillverkad i enklare laminderad väv.

Bicless

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA