Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast & segelskillnader

• Mast & segelskillnader

Publicerad av freewave på 19 juli, 2004 vid 07:55

Vad är skillnaden mellan GUN-seglen och typ Simmer prisskillnaden är ju ganska stor?

Titta på ett paket med en Kult RDM 430 ”prepreg” 100% kol vad är skillnaden mellan ”prepreg” och vanligt kol eller är alla master ”prepreg” Matrix X9 är ju aningen dyrare än Kult.

Hur beroende är NP-seglen av att det skall vara just Matrix-mast, funkar Fiberspar lika bra?

Slutligen, någon med erfarenhet av Kult master och GUN-segel, är det värt att satsa på eller borde man köpa Simmer / Fiberspar det är ju trots allt lite dyrare?

semivaken svarade 20 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • lars_k

Medlem
    19 juli, 2004 vid 09:33

Köp GUN-segel och GUN-master. Då får du maximal kompatibilitet. Både GUNs segel och master är billiga men lika bra som dyrare märken. Kolla testresultaten. Skillnaden är bortkapandet av ett antal kostnadskrävande led i distributionen.
    Visserligen kör jag mina GUN med andra master (Powerex och Tecnolimitz) och det känns bra det också. Men GUNs egna master borde ju vara optimala till deras segel och ändå i prisnivå med Kult-masterna.

• grahn

Medlem
    19 juli, 2004 vid 17:38

Fönderar på att köpa en gun mast och andvända till mina Arrows och NS segel. Men deras 400master har har imcs 20 och minna segel skall man andvända max19…. Hur känsligt är det????
    //grahn

• lars_k

Medlem
    20 juli, 2004 vid 19:00

Det kan vara känsligt. Men är du lite tyngre själv kan det vara en fördel att ha lite styvare mast. Jag kör korta master och mkt förlängning för jag gillar en mjuk känsla i riggen. Men det innebär också att jag snabbare blir överriggad när vinden ökar.
    Mjuk eller styv mast är nog mycket en smaksak. Och seglet kan se felriggat ut med fel böjkurva etc. Bäst är om du känner någon som har en GUN mast som du kan testa ihop med seglet… Eller helt enkelt tokköpa och testa =)

• anonym-anvandare

Medlem
    20 juli, 2004 vid 22:45

Vilka säljer Gun segel? Eller köper man från gunsails.nåt?

• malun

Medlem
    21 juli, 2004 vid 00:23

http://www.gunsails.de funkar fint.

• semivaken

Medlem
    21 juli, 2004 vid 09:56

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mast & segelskillnader

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.