Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Mast till Arrows MAxx 8.1???
-
Mast till Arrows MAxx 8.1???
Publicerad av mexi_ på 19 maj, 2009 vid 12:22Har precis köpt ett Arrows MAxx 8.1 som jag tror ska riggas på 490 sdm. Har en northmast men får inte camberna att slå runt schysst. Har dragit rejält i nedhalet, men det hjälper inte så mycket, har iof inte så mycket uthal, men det ska väl inte behövas för att fixa cambrarna…?
Nån som har erfarenhet?
booman svarade 15 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar -
9 Svar
-
Sannolikt är din North-mast av typen “drop shape” – normaldiameter nertill och betydligt smalare från ca 60 cm höjd. D v s en mix av SDM och RDM.
Troligen måste du i så fall byta mast. -
Hade ett arrows maxx 8.1,cambersen var för långa, dvs man fick inga spacers till.
Har du så mycket cambertryck som jag hade så att seglet knappt vill rotera så kan du göra som jag gjorde, dvs ta en rasp/fil och ta bort en millimeter i taget tills seglet roterar, jag behövde ta bort 2-3mm på mitt. Sen passade inte böjkurvan på min mast seglet riktigt ändå.
Pryde master verkar funka på seglet ialla fall, jag testade med simmer och north.
Arrows seglet behöver Uthal! rätt ovanligt för race segel. Testa enligt spec. -
Jag har hört att man kan använda buntband
som spacers, tillfälligt om man inga har. -
Tack, visst menar du att jag ska korta lattorna, eller går det att göra något med själva cambrarna?
Kapten K;547698 wrote:Hade ett arrows maxx 8.1,cambersen var för långa, dvs man fick inga spacers till.
Har du så mycket cambertryck som jag hade så att seglet knappt vill rotera så kan du göra som jag gjorde, dvs ta en rasp/fil och ta bort en millimeter i taget tills seglet roterar, jag behövde ta bort 2-3mm på mitt. Sen passade inte böjkurvan på min mast seglet riktigt ändå.
Pryde master verkar funka på seglet ialla fall, jag testade med simmer och north.
Arrows seglet behöver Uthal! rätt ovanligt för race segel. Testa enligt spec. -
Nej inte lattorna! Camberna, pilla ut dom ur mastfickan och fila ner dom i bakkant.
dra ut lattorna en bit så är de lättare att få ut.
Spacers kan man skära ut av plast typ ikea skärbräda, men på maax seglen behöver man korta cambern istället -
Hade också ett maxx 8,1. men har bytt ut det mot ett freeridesegel istället…
Men jag testade det med en Neil Pryde X6 SDM och den verkade passa väldigt bra till seglet. Inga problem med camberrotationen. Var tom bättre än mitt NP V8 med 2 cambers som rek. X6:an.Och precis som Kapten K säger, det behöver uthal och jag drog mig “blå” för att få rätt nedhal…
-
Schysst då ska jag fila lite och testa med mer uthal, tack för hjälpen.
-
BooMan;547992 wrote:Hade också ett maxx 8,1. men har bytt ut det mot ett freeridesegel istället…
Men jag testade det med en Neil Pryde X6 SDM och den verkade passa väldigt bra till seglet. Inga problem med camberrotationen. Var tom bättre än mitt NP V8 med 2 cambers som rek. X6:an.Och precis som Kapten K säger, det behöver uthal och jag drog mig “blå” för att få rätt nedhal…
Köpte inte du mitt?
-
Kapten K;548030 wrote:Köpte inte du mitt?
Jo! :blush:
Men det var för “race-igt” för min smak, så jag gjorde ett byte…
Logga in för att svara.