Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Mast till RS5 9,0
Taggad: racing
-
Mast till RS5 9,0
Publicerad av thomme på 10 april, 2006 vid 11:32Hej införskaffat ett NP RS5 9,0 i veckan och funderar på mast ( 490 ) till det, X9 master hade väl förmågan att gå av. Funkar X6 eller har ni andra förslag.
( Han som sålde rekommenderade X6 eller Gaastra ignition då han kört av sina x9 or).
Jag har testa med en 520 mast men då orkade jag inte dra nedhalet ( se bild )och jag har en Viper 490 som är kortad till 480 och att köra med 48 cm förlängare känns vanskligt.the_novice svarade 19 år sedan 5 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Skaffa en vev så att du kan dra ordentligt i nedhalet.
Neil Pryde själva har rekomenderat X6 efter det att X9orna gick av förra året, dock kan du få problem med camber-rotation…Ett dyrare alternativ är ju att köpa NP’s nya Ultra master – förmodligen det bästa alternativet, men också betydligt dyrare än en X6:a
-
thomme wrote:Hej införskaffat ett NP RS5 9,0 i veckan och funderar på mast ( 490 ) till det, X9 master hade väl förmågan att gå av. Funkar X6 eller har ni andra förslag.
( Han som sålde rekommenderade X6 eller Gaastra ignition då han kört av sina x9 or).
Jag har testa med en 520 mast men då orkade jag inte dra nedhalet ( se bild )och jag har en Viper 490 som är kortad till 480 och att köra med 48 cm förlängare känns vanskligt.Tycker nedhalet ser bra ut, kanske en cm till…
Har du testat med 5-56 på blocken?
Problemet med en längre mast är att man tappar register på seglet pga att en längre mast är styvare. Seglet blir stummare och då blir det svårt att hålla seglet när det pungar i, framförallt om man är lätt. Kör du med en X6 eller någon annan mast som inte är så smal som en X9 måste du minska cambertrycket genom att sätta i tunnare spacers eller ta bort dom helt. Men om den tidigare ägaren (var det Jesper?) redan kört med ignition mast så är nog detta redan gjort. Dock skulle jag nog föredra en X6 framför en Ignition då X6 mastens böjkurva troligen är närmare X9:ans.//JIMMY
-
Jesper_B wrote:Liten detalj: Spänn bottenlattan hårdare! /Jesper B
Ja, hur kunde jag missa det??? :confused2:
-
Tack för svaren.
Jag har nu spänt alla lattorna och riggat på min Viper 490 mast men då blir framkanten väldigt flack och buken långt bak. Ska seglet se ut så ?Enligt NP eget forum skiljer sig NP och norths böjkurvar inte så mycket ?
http://forum.neilpryde.com/forum/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=003259
Jag tycker i.a.f det ser ”fel ” ut och vill ha en rundare framkant på seglet.
-
Tycker det ser ut som masten inte passar så där superbra. För styv i toppen/mjuk i botten. Detta leder till att du måste nedhala som tusan för att få övre delen att tvista ut samtidigt som masten böjer ut för mycket i botten och planar ut profilen i framnt nedtill… Släpper du p nedhalet för att fe mer profil nedtill kommer sannolikt seglet tvista för lite upptill. Jimmy vet säkert bättre.
/Jesper
-
Det där ser ju inte så roligt ut, dropshapen gör väl att masten blir mjukare nedtill så det är kanske inte är så konstigt.
Har du tillräckligt spänning på cambersen?
Dem jag vet som kör men Viper mast i tex gaastra GTX har fått göra extra spacerar till cambersen eftersom diametern på masten är mindre.
Logga in för att svara.