-
mast till simmersegel
ja, då sitter man hät och borde plugga inför fysikprovet imorgon, men naturligtvis finns det ju en massa annat å göra som känns mycket viktigare… som att sitta å fundera över sin rigg.
har under vintern lyckats skaffa mig ett par nya segel, crossover 5.0 och 5.7, och sitter sedan innan på ett compact 6.6. Eftersom alla tre ska riggas på 430, tänkte jag i min enfald att det då kanske hade varit värt att lägga ner lite pengar på en ny mast.
frågan är då: vad ska man ha?
till crossover verkar simmer rekommendera sc-6 eller sc-rdm, i alla fall på senaste årsmodellen (där 5.0 iofs ska riggas på 400), men vad rekomenderar de för compact? har för mig att de tidigare har stått i alla fall sc-6 på hemsidan, men skulle detta segel även det funka med rdm? det är ju rätt stort för sin rekomenderade mastlängd, så det kanske är lite extra känsligt att det är rätt?
sen skiljer det ju en del i priset åsså, närmare bestämt en tusing. å skaffar man rdm måste man ju ha en ny förlängare åsså, vilket inte heller är gratis. som jag förstått det är den största fördelen med rdm hållbarheten. Men jag seglar ännu inte vågor, utan är snarare i ”nöta jippar på plattvatten”-stadiet, även om ambitionen är att försöka sig på lite mer hardcore vatten än de skånska plattvattenspotsen, i alla fall till hösten. Kommer jag då få ut något extra en rdm? eller ska man sattsa på det mer ekonomiska sc-6 alternativet?
kanske finns det dessutom någon som kört någon helt annan mast till dessa segel och varit sjukt nöjd? berätta mera!
Logga in för att svara.