• mast-tips

Publicerad av watertouch på 9 januari, 2001 vid 23:18

Hejsan!

Vad ska jag välja för mast om jag bara tänkte ha 2 segel? Jag är ny i sporten och har inte så fett me kosing… Jag funderar på en 460 och en förlängare på ~30 cm till ett segel runt 5.5 och ett segel runt 6.5. Segel nyare än 97 lär inte bli aktuellt. Kan detta vara en bra ide?

ben-hogan svarade 24 år, 3 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • linsurfer

Medlem
    9 januari, 2001 vid 23:41

Bestäm först och främst vad du ska ha för segel. Kolla därefter vilken mast som är rekommenderad. Segel från 97 och äldre i storleken 5.5 och 6.5 har ofta 460 som rek. så det kan nog vara ett bra val. En del nyare segel runt 6.0 kan dock ha 430 som rekommenderat pga kortare mastficka. (luff)

• watertouch

Medlem
    10 januari, 2001 vid 00:10

Ok, tack. Precis vad jag ville veta.

• anonym-anvandare

Medlem
    10 januari, 2001 vid 17:39

ta och redan i detta läget fundera ut vad du har tänkt att ha för andra segel i framtiden då kanske nya köp blir aktuella. gapet mellan 6,5 och 5,5 är litet med dagens segel. 5,5 kan med fördel kompletteras med 7,0-7,5. i samband med detta bör du också tänka lite på vad du har tänkt dig för bräda/brädor i framtiden. det finns en bra guide på nätet för segelstoleks val, lefebvres sida, finns med på vilken petters länkar.

• ben-hogan

Medlem
    18 januari, 2001 vid 09:21

Precis min mening…

Kolla in ett större segel. Förutsatt att du bor på östkusten förståss…

//Anders

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA