Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Mast val?
Taggad: våg freestyle, freestyle, våg
-
Mast val?
jesper_b svarade 19 år, 8 månader sedan 15 Medlemmar · 20 Svar
-
Hmmm… jag har tjatat tidigare om det här med vad “kvalite” på en mast är. Framgår det hur masterna till testet införskaffats? Dvs, har tillverkare/återförsäljare skickat exemplar dom själv valt, eller har masterna plockats “under cover” från butik?
För det som garanterat skiljer de allra billigaste masterna från de övriga, är att de billigaste har betydligt generösare tolleranser i tillverkningen. Det kan givetvis betyda att man får en mast som är exakt så styv som det står på den att den ska va och böjer som den utlovas göra.
Men chansen är stor att man får ett ex som inte alls håller vad som står tryckt på den. Och då blev den billiga masten en väldigt dyr.Segeltillverkarna som testar en massa master från olika fabrikat när dom utvecklar segel kan bekräfta detta. Och kan oxå intyga att en mast som inte håller måttet kan sabba även de bästa seglen. Så att chansa på de billigaste masterna kan bli sur upplevelse när de nya fina seglet inte alls funkar som det var tänk. Så om en tidning testar utvalda ex av ett par master är inte riktigt representativt. Kolla runt på segelutveklarnas sajter och forum där det här med master disskuteras flitigt.
-
Är det någon som har erfarenheter av challengers RDM master
hur är de i så fall i jämförelse med andra??? -
Det låter ju rimligt det där med olika toleranser men NP X9 som är den överlägset dyraste masten i testet, kanske den dyraste masten på marknaden har tydligen en styvhet på IMCS27.1 fast det är angivet IMCS25…X3 och X6 är ganska lika varandra i det här testet. Enligt NP:s hemsida ska deras master x3,x6 och x9 ha samma böjkurva…
-
Jag har en Challenger RDM 100% 430 mast och en 65% 400 mast, och jag är mycket nöjd med båda masterna. Jag har blandat med segel. funderar på att skaffa en Challenger RDM 370 mast också då jag nu skaffat ett riktigt litet segel efter den blåsiga förra hösten
-
Helt otroligt att inte powerex är med tycker jag. Just deras 400 RDM har länge bertaktats som den bästa RDM-masten på marknaden. Naish skulle jag gissa är samma mast dock. Ezzy var det för två år sedan men bytte som tidigare påpekats till Nolimitz (dock med hyfsat lik kurva som powerexen).
Vad powerex 400 kombinerar är en hyfsad böjkurva/syvhet med hållbar konstruktion.
Italientillverkat:
De italientillverkade masterna (allt från no-brand/billigt, till Gun och Gulftech) har en annan produktionsteknologi som GENERELLT ger lite styvare master och inte lika hållbara. Det finns dock stora skillnader mellan dessa master både i böjkurva, styvhet och hållbarhet. GT som jag känner bäst till har sedan de gick över till italientillverkat jobbat väldigt mycket med att få sin 100%are upp till 400 att bli mjukare och få en kurva som är vettig till flertalet segel på marknaden. Detta innebär att (400) 430 och 450 är lite styvare än powerex och de kortare ungefär lika styva, dock med annan kurva (lite styvare nere och mjukare uppe). Toppenbra om Gun-masten blivit njukare då den var väl styv tidigare.NL, Powerex & Hotrod
Dessa maste skiljer sig från de italientillverkade genom att de har lite mer epoxy i förhållande till fibrer och tillverkas med lite mindre tryck. Masterna får då lite tjockare gods, blir något tyngre och hållbarare, samt får lite lugnare egenskaper än italienmasterna (ej alla, det görs som sagt en del billigt/sämre italienskt också).Nolimitz orgnalskinny är sannolikt den hållbaraste masten på marknaden, dock är den väl mjuk för många segel och seglare samt har en mastkurva som många segelmakare inte designar efter (för mjuk i botten). Dom korta (340 och 370) Nolimitz är dock bättre. Dessa längder menar många att powerex gjort för styva. Småsegel på powerex kan bli lite för styva. Anledningen att NL håller bättre än t ex powerex är helt enkelt att de är mjukare. I stället för att gå av böjer de sig. Nya NL Silver Carbon har lite bättre böj och är styvare, men också tyngre.
Powerex 400 RDM anses av väldigt många med kunskap och intresse för master (t ex segelmakare som Jeff Henderson, Dave Ezzy, Jason Deffin, mfl) vara eller åtminstone varit “benchmark” för hur en bra 400 ska bete sig. Den håller nästan som en NL men böjer bättre (främst styvare i botten). De längre powerex menar samma människor är lite för mjuka. Powerex 430 har en tendens att vika sig lite /böjer för mycket runt bommen) med många segel på 5.5 och uppåt.
Hotrod/Kilwell är en sprillans RDM-mast som utvecklats av hotsailsmaui tillsammans med Nya Zeelandska Kilwell (gjorde bästa vågmasten i slutet av 80-talet). Den har samma konstruktion som NL/Powerex och håller därmed bättre än italienmasterna men har böjkurvora som liknar Gulftech. Hotrods 400 är mycket lik powerex (något lite styvare i botten) men deras längre master (430 och 460) är klart styvare än powerex för att kunna hålla större segel och deras kortare (340 och 370) är mjukare för att småsegel ska kännas smidiga.
Detta är lite av mina kunskaper som både bygger på branschsnack, strandsnack och eget intresse/erfarenheter. Har provat fler märken än ovanstående och även på andra segel än hotsailsmaui men det är alltid roligare att skriva om det bra än om det dåliga. Hör av dig om du vill veta något om annan mast. Självklart måste ni se allt jag (och många andra säger/skriver) utifrån det faktum att många av oss har intressen av att göra reklam för vissa master. Jag säljer till exempel både Nolimtiz, Gulftech och Hotrod/Kilwell.
Än viktigare är att ni tror på det ni har och har kul , i stället för att “ofrivilligt” prylificera er vindsurfing. Gillar man sin mast ska man skita i om någon som jag eller någon annan påstår att den är för hård eller mjuk. Ska man däremot investera i nytt kan det vara smart att prata runt så mycket som möjligt och bilda sig en egen uppfatttning – eller prova någon kompis eller av någon handlare.
Jesper B
Logga in för att svara.