Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Mastdjungeln..

Taggad: 

• Mastdjungeln..

Publicerad av markram på 26 maj, 2005 vid 09:51

Efter att ha konstaterat att det skall komma plenty dolares tillbaks från SM någon gång efter midsommar har jag beslutat beställa NY mast att trä mitt TSD race 6,8 på.
    Men:
    vilken 460 mast skall man ta? är någon mer hållbar, lätt och prisvärd än någon annan, eller ännu viktigare: är någon sämre/dyrare än någon annan?

Jag funderar även på 430-mast till mitt Gun M8 på 5,7m2.

Har kört lite med 30%kolmast i båda seglen och det suger fett, för den som undrar.

Är också nyfiken på hur diametrarna varierar mellan olika fabrikat, man kan ju konstatera att trenden är minskad diameter, vilket verkar förnuftigt för aerodynamik och hållfasthet. Det är en intressant faktor när man graderar upp till nyare segel, hur pass dessa funkar med den 1-2 år gamla masten..

boman svarade 19 år, 6 månader sedan 3 Medlemmar · 2 Svar
  • 2 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    27 maj, 2005 vid 09:17

aerodynamikt ja men hållfasthet??
    hållfastheten minskar vilket måste kompenseras med tjockade gods.

• boman

Medlem
    27 maj, 2005 vid 20:43

Simmers masterna verkar ju kanon fina, Swe313 riggar sin Nitro 4 7,0kvm med en ny simmer mast och det står kanon fint. lika bra som när han körde med FS-mast som gick sönder. Och så är det ju bra pris på simmer masterna.
    Sen har du ju vindurfing.se med deas 100%are verkar oxå mycket bra kvalite. Sedan guns aero som dina segel är shapade efter, jag har aldrig haft problem med kvaliten på en gun mast förutom att dom inte passade till andra race segel så bra, typ gaastra mfl. fast dom kasnke har rättat in sig i ledet och gör master mer lika dom andra märkena…. vad vet jag!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Mastdjungeln..

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.