Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › MASTEN ??
-
MASTEN ??
Publicerad av jonaish på 10 augusti, 2005 vid 09:22ja undrar vad det är som skiljer sig när man har en 460 mast på ett segel som det ska va en 430 mast ??
om ja köper ett segel där man ska ha en 430 mast å kör med en 460 vad skulle hända ?? är det bara att seglet är inte så nära brädan lr ??
för ja tänkte köpa ett segel som man ska ha en 430 mast så ja undrar vad som kan hända å så ??
_frippe_ svarade 19 år, 8 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Du får nog se till att seglet har en sk. variotop så att de extra 30 cm hamnar i toppen och inte, som det verkar som du tänker, längst ner. Det vore helt åt skogen illa på många sätt. Har du en varitop så funkar det såklart men en längre mast är ju styvare så du får ju inte en optimal böjkurva. Eftersom det låter som du är nybörjare så spelar det nog inte så stor roll.
Lycka till!
-
mm nybörjare på att rigga å så där men kan köra å det men vad mena du med en variotop är det typ som en mastförlängare lr ???
-
Varotopp betyder att du kan sticka igenom masten i toppen av seglet. Masten sätts då i en liten kopp med ett justerbart band ner till seglet.
Du ska även kontrollera luffmåttet på seglet står det luff 452 och mast 430 betyder detta att seglet ska köras med 430 mast med en 22 cm (452-439)förlängare. Skulle du då köra med 460 mast skall masten sticka ut 8 cm (460-452)i toppen.
-
En grundläggande fråga men kan ju vara svårt att hitta kanske. För lång mast innebär att du måste ha en variotop dvs kunna justera seglets topp. Med en för lång mast kommer masten att bli styvare än en 430 och seglet kommer inte bli lika mjukt och flexibelt. dvs du kommer bli överriggad tidigare och förmodligen förlora en hel del av seglets känsla.
Låter det som en bra förklaring? -
Det är en rem som går runt toppen på masten så att denna kan sticka ut en bit ovanför toppen på seglet.
Helst brukar man vilja ha lite kortare mast än seglets maststrumpa och man måste därmed förlänga med förlängare. För lång mast som sticker ut där uppe brukar vara styvare än vad segelutvecklaren hade tänkt. Man får därmed inte lika bra egenskaper i seglet, t.ex twist så att seglet släpper vindbyar. Försök få tag i mast/segel-kombination enl spec. -
I våras körde jag båda mina småsegel (rek mast 430) på en 460-mast. Den ena med variotop det andra utan. Resultatet var inget vidare och det är följaktligen inget jag kan rekomendera. Variotoppen hjälper förstås en del, men det hänger också mycket på vilken luff seglet har. Faktum var att seglet utan variotop funkade bättre. Men det gick alltså inget vidare. Till att börja med hamnade seglet alldeles för högt upp från brädan och jag fick ett glapp nedtill på ca 15 cm. Det betydde i sin tur att jag var tvungen att sätta bomen väldigt långt ned relativt seglet, med påföljd att det betedde sig mycket underligt. Framförallt blev det obalanserat i vertikalled, dvs du får för mycket drag för högt upp i seglet vilket gör dig extremt känslig för kastfall etcetera. Vidare så fick jag problem med att den nedersta lattans böjkurva tvingades ut mot lovart, vilket ytterligare bidrog till instabiliteten. Har du inget att välja på så är det bara rigga och försöka se glad ut, men har du en femhundring över så kolla efter en 430-mast under köp/sälj här på konfen.
/Johan
-
Jag tycker inte att det behöver vara ett stort problem om man inte ligger för långt från den rekommenderade lufflängden. Jag kör t ex en 5.3:a som ska ha 430 mast plus ca 15 cm förlängning på en 460-mast och det fungerar bra. Kör samma segel i storleken 4.2 också, då med korrekt mast (400) och jag kan inte säga att 5.3:an direkt blir sämre riggad än 4.2:an.
Masten är ju lite styvare och det förändrar säkert seglets karaktär en del och visst är det bäst att ha korrekt mast, men om det bara handlar om att använda ca 15 cm av variotoppen så skulle jag säga att det fungerar.
Logga in för att svara.