Det viktiga är:
Böjkurvan
Flexen-hur snabbt masten återgår till sitt grundläge i belastning
Vikten
Dimensionen tex rdm eller liknande vissa segel funkar bättre med rdm för de e sydda så bla.
Så det e inte bara vikten som spelar roll.
hmm viktens roll för hållbarheten, klart ju tunnare godstjocklek ju “klenare” mast men deto lättare osv.
det e klart det spelar roll. Det är därmed inte sagt att en mast som väger 2.0 kg e mycket mindre hållbar än en mast som väger 2.5kg osv tillverknings metod och annat spelar oxå stor roll.
Generellt kan man säga: (rätta mig om jag har fel)
Race master: mycket bra flex, mycket lätta, mycket ömtåliga för stötar= hög kolhalt 100%, lååånga, dyra
Freestyle master: lätta, något mindre känsliga för stötar, bra flex kolhalt 75-100% rätt dyra
Wavemaster:Medium lätta, rätt hållbara, kolhalt 45-100%
stora variationer på vikt/kolhalt/prestanda/dimension beroende på märke och produkt. Stora variationer i pris.
Instegsmaster/freeridemaster:
Mycket hållbara vid normal hantering, kolhalt kring 30-50%
inte jättelätta, något sämre flex men funkar, förhållandevis billiga.
BudgetMaster:
Ren epoxy eller runt 15-20% kol. mycket billiga
inte så bra flex, kan var hållbara men kan även vara rätt sopiga, börjar bli rätt ovanliga nu men finns kvar för dem som inte vill spendera en krona för mycket på sin a prylar.