Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Master vikter och kol?

• Master vikter och kol?

Publicerad av manno på 1 november, 2004 vid 17:31

Tjena, jag har jagat lite nya master under hösten och det är en sak som förbryllar mig:
    Varför varierar vikten på dom olika tillverkarnas master trots att det är samma typ och lika
    mycket kol? t.ex

North sting 35 430 2.6kg
    Gaastra 30 430 2.25

elller
    Vindsurfing.se kult rdm 100% 400 1.9
    Simmer rdm 90% 400 1.6

Jag hade även en tribord 400 mast med 45% kol och den vägde bara 1.72kg, det är ungefär vad dom
    flesta andra tillverares 70%iga master väger. Säger det nåt om hållbarhet eller tillverkningsteknik?
    Är det bara vikten som påverkar prestandan på seglet eller är det även kol-procenten?

Ciao

stang svarade 20 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • nordgren

Medlem
    1 november, 2004 vid 17:55

Det är rätt varierad godstjocklek.

• smurff

Medlem
    1 november, 2004 vid 19:01

Det viktiga är:
    Böjkurvan
    Flexen-hur snabbt masten återgår till sitt grundläge i belastning
    Vikten
    Dimensionen tex rdm eller liknande vissa segel funkar bättre med rdm för de e sydda så bla.

Så det e inte bara vikten som spelar roll.
    hmm viktens roll för hållbarheten, klart ju tunnare godstjocklek ju “klenare” mast men deto lättare osv.
    det e klart det spelar roll. Det är därmed inte sagt att en mast som väger 2.0 kg e mycket mindre hållbar än en mast som väger 2.5kg osv tillverknings metod och annat spelar oxå stor roll.
    Generellt kan man säga: (rätta mig om jag har fel)

Race master: mycket bra flex, mycket lätta, mycket ömtåliga för stötar= hög kolhalt 100%, lååånga, dyra

Freestyle master: lätta, något mindre känsliga för stötar, bra flex kolhalt 75-100% rätt dyra

Wavemaster:Medium lätta, rätt hållbara, kolhalt 45-100%
    stora variationer på vikt/kolhalt/prestanda/dimension beroende på märke och produkt. Stora variationer i pris.

Instegsmaster/freeridemaster:
    Mycket hållbara vid normal hantering, kolhalt kring 30-50%
    inte jättelätta, något sämre flex men funkar, förhållandevis billiga.

BudgetMaster:
    Ren epoxy eller runt 15-20% kol. mycket billiga
    inte så bra flex, kan var hållbara men kan även vara rätt sopiga, börjar bli rätt ovanliga nu men finns kvar för dem som inte vill spendera en krona för mycket på sin a prylar.

• the_novice

Medlem
    1 november, 2004 vid 19:46

Hur räknar dom förresten ut kolhalten. Hur kan man ha en pre-preg mast med 100%kol??? Viktlös epoxi??
    En 100% kolmast borde alltså vara gjuten i rent kol och det är dom ju inte…

• nordgren

Medlem
    1 november, 2004 vid 20:02

Nja inte guten men lindad i kol.

• stang

Medlem
    1 november, 2004 vid 21:32

Låter väl mer troligt att det är förhållandet kol -> glas som menas.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Master vikter och kol?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.