Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Mastförlängare RDM
-
Tim.Eriksson;685271 wrote:Knäckte en ny Chinook kolförlängare efter 1 månads segling. Körde inte ens vågor då! Så kolfiber går bort för mig i framtiden.
Varför stanna vid kolfiber.
Varför inte generalisera lite till och helt enkelt vägra att köra förlängare överhuvudtaget? Eller rent av vägra att köpa alla vindsurfingprodukter om de nu skall hålla på och gå av på det där viset. -
Kan bara inlägga att när jag va i WA i januari så blev jag kraftigt på körd av ett pucko som tittade bakåt. Kan bara säga att jag va glad att jag inte hade en fin kol förlägnare som förmodligen hade gått av. Min simmer förlägnare blev kraftigt böjd. Körde på revet vid Grean head. Det bara 2 km ut. Kul att simma in. Kan då inte på stå att simmers förlägnare är enkel att dra ganska trög. Ola vad kör du och ni andra vassa surfare med för sorts förlägnare?
-
Tim.Eriksson;685271 wrote:Knäckte en ny Chinook kolförlängare efter 1 månads segling. Körde inte ens vågor då! Så kolfiber går bort för mig i framtiden.
Förståeligt. Kör du aluminium- eller glasfiber/epoxymast nu då?
-
Liberty kol som lång, Streamlined Alu, den gamla RIKTIGA som kort.
Absolut inte nåra av dom lättaste längarna, men den vikten står ja ut me
eftersom dom håller. Ett förlängar haveri är väl bland de suraste man kan råka ut för i vågor,
slutar me stor sannolikhet i att både mast, segel mm stryker me på kuppen.Sen att folk kör omkring me genomborrade billiga standard kolrör som förlängare är för mej en gåta.
Ungefär som att trycka på ett tjackluder i en av Kapstans kåkstäder utan dubbla gummin + våtdräkt o hoppas på att komma hem utan HIV! -
oj… här ska man inte tala illa om kol visst :)! Redogjorde bara vad jag har för erfarenhet av kolförlängare.
Gillar kol men när det kommer till förlängare så kör JAG aluminium eftersom jag inte har några bra erfarenheter av kol. Trodde att chinook kol var en “ok” märkes/bra förlängare?..
-
dr Masse;685253 wrote:Kan man köpa Chinooks gjutna pin separat?
Detta är den enda delen av Streamlined-mastfötterna som jag inte är 100% nöjd med – att man måste kolla pinnen då och då eftersom den är gängad. Har tankar om att byta just denna del mot Chinooks gjutna pin.
Jag är mycket nöjd med mina Streamlined-förlängare, kör på Euro-pin (Neil Pryde och Streamlined) och har gjort så i snart 15 år utan ett enda problem. Problemet med Streamlined är att de inte är så lätta att få tag i och att det inte är de billigaste… men jag tycker att en bra mastfot och längare är värt att köpa lite bättre.
För övrigt så finns det flera bra modeller utöver NP MXT RDM…
yes man kan köpa chinook pin löst. De har 35 olika lösa prylar till alla sina mastfötteevarianter, måste vara rekord. Men lär vara svårt hitta en shop som lagerhåller alla chinooks lösa reservdelar. Vi har de viktigaste men nån som behöver chinook pin löst har hittills inte hänt oss, de verkar sitta bra.
-
Tim.Eriksson;685297 wrote:oj… här ska man inte tala illa om kol visst :)! Redogjorde bara vad jag har för erfarenhet av kolförlängare.
Gillar kol men när det kommer till förlängare så kör JAG aluminium eftersom jag inte har några bra erfarenheter av kol. Trodde att chinook kol var en “ok” märkes/bra förlängare?..
Jag menade bara att det är en rätt förhastad slutsats att dissa kolförlängare i allmänhet efter en incident med en kolförlägare. Om det skall dissas är det i så fall troligen mer relevant att dissa det märket. Eller ännu bättre, om man är orolig för förlängarbrott, skaffa en av de som har garanterat bra rykte. Typ streamlined.
creative;685281 wrote:Ola vad kör du och ni andra vassa surfare med för sorts förlägnare?Jag har inte observerat att “vassa” surfare kör några speciella förlängare jämfört med andra. Men har jag haft turen att komma över ett gäng Kelapro, sedan har jag ett par långa Liberty (som jag kört sedan 2000 och som är grymt hårdtestade vid det här laget) och ett par Simmer kol. Jag kör helst med mina Kelepro dock, som är både lätta och starka, men tyvärr inte finns att köpa.
Skulle jag köpa en förlängare skulle det nog bli en Streamlined alu med pin. Som jag ser det är det den överlägset smartaste konstruktionen eftersom den bygger på ett helt rakt rör utan “förtjockningar” eller skarvar. Då kan man köra vanliga raka standardrör och kan ha mycket högre kvalitet för samma pengar. North licencierar den konstruktionen och är inte nya NP också en variant på samma tema? Många andra förlängare bygger också på raka rör, men har då en stor plast eller aluminiumklump där nere som på något sätt skall skarvas med röret. Det är onödig komplexitet, som gör det klart mycket svårare átt få det hållbart (men för kopp är ju en sådan skarv eller ett rör som får större diamet där nere det enda alternativet).
-
Vart får man tag på en streamlined rdm pin i Sverige? Finns dom fortfarande på surfers?
-
Tobb;685327 wrote:Vart får man tag på en streamlined rdm pin i Sverige? Finns dom fortfarande på surfers?
Har också undrat var de blivit av. Bästa förlängaren jag haft,verkar som de slutat tillverkas då jag inte hittar dem på Streamlineds hemsida 🙁
Köpte en North-Sails kopia av Streamlined, men den ärjade sönder efter en säsong…
/J -
Streamlined finns dessvärre (vad jag vet) endast utomlands. Har köpt delar i USA (Sunset Sailboards i San Fran, mycket hjälpsamma) och i UK…
Jesper B. vet nog mer, han sålde Streamlined förr, men tror att deras ‘leveransprecision’ samt en då ofördelaktig dollarkurs gjorde det till en, eh, affärsmässig utmaning?
Även Surfers sålde Streamlined ett tag, där köpte jag de tre RDM pin som jag fortfarande kör med.
-
janne_b;685335 wrote:Har också undrat var de blivit av. Bästa förlängaren jag haft,verkar som de slutat tillverkas då jag inte hittar dem på Streamlineds hemsida 🙁
Köpte en North-Sails kopia av Streamlined, men den ärjade sönder efter en säsong…
/JNejdå, de finns kvar.
-
Ola H.;685323 wrote:Jag menade bara att det är en rätt förhastad slutsats att dissa kolförlängare i allmänhet efter en incident med en kolförlägare. Om det skall dissas är det i så fall troligen mer relevant att dissa det märket.
Håller inte med alls. Det finns alltid en gräns för vad en förlängare tål, även om den är überjävligt konstruerad av bästa kolfibern och dyr som fan. Går den av så ryker den rätt av. Och då är det som bekant dax att snabbt få fatt i och simma in med riggen innan den sjunker och sedan i värsta fall leta efter brädan som drev iväg långt åt h-e.
Jag har böjt flera alulängare, som först upptäckts när jag riggade ner. Hade en bra kollängare klarat sej i dessa spolningar? Kanske. Kanske inte.
Seglade vidare gjorde jag iaf med min böjda alu-längare. Kollängare kanske sparar nåra gram vikt men det är inte värt risken att tappa riggen….Likaså dissar jag pin eftersom jag har sett folk som fått simma in efter att pinnen hoppat ur längaren. Att gängan lossnar är också en annan rolig grej med pin.
-
Lars_K;685340 wrote:Håller inte med alls. Det finns alltid en gräns för vad en förlängare tål, även om den är überjävligt konstruerad av bästa kolfibern och dyr som fan. Går den av så ryker den rätt av. Och då är det som bekant dax att snabbt få fatt i och simma in med riggen innan den sjunker och sedan i värsta fall leta efter brädan som drev iväg långt åt h-e.
Jag har böjt flera alulängare, som först upptäckts när jag riggade ner. Hade en bra kollängare klarat sej i dessa spolningar? Kanske. Kanske inte.
Seglade vidare gjorde jag iaf med min böjda alu-längare. Kollängare kanske sparar nåra gram vikt men det är inte värt risken att tappa riggen….Likaså dissar jag pin eftersom jag har sett folk som fått simma in efter att pinnen hoppat ur längaren. Att gängan lossnar är också en annan rolig grej med pin.
Fast det du tar upp är ju just egenskaper av en för svag konstruktion, och det har inte alla kolförlängare. En kolfiberförlängare ska inte gå av, möjligtvis spricka men inte delas. Å andra sidan håller jag med dig, rätt material på rätt plats. Det går (inte så lite) inflation i kolfiber, nu är det så illa att inom vissa kretsar draperar man sina objekt med vinyl – med kolfiber-look! Überlöjligt.
En alulängare kan också gå av, ett utmattningsbrott gör samma sak med röret. Däremot om man blir spolad och röret böjs av belastningen så håller det ihop. Så ja, jag håller med Lars. Aluförlängare känns säkrare.
Förlängaren sitter i botten av riggen, ingen “swing weight” som påverkar seglet direkt. Hade det varit en del som sitter i toppen hade säkert de extra grammen gjort skillnad.Och sen är Lars den första som petar på den riktigt svaga länken i Pin. Att pinnen gängar upp sig på vissa fötter är extremt lätt att åtgärda. Röd Loctite sen lär den aldrig lossna om du så bombar den.
Pinnen låses med ett enkelt trådstift eller med en låsbricka som skjuter in i spåret på pinnen, och inte ens hälften av spåret används som låsning. Vi snackar Boge-jointar, stenhårda förlängare och hur viktigt det minsann är, sen sitter skiten ihop med en ynka metallpinne som är tunnare än bygeln i en råttfälla! -
Lars_K;685340 wrote:Håller inte med alls. Det finns alltid en gräns för vad en förlängare tål, även om den är überjävligt konstruerad av bästa kolfibern och dyr som fan. Går den av så ryker den rätt av. Och då är det som bekant dax att snabbt få fatt i och simma in med riggen innan den sjunker och sedan i värsta fall leta efter brädan som drev iväg långt åt h-e.
Jag har böjt flera alulängare, som först upptäckts när jag riggade ner. Hade en bra kollängare klarat sej i dessa spolningar? Kanske. Kanske inte.
Seglade vidare gjorde jag iaf med min böjda alu-längare. Kollängare kanske sparar nåra gram vikt men det är inte värt risken att tappa riggen….Likaså dissar jag pin eftersom jag har sett folk som fått simma in efter att pinnen hoppat ur längaren. Att gängan lossnar är också en annan rolig grej med pin.
Om själva röret går av “på mitten” så sitter iofs riggen kvar eftersom nedhalstampen sitter fäst i den del som då fortfarande är kvar i brädan. Det är ju bara om anordningen som håller ihop mastfot och mastförlängare går av som rigg och bräda separeras (eller om jointen går av och man inte har bra säkerhetstamp). Eller om själva mastfoten fallerar. Eller mastboxen.
Pin har jag själv varit rejält skeptisk mot. Jag körde det iofs under ca 10-12 år utan direkt a problem (limmade alltid gängan med röd locktite – det är när den gängar upp sig som den går av) med har sedan kört kopp. Men med senare års utveckling på pin-sidan så tror jag egentligen att det numer är ett bättre system. Och faktum är att även kopparna kan fallera. Jag pajjade själv en Streamlined kopp för ett par år sedan. En ovetenskaplig observation på Maui antyder också att de flesta locals på Hookipa verkar köra pin nuförtiden.
Och när det gäller kol i allmänhet är ju om inte annat Libertys förlängare ett bevis på att det går. Min är som sagt över tio år och har körts mycket både hemma och på Maui, ofta med runt 40cm förlängning. Den är dock långt ifrån lätt.
-
Svenne;685342 wrote:Pinnen låses med ett enkelt trådstift eller med en låsbricka som skjuter in i spåret på pinnen, och inte ens hälften av spåret används som låsning. Vi snackar Boge-jointar, stenhårda förlängare och hur viktigt det minsann är, sen sitter skiten ihop med en ynka metallpinne som är tunnare än bygeln i en råttfälla!
Jag tror att de mer seriösa pin-fötterna låser med brick-konstruktionen snarare än råttfälletråden. Men visst – inte heller brickan känns ju inte helt 100 rent känslomässigt. Egentligen borde en ny konstruktion tas fram till rdm, lite som NPs MXT fast med perfekt storlek för att passa inuti rdm-röret. Men som sagt, många rippers kör ju Hookipa, Jaws mm men pinne, så i praktiken verket den löjliga brickan klara biffen.
Logga in för att svara.