Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Mastfot fram eller bak?
-
Mastfot fram eller bak?
Publicerad av christian-2 på 10 augusti, 2009 vid 21:12Hoppas på lite kloka svar. Har surfat sen i våras och har en fanatic shark 145l.
Finns det någon generellt tips för placering av mastfot, hur påverkar det segelegenskaperna?Är tacksam för lite tips
C.J
rasmus_w svarade 15 år, 3 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Generellt kan man väl säga att om du flyttar den framåt så får du mer bräda i vattnet och lite stabilare gång (trycker ner fronten av brädan). Om du istället flyttar den bakåt så blir brädan lite livligare. Jag brukar hålla mig från mitten och frammåt beroende på hur choppigt vattnet är. Om det känns ostadigt i choppen så flyttar jag fram den någon cm.
MVH
Jojje -
Tack för ditt svar, här kommer en föld fråga? Påverkar placeringen hur tidigt man kan komma upp i planing? Om man vill ha ut max hastighet vilken placering vill man ha då?
Mvh
C.J -
Tjaba! 🙂
Med mastfoten långt fram och bommen högre upp planar man oftast lite lättare.
Med mastfoten längre bak kan man få mindre våt yta (brädan går högre i nosen) och därför åka fortare då det är mindre i vattnet som bromsar när det går riktigt fort.
Upp till ca 22 knop borde det inte göra någon skillnad alls, kanske högre. 19-22 knop upplever jag som skaplig marschfart utan att behöva falla av för att det ska gå fortare. -
I den eminenta filmen “Beginner to winner” rekommenderar Jem Hall att man placerar mastfoten 135 cm från aktern, vilket brukar vara i mitten (vissa brädor har avståndet utmärkt, annars kan man ju mäta upp det och göra en liten markering). I lätta vindar med stora segel flyttar jag alltid fram mastfoten, höjer bomen och släpper lite på nedhalet för att lättare komma i planing. I hårdare vindar gör jag det omvända – precis som Carl beskriver här ovan.
-
Vad gäller planing så är min erfarenhet att mastfotens placering (och bommens höjd) har betydande påverkan.
Min 120 liters Exocet med 7.5 går igång bra mycket tidigare med foten nästan längst fram jämfört om jag har den i mitten. Nackdelen med foten långt fram kan vara att det blir lite knepigare att komma i den bakre stroppen. -
Jag kör alltid mastfoten så långt bak det går för segelstorleken, dvs inte nödvändigtvis längst bak…Bättre o sänka bommen lite om man vill ha tryck på brädan…
På min minsta bräda funkar det bäst längst bak (ca 130cm), på min stora bräda som har en mastkassett som börjar på 115cm från aktern så kör jag den på ca 123-124cm (med 7.6). -
Tror att jag förstått hur det hänger ihop. Ska ut och prova.
Tackar för hjälpen så länge.
Mvh Christian -
Flyttar fram masten är nåt jag typiskt gör om jag är toköverriggad. Två cm kan vara skillnaden mellan hyfsad kontroll och noll kontroll. I princip riggar jag alltid efter det, försöker alltid ha bommen så långt jag kan och ändå ha kontroll på brädan.
Logga in för att svara.