Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › mastfots position???
-
mastfots position???
Publicerad av herodude på 28 december, 2003 vid 21:53hmm nu läste jag precis i en tråd här lite om mastfots position… jag kör me mastfoten på samma ställe med alla segel i alla väder… vart ska man ha den och varför??? vad gör det för skillnad igentligen?
s svarade 21 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 8 Svar -
8 Svar
-
Jag flyttar mastfoten framåt när det blåser satan! Fast detta är kanske fel…?
Däremot vet jag om man flyttar mastfoten längre fram blir ”svängradien” längre, dvs. man måste göra vidare gippar.
-
att flytta fram mastfoten och sänka bommen ngt gör att man slipper den värsta fenvandringen (när man är ordentligt överriggad) då man får mer våt yta på undersidan (mer bräda i vattnet)!
Att ha mastfoten långt bak gör att du får en ”livligare” bräda och långt fram tvärtom! -
så om ja har väldigt svårt att få upp brädan ur vattnet när ja har dålit tryck i 6.2an så ska ja altså flytta bak mastfoten?
-
Med mastfoten längre fram så kommer du lättare i planingsläge. Brädan blir snabbare med mastfoten bakåt, men något trögare att komma i gång.
-
Det normala är:
Mastfot längre bak, trycket från riggen längre bak:
Livligare gång, senare planing, studsigare i sväng.Mastfot framåt, trycket från riggen längre fram på brädan:
Lugnare gång, tidigare planing, stabilare i sväng.Nu är ju detta naturligtvis inte allt… Så jag fortsätter resonera.
Mastfot fram verkar ha odelat positiva egenskaper. Men det kan även ge en ”trist” segling då det känns som brädan ”suger fast” mer i vattnet.
Detta kan kompenseras med högre bom vilket ger ungefär samma livliga egenskaper som att flytta bak mastfoten men också den goda egenskapen att du planar upp tidigare.Sedan påverkar brädans rocker (alltså bottenkurva) väldigt mycket hur din segling blir då du flyttar fram/bak mastfoten. Jag tycker mig ha märkt att om en bräda har mycket rocker (såsom en vågbräda och även vissa freestylebrädor) så blir mastfotens position känsligare. Det påverkar helt enkelt mer då du skjuter den några millimeter. En bräda som är mer ”platt” i bottenkurvan är inte lika känslig och där kanske du kan flytta ett par centimeter utan att det märks påtagligt.
Jag har på mina små vågbrädor (framförallt F2 Maui Project 8’2” från 2001 och 2002) som har mycket tailkick (alltså bottenkurvan sista tre decimetrarna vid aktern) märkt att brädan inte blir studsigare då jag flyttat bak mastfoten utan snarare blivit lugnare! Tailkicken gör att brädan ”gräver ner sig” då jag flyttat trycket bakåt. Mycket positivt då det blåser hårt. Om jag däremot flyttat fram mastfoten på dessa brädor har de seglat på bredare och plattare yta längre fram vilket gjort de studsiga i stökiga, svenska förhållanden.Alltså, flytta mastfoten små steg för att se om du märker skillnad. Mycket små steg då du har en ”bananbottenkurva”.
En positiv egenskap med mastfoten längre fram märker du också då du blivit lite mer avancerad och rider vågor. Speciellt vid frontside (så de rider på Maui, med vinden) så har du nytta av att få fram mastfoten lite. Det gör att trycket från riggen flyttas fram och du får lättare ett rent skär utan studs i bottensvängen.
Sedan har vi detta med bommen. Många seglar med (enligt mitt tycke) väldigt låga bommar. Det ger ett högre tryck ned mot brädan vilket gör att brädan känns trög. Lite som att flytta fram mastfoten alltså.
Om man höjer bommen så minskar trycket på brädan och du planar upp tidigare och får en livligare bräda under fötterna. Positivit förutom då du är mycket överriggad. Är du överriggad så ”bänder” du ner riggen för mycket med en hög bom. Riggen lyfter alltså upp brädan för mycket och du får en väldigt studsig upplevelse där du har svårt att hålla brädan i vattnet!
Men ta en titt på dagens duktiga freestyleseglare, de har bommen väldigt högt. Detta tror jag beror på att de vill få lättare att hoppa på plattvatten. Dessutom är det positivt att köra lite underriggad i vissa manövrar. Det förlorade draget kompenserar de då med högre bom vilket gör att de planar bra.Mitt tips är att sätta bommen på en höjd du trivs med (inte för lågt dock). Sök sedan mastfotsplacering (olika placering beroende på segelstorlek). När du hittat en placering du är nöjd med så fungerar den i stort sett i alla väder och vindar (tjaa… nästan). Om du då blir underriggad så skjuter du upp bommen några centimeter, om du blir överriggad så skjuter du ner bommen några centimeter (du kommer märka skillnad). Bommen är mycket lättare att justera ute på vattnet än mastfotsplaceringen men påverkar ungefär samma saker.
Och, flytta en sak i taget. Mastfoten – testa, bommen – testa. Om man flyttar båda samtidigt så vet man inte riktigt vad som påverkat.
Lycka till!
/Staffan
-
Tjenare Niklas
Eftersom jag vet att du seglar Compstyle så vet jag hur jag behandlar min då jag tycker att det är dåligt tryck i grejerna och jag ”suger fast” i vattnet. Upp med bommen! Så högt du bara kan…
Räcker inte det så drar jag bak mastfoten 0,5cm i taget till dess jag känner det blir för konstigt och brädan går på aktern – då flyttar jag fram den 0,5cm. Du mäker ganska tydligt på Compstylen då mastfoten kommit för långt bak. Starta med den i mitten, jag har min ca 1cm bakom mitten har jag för mig, men du är ju betydligt lättare än mig så du kanske kan ha den ännu längre bak och ändå få balans i grejerna.Sedan kan man ju laborera med fenor. Jag sätter på en vanlig freestylefena som är lite rakare än originalfenan (freestyleextreme) om det är lite dåligt tryck. Det gör att brädan ”lyfter” lite bättre i aktern. Det påverkar dock inte höjdtagningsförmåga nämnvärt då den ändå sker genom att man seglar ”på kant” med freestylebrädor, speciellt Compstyelen. Din originalfena är dock 23cm (min är 21) vilket fungerar bra med 6.2. Jag testade precis den uppsättningen i höstas nämligen.
Om inte dessa tips fungerar så blåser det helt enkelt för lite…
/Staffan
Logga in för att svara.