Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mastfots position?

• mastfots position?

Publicerad av mangs på 16 juli, 2005 vid 18:27

En liten undran bara… Finns det några tumregler om hur man ska placera mastfoten? Långt fram, i mitten eller bak. Spelar det någon roll? Själv höftar jag oftast till det och sätter den i mitten någonstans, men det är ju trist om man missat nåt. Har det nån betydelse?

mangs svarade 19 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2005 vid 18:53

Jag e inte 100% men på min bräda är det utmarkerat storleken på seglet och var man då ska sätta foten så jag tror det har med storleken på seglet att göra så balansen blir rätt å så att den viktmössiga mittpunkten hamnar på samma ställe oavsätt segel!

RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL! tongue.gif

• ola_p

Medlem
    16 juli, 2005 vid 20:24

En del gamla brädor har det… men det bästa är att testa mastfotspositioner lite fram och tillbaka tills man hittar det som känns bäst och sedan hålla sig till det.. Oavsett segelstorlek.

• kalle_windy

Medlem
    16 juli, 2005 vid 20:39

du planar tidigare med mastfoten bak och får bättre tryck på fenan, men för långt bak så blir brädan ostabil fram till i hårda vindar.

• anonym-anvandare

Medlem
    16 juli, 2005 vid 21:05

Jaså? Jag trodde det var tvärtom, att man gick upp i planing tidigare ju längre fram mastfoten var placerad. Vet inte riktigt varför jag fått för mig det, men men… När vill man ha mastfoten långt fram då?

• johanc

Medlem
    17 juli, 2005 vid 14:32

Jaa.. Har för mig att det ser ut så här:

Långt fram med mastfot och hög bom: Tidig planing men lite svårkontrollerat i byig vind och lite lägre slutfart.

Långt bak och låg bom: Svårare att plana men jeeez vad det går i lite lätt överriggade förhållanden..

iaf känns det så när jag fipplar med grejerna…

tycker

JohanC

• mangs

Medlem
    17 juli, 2005 vid 17:09

Ok, tack för tipsen. Antar att det bara är att testa sig fram då. Fast lutar nog åt att jag fortsätter köra med mastfoten nånstans i mitten, låter som mellantinget är bäst eller?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing mastfots position?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.