-
mastfotsbrott
ute och tränade sele idag. helt hopplös är jag.. står jag inte på tå när jag hakar i så har jag för mkt vikt på bakbenet alternativt riggen för mkt bak å brädan går upp mot vind direkt.. *suck*
Gick iofs hela tiden högt mot vind för att kunna prova att plana senare..
Köpte midjesele och det går lättare att kroka i men jag får verkligen inte till det..
(rigg bak, jag luta fram.. hur svårt ska det vara att fatta…)Hursomhelst så tappade jag seglet vid ett tillfälle, fick foten under masten och Pang! (kommer inte exakt ihåg vad jag gjorde nu :blush: efteråt)
så hoppade grejen som man skruvar fast mastfoten i brädan med loss, eller snarare delade på sig.. en del satt kvar i brädan men den man håller i för att skruva lossnade(sitter med 4 skruv) och satt kvar i masten.Håller kvar i seglet när jag ligger i vattnet och ser brädan blåsa iväg.. Släpper seglet och ilar efter brädan och sen skynda tillbaka(vet ju inte om en rigg flyter eller inte).
Tog en stund men till slut fick jag kontakt på land och hade tur och blev bogserad av en roddbåt(svärfar) Inte helt kul å simma och insåg att jag hade rejäl tur att det inte var i österskär..
Iofs lite spännande att få praktisera vad man fått lära sig i alla videos och texter om självräddning In i H’te jobbigt att simma med rigg ovanpå bräda…–>Men till frågan.. är det en säkerhetsgrej eller ska det verkligen lossna?
Känns som att Murphy varit med mig sedan dag ett med grejerna.. är på inget sätt ovarsam, snarare tvärtom Jäkligt noga och rädd om mina grejer så jag vill gärna veta om det ska vara så :confused2:-johan
Logga in för att svara.