Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Mastfotsplacering.
-
Mastfotsplacering.
Publicerad av jorgen på 4 april, 2003 vid 20:27Vilken skillnad gör det, varför och när skall man ha mastfoten placerad långt fram respektive långt bak?
//jörgen
johan svarade 22 år, 1 månad sedan 4 Medlemmar · 7 Svar -
7 Svar
-
Har man tung pung så har en framskjuten placering förmågan att göra brädan framtung.
Är man skitnödig så innebär en långt bakåtsjuten placering brädan baktung.
Då måste man snarast uppsöka hemma hamn. -
Tackar ödmjukast för detta väldigt bra svar. Nu vet jag.
//jörgen
-
Lite förenklat:
-Mastfot långt fram ger att du använder mer av brädans yta/volym, kombineras gärna med framflyttade stroppar. Du planar lättare, håller farten bättre i gippar, bottensvängar etc. Du kan också ha mindre fena för att ”loosa” upp brädan. Mastfot långt fram, stroppar långt fram på vågridningssidan och längre bak på hoppsidan (asymmetrisk placering) används ofta i sideshore vågridning. Man sätter också fenan lite längre fram (ger effekten av mindre fena->loosare bräda).
– Mastfot långt bak ger bättre kontroll i hög fart, högre toppfart eftersom en mindre del av brädan är i kontakt med vattnet. Är bättre för hopp eftersom man vill lägga mer tyngd bak på brädan. Du får mer tryck på fenan och den bör flyttas bakåt. Detta för att ta bättre höjd. Masten/stropparna/fenan längre bak är mer lämpligt i onshore förhållanden med mycket vind.Detta är en hel vetenskap men detta är grunderna, man får prova sej fram lite också för att hitta rätt/få erfarenhet.
-
Tackar för svaret. Ja allt är en hel vetenskap och min erfarenhet är väldigt begränsad. Tur att konfen finns så att man kan få lite vetskap.
//jörgen
-
Öhh. Kom på att jag bara skrev om vågbrädor..Övriga brädor kan man nog säga, större segel -> mastfot längre fram.
Mastfot längre fram -> planar lättare men lägre toppfart.
Mastfot för långt bak kan dock göra stora brädor ”fladdriga” i höga farter och man kan då flytta fram masten något för att tynga ner brädans främre del. -
Det verkar ju mest försvåra då att flytta bak mastfoten. JAg som tänkte flytta bak den lite för att ha närmre till stropparna på Astro rocken..
-
Om brädans nos fladdrar mycket och du får svårt att hålla kontrollen så kan du
flytta fram mastfoten lite, samma sak tvärtom. Sen har bomhöjden en viss betydelse här också. Om du kör med hyffsat hög bom som många gör för att plana tidigare så kan du troligen inte ha mastfoten speciellt långt bak.
Det finns säkert fler faktorer, men om brädan är orolig bör du överväga att flytta mastfoten. Förutsatt att du inte har andra bekymmer som för stor fena osv.Lycka till.
Johan
Logga in för att svara.