Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Mastfotstips
-
Mastfotstips
Publicerad av juan på 26 maj, 2005 vid 07:40Vilket märke kör ni? Själv har jag Neil Pryde Powerbase, men är inte särkilt nöjd med det. Tycker att det är svårt att få lost det från förlängaren plus att förlängaren och mastfoten inte sitter riktigt så tajt ihop som jag hade önskat. Någon som har likande erfarenhet? Behöver köpa en ny mastfot, så vad skulle ni rekommendera?
juan svarade 19 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 25 Svar -
25 Svar
-
Jag kör technolimits och det funkar skitbra!
Att det inte sitter helt tajt kan nog va om du blandar olika märken, när det gäller förlängare och mastfot alltså. -
Förlängaren är också NP, det är det som är skumt. Brukar åka till Gardasjön varje år och där är det ingen som använder deras mastfötter. NP segel ser man däremot rätt mycket av.
-
Streamlined orginal mastfoten är nog fortfarande efter snart 20år oöverträffad av konkurrenterna. Inte den lättaste eller estetiskt vackraste kanske, men det fixar man med ett snyggt mastfotsskydd. Pålitlig som en gammal St Bernardshund är den iaf.
-
Men du får å andra sidan köpa de produkterna lite billigare så det är väl inte så konstigt att du tycker det?
-
Ähhh…. du anononyme! Sluta larva dej. Jag verkar helt uppenbart inte vara den enda i världen som tycker det eftersom den sålt så bra i snart 20år.
Och trots att Streamlined foten är så bra så kostar den inte mer än andra kända märken. Den är t o m billigare än många andra märkes fötter hos andra återförsäljare även till “full pris”, vad nu det innbär?Killen ville ha åsikter om mastfötter och jag framförde min. Hoppas ni som har andra åsikter i frågan framför dessa. Är väl det som är finessen med ett forum som detta?
-
Något jag inte kan rekomendera är iaf Local Spirits mastfot. Tyvärr har jag lyckats köpa en (pin) och pinnen skruvar upp sig från gängar mer eller mindre alltid man är ute på vattnet, efter en timme får man åka in till land igen och skruva på den så hårt det går.
Har även limmat den med biltemas locktite (okej budget men ändå. )
och det funkar inte.
Är det någon med samma fot som har tips hur man går tillväga? Misstänker att jag måste limma fast den med något riktigt bra lim eller så. Men tråkigt att man får en så kass produkt från surfaffären och inte kan använda den utan måste fixa och trixa en massa. -
Kör med North-Sails Race Base och Streamlined Tendonjoint, pallar för allt.
-
min localspiritpinne gick av ett par meter upp i luften en tvåmeterdag i grönis. kul jul sa jag och singlade ner och alla grejer försvann.
Farsan trixad till den så nu är den som berget men köpte en annan istället, använder bara den i reserv.jag tycker mastfötter är förslitningsvara. Det är mäkligt att folk byter segel och brädor varje år men oftast behåller mastfötter och förväntar sej att dom ska hålla hur länge som helst.
jag är iallafall helt nöjd med min nuvarande NP-pinne
-
np för mig, tycker den är as nice…. jmf med min förra localspirit som slickar babianpung…
-
North Power XT! Gött o slippa sitta ner o dra segel. Dyyyyr, men ack så bra.
-
Svar till:
North Power XT! Gött o slippa sitta ner o dra segel. Dyyyyr, men ack så bra.
[/ QUOTE ]
Men det är ju ingen mastfot utan en förlängare. Men jag är också bra sugen på en. -
Nordgren, jag tycker du ska försöka reklamera mastfoten i butiken. Jag har haft liknande problem förra året, kolla här
http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Number=233228&page=&view=&sb=5&o=&fpart=1&vc=1Om du köpte foten för flera år sedan kanske det är svårt, jag hade bara använt min några gånger när den skruvade upp sig och dessutom blev skev.
Bromma skidsport bytte i.a.f. min utan tjafs.
-
Kör på Chinook, var på Maui, där kör de flesta med Chinook mastfötter, förlängare och bommar.
-
Även jag slår ett slag för Streamlined. Bästa jag haft. Punkt.
Det enda jag haft som varit i närheten var Chinooks two-bolt, men den var i gengäld rättså knölig att justera och greja med.
Surfa På!
(ni som har mastfötter som gängar upp sig, jag körde för typ tio år sedan med någe slags “gänglim” som finns hos järnhandlaren. Kostade inte så mycket, någe rött gegg var det. Slut på problemen. Se bild!)
Logga in för att svara.