Taggad: 

• Mastfotstrim

Publicerad av anonym-anvandare på 16 juni, 2003 vid 17:33

hallå!

Läste på gaastraforumet att vissa duktiga seglare flyttar mastfoten bakåt 2-3 cm när vinden lättar för att minska trycket på bakfoten och därmed gå bättre.

Själv brukar jag höja bommen då vinden minskar för att minska vikten på brädan men behålla mastfoten relativt långt fram för att få tryck på nosen så att inte aktern ska ligga och släpa.

Eftersom jag går mkt dåligt i lättvind så tänkte jag testa att flytta tillbaks mastfoten och behålla bomhöjden för att se hur det går. Ni som kan det här med trim, vad säger ni? Höja bom/flytta mastfoten bakåt har väl egentligen samma effekt, skillnaden blir väl var trycket på brädan kommer samt stancen.

MVH

Gustav

anonym-anvandare svarade 21 år, 5 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • JOHN_J_RAMBO

Gäst
    16 juni, 2003 vid 19:10

Höja bomen mer tryck till bakfoten.
    Sänka bomen mer tryck till mastfoten.

Mastfot fram mer vattenlinje
    Mastfot bak mindre vattenlinja.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 juni, 2003 vid 06:58

håller med.. det var därför jag blev så förbryllad när dom flyttade tillbaka mastfoten… trodde det var nåt special-formula-knep
    .

/g

• swe22

Medlem
    17 juni, 2003 vid 10:55

Jag har flyttat bak min mastfot på min nya fanatic. Men det är föra att om jag har mastfoten för långt fram släpar underliket ibland i vattnet.

• anonym-anvandare

Medlem
    2 juli, 2003 vid 20:40

Visst påverkar mastfotsplaceringen egenskaperna mycket trots att skenan är så liten? Min kompis har en Fanatic
    Bee…295? Visserligen ingen formulabräda men jag kan tänka mig att lovgirighen varierar även där beropende på var mastfoten är placerad. Han hade stora problem att behålla/få höjd i svag vind och envisades med att ha mastfoten relativt långt fram. Han hade ett segel på 7.5 och jag ett på 8,5.
    Själv har jag upptäckt att det är lättare att hålla höjd i svag/måttlig vind om jag har mastfoten långt bak på min formulabräda.
    Per-Arne

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.