• dude

    Medlem
    29 januari, 2001 vid 23:38

    hur är det med de master som är smalare ovanför bommen än andra master? när slog de igenom? jag har fortfarande den uppfattningen att det är bättre med smalare master både map hållbarhet, vikt, etc …(?)

    (hade inte fiberspar nån toppmodellvågmast som var smalare?)

  • hakuna

    Medlem
    5 februari, 2001 vid 17:08

    Jag undrar hur mycket olika mängd kolfiber gör i hastighet och acceleration?
    Säg att en 60% mast är 10, vad är då en 30%? 9.5 eller 7?

    Märker jag något om jag köper en ny mast till mitt nya Volcano 6.4 -2001 som jag skall köpa?

    /niclas

  • voodoo

    Medlem
    5 februari, 2001 vid 17:34

    Beror på vad du har för mast nu!
    Skillnaden på kolmaster är vikt och reaktion..en mast med mycket kol reagerar snabbare och bättre med seglet..dvs går snabbare tillbaka till ursrungsläget vid tex pumpning eller byar.. mitt råd är seglar du mkt och ska ha en bra mast till ditt 6.4 Volcano så gräv djupt i plånboken och köp en North Viper wave 100% ..tycker du att den är för dyr så sök efter en beg..Vi är flera som kör här som har den..jag var först sen testar ngn den och känner skillnaden och köper direkt en egen..Ska du sedan investera i en kolbom så vill du väl ha den bästa masten också..

  • callevader

    Medlem
    5 februari, 2001 vid 20:01

    Antar att du har en 430/21 med ca 25-30% kol i.
    Jag har haft en sådan fast en 98 och den tyckte jag kändes lite
    tung och långsam samt seg när den flexade.Jag bytte till en NP Wave 430/21.
    Den kändes mycket bättre och ändå så är det inte så mycket kol i den 35-40%,men däremot är den smalare och lättare i toppen. Sen om du skall uppgradera din mast eller ej beror ju lite på. Störst skillnad skulle du ju få om du bytte till en mast med mycket kolfiber i ca 60-70%, men dessa är lite ömtåligare så seglar du mycket i vågor skall du inte ta en sån utan en med lägre
    karbonhalt i. Personligen tycker jag du skall byta mast om du är trött på den gamla. Sist men inte minst så skall du ju ha rätt mast till rätt segel för
    d.v.s inte en NP-mast i ett North segel. EN ny (modern) mast kan pigga upp ett äldre segel en hel del, särskilt om det är mycket kol i den under förutsättning att du har koll på trimmet.

  • luwa1

    Medlem
    6 februari, 2001 vid 06:19

    Hade jag varit som du så hade jag inte bytt ut en mast som hållt så länge. Jag har sett en mängd master gå av utan alltför mycket
    våld trots att dom varit helt
    nya och kostat skjortan! Kör med din gamla mast så länge den håller o tänk inte på det som du inte har. Finns ju alltid nåt som är bättre än det som man har själv och som man inte klarar sig utan när man väl provat det.Håll fast vid det du har o kör så det ryker!!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    6 februari, 2001 vid 12:54

    Det sägs att de smalare masterna är upp till tio gånger starkare, men det finns väl ingen som kan erkänna att den mast han köpt för ca 5000kr är sämmre än den som kostar 3500kr.
    Viktmässigt så är det ingen större skilnad, så de har mera kol/glas i de smalare masterna.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    8 februari, 2001 vid 06:30

    Det var ett ovanligt sunt inlägg!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.