• Mastfråga

Publicerad av anonym-anvandare på 30 juni, 2003 vid 19:30

Fick just veta att jag behöver en 4m mast för segel kring 4.5m2. Vilket betyder att jag måste köpa ny mast.
    confused.gifVad skall jag välja för kolhalt då? confused.gif
    Den mast jag har nu är en epoxy, kolmasterna är ju smalare.
    confused.gifMåste jag köpa ny mastfot och bom oxå, bomen är med justerbar snabbkoppling? confused.gif

Tacksam för snabba svar smile.gif

anonym-anvandare svarade 21 år, 10 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • zehlertz

Medlem
    1 juli, 2003 vid 08:16

oftast står rek. mast på seglet o där också kolhalt.
    Men oftast skall det vara lägre kolhalt i master för mindre segel.

Mastfoten bör passa, men du kan ju alltid mäta för säkerhetsskull innan du köper masten.

bommen ska funka, bara tajta åt den lite, annars finns ett mellanlägg du kan ha mellan mast o bom.

• nicko_

Medlem
    1 juli, 2003 vid 08:19

Är du nybörjare och faller mycket (som jag gör) så är det nog bra med inte för mycket kol. De masterna blir rätt spröda. En polare knäckte sin mast genom att falla med knät på den :-). Jag kör med 20 % kol och det funkar bra.

• kallekobra

Medlem
    1 juli, 2003 vid 08:32

är det nytt eller gammalt segel??

jag köpte ett begagnat 5.1 segel som hade luff på 420. då min kortast mast är 430 så sprättade jag upp toppen på mastfickan och monterade på en maststropp i toppen. Detta gör att man kan justera upp till 25 cm .
    Kankske inte optimalt, men 5.1:an använder jag inte så ofta.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 juli, 2003 vid 10:04

Tack,
    då är det bara att sätta igång och jaga segel och mast.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.