• Mastglapp

Publicerad av jps på 1 november, 2006 vid 12:59

Jag har ett segel som jag inte får att se ut som jag vill. För att få rätt rotation på de understa lattorna så krävs det så mycket nedhal så att det blir för löst i toppen. Funkar i hård- men inte i lättvind.

Tänkte testa lite med att använda en lite styvare toppsektion i masten. Dvs att mixa två master.

Nu till problemet.

Den nya toppen passar inte helt perfekt utan glappar lite. Jag tänkte fixa detta med tejp kanske eller något annat smart…

Hur mycket kan det glappa utan att det är risk för att något (toppen?) går sönder? Påverkar glappet seglingen på något sätt? Hur kan man fixa så att det inte glappar?

jps svarade 18 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • oaxen

Medlem
    1 november, 2006 vid 17:37

Hej!

Glapp ska vara noll!

Jag har shimsat en mast med mycket gott resultat. Jag la en tryckkänslig aluminiumtejp från 3M både vid roten och uppe vid toppen.

Ska kolla vad den heter.

Patrik

• dude

Medlem
    1 november, 2006 vid 17:58

Möjligtvis kör du standarddiameter på masten du har i och kör med ett segel som också är designat för att fungera med RDM. I så fall kan lattrotationsproblemet ditt lösas med att köra RDM. Bara en reflektion.

/Niklas

• jps

Medlem
    1 november, 2006 vid 18:53
    dude wrote:
    Möjligtvis kör du standarddiameter på masten du har i och kör med ett segel som också är designat för att fungera med RDM. I så fall kan lattrotationsproblemet ditt lösas med att köra RDM. Bara en reflektion.

/Niklas

Tyvärr inte. Seglet är ett NP Raf Jet 01. Då fanns väl knappt RDM 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.