• Mastlängd

Publicerad av platon på 18 juli, 2008 vid 13:40

Halloj! Jag har ett Gaastra 2×6.5 segel med luff 495-497 cm. Min mast är märkt 460 cm.
    Glad ihågen har jag därför införskaffat en 45 cm förlängare.
    När jag nu riggade tyckte jag cambers’en var lite väl motvilliga till att flippa över. Drog då nedhalet så att seglets trissor bottnade i mastfoten. Således inte möjligt att dra mer nedhal. Bestämde mig då att mäta min mast (för säkerhets skull). Denna mätte jag då till 447 cm men märkningen säger 460 cm?
    Ska det vara så? Jag kan heller inte se att masten har blivit kapad. Behöver jag säga att jag köpt den beg. samt är nybörjare.

Erfarenheter på mastlängd och märkning mottages tacksamt. Kan man lita på märking eller ska man ha med sig en talmeter i fickan jämt?:confused2:

marden svarade 16 år, 4 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • sannum

Medlem
    18 juli, 2008 vid 13:57

hej var ute precis o mätte min simmer sc 10 430 den var xakt 430cm

• carl-r

Medlem
    18 juli, 2008 vid 14:00

Är masten delbar? Du kanske fick fel topp-halva till den?

• platon

Medlem
    18 juli, 2008 vid 18:57

Ok, tack för det!

• marden

Medlem
    19 juli, 2008 vid 11:03

@Carl R 483613 wrote:

Är masten delbar? Du kanske fick fel topp-halva till den?

verkar ju ganska rimligt att du har en 430topp på
    oftast så är väl botten delen + skarven lika lång som toppdelen

om så är fallet så kan du gjädja dig åt att det är många som sitter på extra överdelar för när en mast går av är det oftast underdelen som går av

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.