Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › mastllängd <-> prestanda???
-
mastllängd <-> prestanda???
Publicerad av herodude på 15 januari, 2004 vid 21:39jag läste lite på konfen precis om master. jag har bara en mast medans endel har typ 3 eller fler, ok jag förstår att de som kör hårt i vågor å sånt kör med en rdm mast då. men försämras prestandan på riggen om man bara kör med en mast??? som jag har nu en 430 sticker ut i toppen på 3,7’an, sitter som handsken på 4,6’an och är förlängd på 6,0’an..?? men borde jag har kanske en mast till eller två, en för varje segel????
frippe-s svarade 21 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
det beror ju helt på rekomendationerna på seglena du har. själv har jag 3 master på 5 segel (två segel är iofs så skanky så dom räknas nog inte) så 3 master på 3 ordentliga segel. använder än så länge bara två master. köpte den tredje mest för att jag fick ett bra tillfälle.
jag jag kör helt enligt rekomendationerna och kör då 460-> 7.0 och 430 på 6.2 och 5.4. i mina freestylestorlekar så räcker alltså två master.
men snart får jag nog använda 400 med. -
Johan!!
Gäst16 januari, 2004 vid 23:51430 på 3,7 låter lite knasigt tycker jag.
Jag kör själv 400 på 4,2 och det är lite för långt.
430 masten måste ju vara grymt stumm på 3,7an.
Och dessutom så läste jag att det är större risk att knäcka masten om man förlänger i toppen på seglet. Det är mycket bättre att köra på en kort mast med lång förlängning på botten.
Lite skumt men det står så på [url=”http://www.ezzy.com.”]www.ezzy.com.[/url]Men en mast per segel tycker jag låter lite överdrivet. 430 fungerar ju fint på både 4,6 och 6,0.
-
Det är som vanligt ne fråga om prestanda kontra pris.
Dock är det MYCKET STOR skillnad att köra en 3.7:a på en 430 eller (som oftast rekomenderas) en 370. En fem år gammal utsliten 3.7:a på rekomenderad 370-mast utklassar en sprillans ny diti av årets modell (eller nästa års…) på en 430-mast. I allmänhet börjar det bli ”problem” (märkbara försämringar av prestanda) redan när 15-20cm mast sticker ut i toppen.
När det gäller attt förlänga mycket är problemen egentligen mindre. Riggen kan bli för mjuk och klara hårdvind sämre, men rent principiellt fungerar seglet fortfarande rätt OK. Många segelmakare rekomenderar till och med 40-45cm förlängning som ”bästa val” för vissa segel och är du lätt kan det ofta vara ett smart val att på t ex ett segel med 435 luff köra en 4m mast med 35cm förlängning.
För dig är alltså en kortare mast till 3.7:an att rekomendera som nästa investering.
-
ok, tack.. det får nog bli det. men använder inte 3,7 såååå ofta och det är ju från 96, så inte fräschaste seglet… men men blir nog ny bräda till våren men sen ny mast….
-
Mastlängderna på selgen har blivit rätt mycket kortare sedan 96 (med start ca 99). En 3.7:a från 96 skall antagligen riggas på en 4m-mast. Köper du en sådan och sedan kompletterar med nyare större segel kommer de också vilja riggas på 4m. Moderna vågsegel går på 4m från ca 4.2-5.0/5.3 och kan man tänka sig fäölänga lite finns det många segel en bit över 5.5 som funkar på 4m. En bra (beg) 4m mast lär alltså bli en bra investering.
En modern 4.2:a klarar för övrigt säkert lika mycket vind som din 3.7:a, så vill du köra ekonomiskt kan du planera en framtida segelgarderob utifrån det (dvs med 4,2 som minsta) och klara dig med en mast (upp till kanske 5.7, beroende på modell).
-
aah sviiiiin chysst för jag har tänkt lite på det här med. med de nya seglen alltså, för när jag har tänkt å byta, blir jue inte billigt men lite fräschare än mina skabbiga gamla silvertapade… men men iaf, som ni ser innan så har jag en 3,7, en 4,6 och en 6,0. och istället för att byta alla tre så kanske man bara borde byta de två största och istället köpa en storlek till???? ett runt 5,3 hade nog varit aktuellt då tror jag.. hur många segel/storlekar har ni?+??
-
Jag har rätt mycket segel…
För den som inte vill lägga hela sin budget just på detta nöje och kanske tänker sig förnya lite vartefter gäller det att planera bra från början. Dels fundera på om man villa ha segel med mellanrum på ca 0.5 kvadrat eller om man kan klara sig på ca 0.7-0.8. Det senare funkar, men det tidigare är ju helt klart en trevlig lyx.
Kan du tänka dig lite större glapp kan an framtida linje var 4.2-5.0-5.8. En sådan kan fixas ihop så du klarar di med en 4m mast. Huruvida 4.2 är tillräckligt litet som minsta beror lite på din egen storlek och vad/var du seglar, likaså frågan om 5.8 är stort nog. Beroende på hur sunkigt ditt 6.0 är är ett alternativ att byta de två små mot 4.2 och 5.0 och samtidigt skaffa en 4m mast. Det är rätt stor begagnatmarknad på sådana prylar.
-
aah hmm jo.. men asso finns de nåt bättre plejs å lägga cashen på än v surfing??? meeen räcker de me 0,5?? he he föööör de får nog bli såå sen hmm när man går i gymnasiet…. fööör att studiebidraget räcker inte så himla långt… hehe
-
Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhh viiiiiiiiiiiiiiiiissssssssssssssssssssssstttttttt Serrrrrrrrrruuuuuuuuuuu!
-
heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee !!!!!!!!!!!
Logga in för att svara.