Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Mastmärke
-
Mastmärke
Publicerad av anonym-anvandare på 7 augusti, 2003 vid 11:08En kompis sa till mig att det är bättre med en north-mast till ett north-segel, np-mast till np-segel osv. Stämmer det??
Dom har ju ofta samma böjkurva allesammans…
Själv kör jag nu med en simmermast till ett northsegel, dock med samma imcs, är det en dålig kombination?ola-h svarade 21 år, 3 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
I praktiken är varken böjkurva eller styvhet lika, inte ens inom samma märke. Att köra “fel” mast till sitt segel kommer att resultera i att det uppför sig mer eller mindre annolunda. DOCK, dels kan skillnaden vara så liten att du inte märker den (speciellt inte om du in gör en direkt jämförelse) och dels behöver det inte bli sämre. Din “felaktiga” mast kan faktisk göra att ditt segel funkar bättre för dig och din vikt.
Har man lite otur kan man dock stöta på en kombination som bara rakt upp och ned funkar dåligt.
-
personligen tror jag du kan använda vilken mast som helst
, tror inte segeltillverkarna har hundra koll vid designen.
Har haft segel som funkat bättre på andra märken än seglets eget mastmärke.
Samt även segel som nästan haft skönare känsla på billiga
master än dyra.
Lite som viner, master har lite olika egenskaper,
svårt att säga vilken som är bäst.
Dock rätt längd är rätt så viktig.
//matteus_14_30 -
Just North är lite griniga på fel mast. Dock så funkar Simmers SC-6 master bra då de är mkt smalare än vanliga master dock inte som RDM. Körde mitt Volcano 5.9 med en fiberspar tidalwave och kändes aldrig lika bra som 6.9an jag hade med en North drop shape mast. Sen bytte jag till Simmer SC-6 och seglet blev kanon.
-
Måste väl tillägga att en fin (läs lätt) mast av “fel” tillverkare med all sannolikhet kommer funka bättre än en tung och klumpig mast av “rätt” märke.
/Fjant
-
Som lite extrainfo kan jag tillägga att SURF testade master i senaste numret. Alla var 4-meters. Alla märkta med IMCS 19.
I verkligheten skiljde det över 2 (två) IMCS-enheter mellan de ca 10-12 testade masterna (kommer inte ihåg exakt men mjukast låg runt 18.4 och hårdast var Gun Loop C100 med 20.7).
Skiljer det så mycket i styvhet kan man gissa att det skiljer en hel del i böjkurva också.
-
Man kan ju undra varför tillverkarna inte skriver ut exakt IMCS på sina master? Det hade ju underlättat mastinköpen..
-
Är det inte en variation i tillverkningen snarare än ett medvetet avikande, dvs dom siktar på 19 och hamnar i närheten?
Vikten på brädor tex varierar ju också mellan olika exemplar av samma modell. -
Nej, jag tror inte variationen i tillverkningen är så stor, faktiskt. Den finns, men jag skulle gissa en den ligger inom några tiondels IMCS.
En mast är en avancerad konstruktion, men det finns inte så många variabler när man väl bestämt sig för mängd väv mm. Speciellt master av typen pre-preg tror jag varierar väldigt lite. Där är plastmängden exakt bestämt innan väven rullas på “mastformen” (mandrill).
En brädas konstruktion innefattar å andra sidan en del handarbete, plastslafsande, spackel, pressning i form samt vacuum som inte kan kontrlleras exakt hur de “sprider sig” inuti brädan. Där är det inte konstigt att det blir variationer.
Logga in för att svara.