• ola-h

Medlem
    23 juli, 2005 vid 07:51

Vilket segel, vilken mast?

• anonym-anvandare

Medlem
    23 juli, 2005 vid 08:10

north disco 04 strl 6.9
    viper wawe 460

• ola_p

Medlem
    23 juli, 2005 vid 15:20

Har du riggat enlig specifierade mått, med fladder in till markeringarna i toppen av seglet, etc.
    Om du gjort det, känns seglet som det skall på vattnet?

En preliminär gissning är att det skall till mera nedhal..
    Att seglet ser kass ut pga för hög bom är inte så troligt, kör alltif min 5-7 cm från längst upp på mina segel..

• anonym-anvandare

Medlem
    23 juli, 2005 vid 17:25

jag provade med min NP x5 mast! blev ett helt annat segel…

• ola_p

Medlem
    23 juli, 2005 vid 22:31

Låter väldigt konstigt… Seglet borde ju defenitivt funka bäst på den rekade masten…

• anonym-anvandare

Medlem
    24 juli, 2005 vid 06:58

ja! det tycker man ju!(jag köpte masten beg…han sa att den knappt var använd!..såg mkt fin ut!!) menjag börjar bli säker på att masten faktiskt var betydligt mer använd än ha sa…

• oscar

Medlem
    24 juli, 2005 vid 07:40

Är detta när seglet är fyllt av vind eller när det ligger på marken? Norths segel är slappa i mitten tills de fylls av vind.

• ola_p

Medlem
    24 juli, 2005 vid 07:57

Mastens böjkurva etc. bör inte påverkas nämvärt av många timmars användning. Den bör se bra jävla sliten ut innan man märker det.
    Att mastfickan inte tight mot masten är fullt normalt på de flesta segel..

• anonym-anvandare

Medlem
    24 juli, 2005 vid 09:34

jasså! är dom…jag tycker bara att strumpan var extremt slapp några decimetrar ovanför bom och ner ca 50cm under bommen…men jag märkte klart att då jag riggade med NP masten så både kändes seglet bättre och såg ut som det ska…samt upplevde som att jag planade ngt tidigare…

• anonym-anvandare

Medlem
    24 juli, 2005 vid 09:40

Men de flesta man snackat master med…säger ju att flex och spänsten i masten blir sämre …och att master är förbruknigsvara osv…för nåt år sedan köpte jag en beg Fiberspar 100% mast…jätte fin lätt osv…såg också ut att vara i fint skick…likadant med den…seglet såg slappt ut i strumpan osv…sen stoppade jag i en nyare mast en sämre X3…och då vara det ett helt annat segel..både på stranden och i sjön…(jag vet kanske jag som är mast nojjig eller nåt)

• ola_p

Medlem
    24 juli, 2005 vid 11:41

Jag väljer utan en sekunds tvekan min gamla 100% mast som har mååånga timmars segling å ser riktigt sunkig ut framför en nästan ny 75% mast..

Förstår inte vad som är problemet, fixa en bild!

• oscar

Medlem
    24 juli, 2005 vid 17:03

Detta beror på att North har dropshapemaster som är tunnare nertill. NP masten fyller ut mastfickan men detta ger inte bättre prestanda.

• anonym-anvandare

Medlem
    25 juli, 2005 vid 07:38

okej! nu fattar jag! Jag provade igår igen! Med North! det gick faktiskt bättre med ytterligare nedhal…jag är nu nöjd igen! Tack för era tips och synpukter!!! shocked.gif

• kalle_windy

Medlem
    26 juli, 2005 vid 17:13

Det rättar väll till sig när du får vind i det och det kommer lite buk???

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.