Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Masturtag höögt upp på NP Diablo 02, fel?

• Masturtag höögt upp på NP Diablo 02, fel?

Publicerad av anonym-anvandare på 27 september, 2002 vid 18:43

På mina nyinförskaffad diablo sitter masthålet så pass högt att bommen sitter i botten på hålet för att va lagom, lite under axelhöjd, på mig som är 184 lång. Hur är tanken, kan seglet vara felsytt eller ska det inte gå att använda om man är under 180? Det gäller speciellt 6,4 an.
    Någon som upptäckt samma sak?

oskie svarade 22 år, 7 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • Johan!!

Gäst
    28 september, 2002 vid 12:41

Nej, att seglet är felsytt kan du nog utesluta.
    Det troligaste är att du har för lite nedhal. Diablo är väl ett racesegel och ska antagligen ha rejält med nedhal. Du kanske har dålig utväxling eller en gammal mastförlängare med utslitna rullar?

Sedan kan det vara så att du har bommen ovanligt lågt, men du skrev att du hade den strax under axelhöjd, hur lång är du? Personligen har jag aldrig bommen under axelhöjd.

//Johan

• johan-g

Medlem
    28 september, 2002 vid 16:45

Om du har bommen under axelhöjd när du står på marken och har riggat, så är det alldeles för lågt. (iofs är det ju individuellt). Men meningen är ju att bommen ska vara i lagom höjd när du planar och har stängt till seglet. Titta bara på killarna som kör formula, de har bommen nästan uppe vid pannan när de inte planar. Men när de väl stänger till seglet så kommer bommmen betydligt längre ner…

• anonym-anvandare

Medlem
    29 september, 2002 vid 09:01

Jag e som sagt 184 och kör me orginalförlängare och har nedhal enligt de siffror som står på seglen. Håller med, segel brukar inte bestå av fel delar… Skulle jag ha bommen högre blir det omöjligt att ha ha selen ikrokad när brädan inte planar, och så brukar man väl inte ha det eller…
    Henryk

• johan-g

Medlem
    30 september, 2002 vid 12:26

Meningen är ju att du ska vara ikrokad när du planar, själv kan jag inte vara ikrokad när jag inte planar när jag kör racesegel. Då skulle bommen komma alldeles för långt ner när jag väl planar…

• oskie

Medlem
    30 september, 2002 vid 17:31

Nån som vet om det är lika högt på de andra NP freeride-/freestyle-seglen? Jag tycker det är roligare att surfa om bommen sitter lägre… Men det är kanske för att jag är nybörjare smile.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Masturtag höögt upp på NP Diablo 02, fel?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.