• Publicerad av daniel76 på 17 oktober, 2006 vid 05:48

Hur funkar det att köra en 4.30 mast på luff 472, förlängare med marks till 48cm. Risk för mastbrott eller andra problems?:confused2:

oaxen svarade 18 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • tobhed

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 08:50
    daniel76 wrote:
    Hur funkar det att köra en 4.30 mast på luff 472, förlängare med marks till 48cm. Risk för mastbrott eller andra problems?:confused2:

Förlänga 42 cm med en förlängare som är 48 cm låter inte som något jag skulle vilja prova en blåsig dag… men om du tvungen skulle vilja testa så skulle riggen i alla fall bli väldigt mjuk. Vilket segel är det och hur mycket väger du?

• styret

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 09:12

jag kör med max förlägning (45cm) på min 430 ibland. många tillverkare rekomenderar ju det. jag har inte märkt några problem. bara det är tillräckligt med instick i masten ska det väl inte vara några problem?

Är förlängaren 48 centimeter eller är maxförlägningen 48 cm och sen är det nån deci meter extra ?

• tobhed

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 09:31
    styret wrote:
    Är förlängaren 48 centimeter eller är maxförlägningen 48 cm och sen är det nån deci meter extra ?

Ahh, läste slarvigt där – självklart är den längre än vad markeringen anger. Då borde det inte vara några problem

• daniel76

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 11:05

precis förlängarn är 48 + ca 10 cm till, så då är det ok verkar det :cool2:

• oaxen

Medlem
    17 oktober, 2006 vid 11:41

Eh, jag kör min 5.3:a på en 400-mast med maxläge(42 cm) på förlängaren, allt enligt Norths rekommendation. Inga som helst problem, varken i G-hammar eller Vilshärad i alla fall!

Kör på du.

/ Patrik

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.