Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastval… Tush vs. Powerex

• Mastval… Tush vs. Powerex

Publicerad av anonym-anvandare på 27 maj, 2005 vid 08:58

Är på jakt efter en ny freeride 460 mast och valet står mellan Powerex och Tushingham. Masterna är likvärdiga vad gäller böjkurva, tillverkningsteknik (tror jag..) och pris. Frågan är nu om någon av er har erfarenhet av dessa märken? Tänker då främst på prestanda, kvalitet och hållbarhet. Köper ingen RDM i nuläget utan väntar tills jag ordnar vågprylar.

/ Andy

s svarade 19 år, 5 månader sedan 8 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • dr-masse

Medlem
    27 maj, 2005 vid 09:14

Powerex och Simmer är ju likadana, kan vara bra att veta ur prissynpunkt. Jag har en SC10 (samma som Powerex Z-speed) och har haft en SC8 (samma som Powerex Z-free). Väldigt nöjd med bägge.

Powerex har ju rätt bra rykte, deras RDM-kurva är väl typ “standard” som många utgår från.

Tush vet jag inte vilka som gör (någon som vet?), men de är säkerligen bra de med. Många engelsmän åker ju Tush.

Masta På!

• adde

Medlem
    27 maj, 2005 vid 09:32

Båda är pre-preg, men PowerEx byggs av Maclean Industries i USA och Tush byggs i Italien av “fariken på T” kommer aldrig ihåg vad den heter. Triana?…

/adde

• anonym-anvandare

Medlem
    27 maj, 2005 vid 09:54

Ja, det är lätt att bli lite yr när man väl ska ut och shoppa… Det är ju en av utmaningarna i denna sport, att det finns så förbaskat mycket att välja på. Majoriteten av märkena är säkert ok, jag är nöjd bara prylarna presterat hyggligt och håller… Kanske ska man fokusera på att försöka komma ut på vattnet så mycket som möjligt med hyggliga grejer istället för att spendera ohemula mängder tid på att kolla tester…

• dr-masse

Medlem
    27 maj, 2005 vid 10:04

Ah, där görs det ju en del master… och bommar. Challenger å Tecno-limits görs väl där? Gun? KA? Gaastra?

Nåja.

Surfa På!

• krullo

Medlem
    27 maj, 2005 vid 10:38

Masse, vad kör du för segel till din SC10? Jag köpte ett NP Saber 8.2 och en SC10 490 nyligen. Strax efter läste jag någonstans att Simmer-masterna är lite styvare nedtill och mjukare upptill än NP-masterna. Blev då lite skeptisk och tänkte att mitt NP-segel kanske inte får exakt rätt buk om nu Simmer-masten är styvare nedtill. Efter att ha dragit ett par cm extra nedhal tycker jag iallafall att seglet känns bra, men kanske vore det ännu bättre med NP-mast (för 6000 spänn…)?. Har du någon teori?

• dr-masse

Medlem
    27 maj, 2005 vid 11:30

Ha, ha – om jag har någon TEORI? Finns det kineser i Kina? Simmar en enbent anka i cirkel? Luktar gamla våtskor illa?

Teorier, c’est moi.

Men jag har aldrig kört SC10 på någe annat än Simmer. Har en 460 som jag kört på Crossover 6.7 2004 och 2005. Funkar kalas. Och det borde det ju göra. Det är ju vansinns lurigt att avgöra om ditt Saber blir rejält skojigare med en NP-mast. Rätt blir det ju med NP (såklart), men det kan mycket väl vara tillräckligt bra med SC10. Jag tycker att SC10 är en klart prisvärd 100% mast med bra prestanda. Mig veterligen håller de rimligt bra oxå (till skillnad från de allra första 100%iga simmer-masterna där jag känner till ett par snabbknäckta ex.).

Men Simmer (Powerex) böjkurva jfr med NP har jag ingen koll på. Men NP är ju kända för att ha lite egna mastidéer (liksom North), om det är för att de måste eller “tvinga” kunderna att köpa deras egna master kan man ju, ähum, spekulera i… 😉

Du kan inte låna en NP mast, typ en X6, och provrigga för jämförelse, månne?

Masta På!

• krullo

Medlem
    27 maj, 2005 vid 12:03

Tackar! Jag har aldrig varit i Kina, men jag tror det finns en o annan kines där… smirk.gif

OK, synd att inte SP upplyste mig om de olika böjkurvorna. En polare har precis införskaffat en X9, som jag kanske kan få testa. Lite knäckande (och dyrt) bara om det är grym skillnad. Jag seglar saktare med denna nya kombination än mitt tre säsonger Naish Noa V 8.0 och en Bic-mast 50 % från 2001, så lite skeptisk är jag.

• boman

Medlem
    27 maj, 2005 vid 13:00

Det är lätt att hamna i sådana där funderingar… bästa är ju att hosta upp dom där 6000kr så slipper man dom.
    Men jag tycker du ska lägga dina tankar på att lära känna din rigg med din Simmer mast istället, rätt trimm för dagen kan ju göra hela surfet, det går säkert att rigga så du får topprestande med den masten.
    Jag själv kör med en Gun Loop 75% på mitt gammla soul 6,2 från -00 och är så jäkla nöjd så att jag inte vågar byta laugh.gif wink.gif seglet här otroligt stort vindregister när man börjar trimma det för olika förhållanden.
    Visst vore det skoj med ett nytt NP och en 100%are med hur mycket mer skoj…. confused.gif

hhm här sitter man och skriver massa junk när man kan vara ute och segla, det blåser apa ute idag!!

happy segling

• surfen

Medlem
    27 maj, 2005 vid 13:48

Svar till:

confused.gif

hhm här sitter man och skriver massa junk när man kan vara ute och segla, det blåser apa ute idag!!

happy segling

[/ QUOTE ]

YES wink.gif

• surfmats

Medlem
    30 maj, 2005 vid 12:52

Knepigt det där. Jag passade på att knäcka min X9 460 (NP Spirit 7,3) på Torö i fredags (fråga inte vad jag gjorde där med dom grejerna). Följaktligen är jag ute efter en ny 460. Hittade denna på Köp&Sälj:
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php?product=3138&sort=1&cat=13&page=1
    Nån som har några teorier om huruvida den funkar med mitt NP Spirit 7,3 eller ej?

/
    Ingen som har en underdel till en X9 460 billigt annars?

• dr-masse

Medlem
    30 maj, 2005 vid 13:41

Jag körde ett tag (fram till typ 2002) med Fiberspar i NP segel. Funkade fint då i alla fall.

Det borde gå helt OK eller klart bra. Fiberspar har, mig veterligen, väl accepterade böjkurvor å sånt. Ta med seglet och testrigga, månne?

Masta På!

(jo, fel ställe med sådana grejor var det nog)

• s

Medlem
    30 maj, 2005 vid 15:27

Svar till:

Men Simmer (Powerex) böjkurva jfr med NP har jag ingen koll på. Men NP är ju kända för att ha lite egna mastidéer (liksom North), om det är för att de måste eller “tvinga” kunderna att köpa deras egna master kan man ju, ähum, spekulera i… 😉

[/ QUOTE ]

Det varkar inte som Simmer och NP har samma kurva eller flex i masten. En kompis testade ett Simmer Crossover 6.2 på en NP 430 mast och det såg inte rätt ut och kändes väldigt fel. Inte ens simmer-experten MC lyckades få ordning på det. Per gjorde det säkra och köpte ett NP istället.

Men samma Per seglar NP:s mast i sitt Arrows Impact 5.3 vilket fungerar väldigt bra enligt Per. Och Arrows och North vet jag har samma mastkurva. Så kanske även NP sellar sig till denna skara? Eller?
    Ola H har ju knäckt tummen så han kanske inte kan skriva, men vad säger Adde? Har ni “kodat av” dessa master?

/Staffan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastval… Tush vs. Powerex

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.