Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastvikt kontra flex

• Mastvikt kontra flex

Publicerad av svensson61 på 14 november, 2011 vid 15:14

Fick lite funderingar när jag köpte en ny mast i höstas.

Fick hem Simmer RDM8 370 till mina Blacktipsegel och det funkade ju bra men masten kändes lite tung så jag kollade med min RDM8 400 och till min förvåning vägde de lika mycket 2170 g.

Vikten i sig kanske inte är ett problem men hur kan man vara säker på att man får rätt flex i masten när det skiljer så mycket i vikt från standardvikt. Enligt Simmers hemsida ska masterna väga 1900 resp 2000 g. På 370 masten skiljer det alltså 270 g.

Någon som funderat på detta?

jonteasu svarade 12 år, 12 månader sedan 5 Medlemmar · 8 Svar
  • 8 Svar
  • rrd

Medlem
    14 november, 2011 vid 17:19

Det har alltid varit mycket funderingar kring masternas böjkurvor. Tyska Surf har gjort många labtester genom åren och har, som jag minns det, kunnat konstatera att det kan skilja en hel del mellan olika märken med samma uppgivna kurvor och styvheter.

Det handlar ju både om kurvan och styvheten. RDM ansågs tidigt bara funka på mindre vågsegel men har nu sista åren tagit över även på stora segel.

Kolhalten ger en lättare och snabbare i responsen, reflex respons, mast som ger en bättre rigg, men till vilket pris kan man alltid diskutera. Men en mast hänger med länge i utrustningen, kanske längst av allt?

En säkert tips är att använda den mast som seglet är utvecklat för. Man kan också experimentera lite med mjukare mast till lättare seglare och tvärtom.

Simmer masterna:

SPECIFICATION
    size IMCS kg
    400 19 2.0
    370 17 1.9

* All Simmer Style masts use a consitant bend curve

• lars_k

Medlem
    14 november, 2011 vid 17:42

En RDM400 ligger oftast under 1700g, de lättaste neråt 1400g med 100% kol. Några hundra gram påverkar helt klart snärten och känslan i riggen. Din 370 bör ligga utanför tillverkningstoleransen om den är uppåt 300g för tung. En RDM 370 på 2.2 kg är ett riktigt järnspett… Reklamera?

• rrd

Medlem
    14 november, 2011 vid 17:45

Vad har du använt för våg, till att börja med?

• svensson61

Medlem
    14 november, 2011 vid 18:12

Jag har använt en handvåg med en krok som man har till bland annat resväskor och dylikt. tejpade ihop masterna och vägde dem flera gånger för att säkerställa nogrannhet och kommer fram till samma resultat.

Detta är RDM8 dvs 80% kol. Jag har även en SCM10 430 och den väger med samma våg 1720g.

Det intressanta förutom själva vikten är ju att det måste ju skilja väldigt mycket i styvheten. Man kan ju då undra hur exakt detta är som man läser om i artiklar etc . Det kan ju skilja enormt fast man har lika utrustning ?? eller ??

/ls

• ola-h

Medlem
    15 november, 2011 vid 08:07

Inte säkert styvheten skiljer nämnvärt. Antagligen är det rätt mängd fiber men kanske för mycket plast. Annars vet jag inte vad som kan skilja. Men det låter lite tungt i överkant. 15% över rek. Jag har aldrig fört någon statistik över mina master, men rimligen borde vikterna normalt ligga inom lite snävare toleranser även om det säkert finns en viss naturlig variation, precis som med t ex brädor. Kolla vad återförsäljaren säger om saken.

För övrigt kan jag nog säga att jag är rätt bra på att känna skillnad på olika master och brukar rätt enkelt kunna känna vad olika modeller/märken gör för skillnad i ett givet segel. Men jag har aldrig märkt någon skillnad mellan olika master av samma modell. Som det sägs ovan så brukar tester ofta visa skillnader i flex, men jag tror att det ofta är skillnader som mer har med mätmetodiken att göra. Dels osäkerheter, men också att man i testerna endast böjer masterna väldigt lite jämfört med hur mycket de böjs i seglet. Det gör att t ex små skillnader i passform i skarven skulle kunna spela större roll i ett test.

• svensson61

Medlem
    15 november, 2011 vid 09:59

Tack för era svar.
    Jag ska ta kontakt med säljaren och diskutera detta lite och kanske passa på att byta till RDM10 master istället.
    I så fall efter noga (över)vägande.

Ses på vattnet

• svensson61

Medlem
    21 november, 2011 vid 19:10

Ja nu är det bara vinden som saknas.

Ska bli skönt att rigga, nu 0,7 kg lättare mast. Surfers var riktigt shyssta och gjorde ett skäligt inbyte på både min 370 och 400 mast till RDM10 istället

• jonteasu

Medlem
    21 november, 2011 vid 19:45

Detta kommer ta ditt freestyle åkande till helt nya nivåer. RDM10 kommer väl med autoflaka?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Mastvikt kontra flex

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.