Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Matematiskformel för segelstorlek
-
Matematiskformel för segelstorlek
Publicerad av gurra1978 på 26 januari, 2003 vid 18:37Eftersom jag studerar vet jag att det oftast finns formler för det mesta. Finns det någon slags formel för val av segel vid viss vind?
Man borde kunna mata in olika data, ex.vis:
Aktuell vind
Vikt på person
Volym på bräda
Fenans längdEfter några matematiska beräkningar borde ett värde komma ut som anger den optimala segelstorleken (i kvm) för seglingen. Det kanske finns någon som känner sig manad att skapa denna formel. Ola H. borde ha en bra chans
jat svarade 22 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
hmm… det är ju en bra tanke, men sedan kommaer andra faktorer in som material, shaper, trim, skicklighet osv.
att sedan stå nere på stranden och försöka leta upp miniräknaren när det blåser kuling kan ju också vara jobbigt -
Ian har rätt. Trim spelar nog stor roll. Skall du få en formel at fungera får du nog räkna med många konstant värden. Tex att seglet är en fast yta och inte tvistar som i verkligheten. Skall du räkna fram en konstant för de dynamiska förhållandena som råder blir det nog ett fint 5 poängs examensarbete.
-
Jag insåg att det är nog ganska komplex ide, men mkt intressant. Dock är det så många dynamiska parametrar att en ekvation faller nog in i bernoullis ekvation om optimal lyftkraft och strömninglära. Om ni är intresserade är det bara att läsa på:
http://fp.firerisk.f9.co.uk/bernoulli.htm
Ur den bör man ha en start för att hitta rätt segel.
http://www.star-board.com/askteam/read.asp?ID=522
På ovan länk har andra hoppfulla diskuterat liknande problem.Bara att börja räkna och fundera.
Lycka till! -