Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Matematiskformel för segelstorlek
-
Matematiskformel för segelstorlek
Publicerad av gurra1978 på 26 januari, 2003 vid 18:37Eftersom jag studerar vet jag att det oftast finns formler för det mesta. Finns det någon slags formel för val av segel vid viss vind?
Man borde kunna mata in olika data, ex.vis:
Aktuell vind
Vikt på person
Volym på bräda
Fenans längdEfter några matematiska beräkningar borde ett värde komma ut som anger den optimala segelstorleken (i kvm) för seglingen. Det kanske finns någon som känner sig manad att skapa denna formel. Ola H. borde ha en bra chans
jat svarade 22 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
hmm… det är ju en bra tanke, men sedan kommaer andra faktorer in som material, shaper, trim, skicklighet osv.
att sedan stå nere på stranden och försöka leta upp miniräknaren när det blåser kuling kan ju också vara jobbigt -
Ian har rätt. Trim spelar nog stor roll. Skall du få en formel at fungera får du nog räkna med många konstant värden. Tex att seglet är en fast yta och inte tvistar som i verkligheten. Skall du räkna fram en konstant för de dynamiska förhållandena som råder blir det nog ett fint 5 poängs examensarbete.
-
Jag insåg att det är nog ganska komplex ide, men mkt intressant. Dock är det så många dynamiska parametrar att en ekvation faller nog in i bernoullis ekvation om optimal lyftkraft och strömninglära. Om ni är intresserade är det bara att läsa på:
http://fp.firerisk.f9.co.uk/bernoulli.htm
Ur den bör man ha en start för att hitta rätt segel.
http://www.star-board.com/askteam/read.asp?ID=522
På ovan länk har andra hoppfulla diskuterat liknande problem.Bara att börja räkna och fundera.
Lycka till! -
Visst kan det vara svårt att utforma en sådan formel med tanke på allt man ska ta hänsyn till. Det borde gå göra någon liten allmän formel som inte är så komplicerad. Den skulle vara väldigt användbar för alla nybörjare. Allt som kan underlätta för alla nybörjare är bra för vår sport. Det är tillräckligt svårt att lära sig vindsurfa bra ändå.
-
Absolut. Det borde gå att förenkla.
Hittade en skitgammal sida som försöker sig på en graf för att hitta rätt segelstorlek. Jag bara undrar hur de räknat fram grafen för de har använt 92 brädor som exempel:
http://user.tninet.se/~grn163t/ny_sida_4.htmJag får nog fundera ett tag. Jag återkommer.
-
Ian säger: ”matematik har också med känsla att göra”
Ians matematiklärare säger tyvärr inte samma sak -
Det enda man kan vara riktigt säker på här i världen är att allting kan brytas ner till matematik. Människan tog sig till månen med hjälp av räknestickan, så nog vore det underligt om man inte skulle kunna ta sig ut på vattnet med hjälp av alla miniräknare, superklusterdatorer osv osv som finns att tillgå idag.
”En graf kan se ut hur som helst, jaaa… till exempel som en elefant, bara man har tillräckligt många konstanter” sa min elektroniklärare på gymnasiet. Och han borde faktiskt veta eftersom han jobbat åt NASA. Att han pratade mycket för sig själv och spottade mycket när han pratade (oavsett om han pratade med sig själv eller nån annan) och när han gick lutade hela karln snett bak åt vänster, åsså kollade han i taket (!) hela tiden säger jag inget om….
Oooops!
-
Vad tror ni om denna formel. Stämmer det bra med era efarenheter av segelval vid olika vindhastigheter.
kvm = 1/(m/s)*(kroppsvikt-30)
Ex. Jag(82 kg) ska vid 4m/s välja 13 kvm och vid 10 m/s välja 5,2 kvm.
-
Verkar inte stämma, det skulle innebära att jag på 74 kg skulle använda ett 3,7 segel vid 12 m/s
1/12 * (74-30)= 3,67 -
Segelstorleken beror även av vilken typ av segel man använder, eftersom dessa är designade för olika behov. För racing will man ha så ”stort som möjligt” medans för våg segling är man mer ute efter hanterbarhet. I Wind Surfing (sid 22, nr. 7 -02) visar dom en interesant graf med vindspektra för olika segeltyper. Vid ca 7 m/s kan man använda ett ca 11m2 race-segel, ca 7.5m2 freeride segel eller ca 6.3m2 freestyle/wave segel.
Det bästa (och roligaste) är väl att pröva sig fram, allt efter vad plånboken tillåter.
-
Precis !
Detta faktum komplicerar ju till formelmakeriet.
Kanske hugade formelmakare ska satsa på tre olika
formler ?Formula formeln
Feeride formeln
Wave formeln -
Tyvärr så blir nog en ”lätt approximations formel” mkt svårare än man tror.
Tyvärr måste man blanda in pytagoras, cosinus sats och annan cool trigometri för att få fram en vettig konstant som går att använda. X-axel blir segelstorlek, Y-axel blir vindstyrka. Sedan måste man blanda i cosinus för att räkna ut en vinkel tillförhållande mot EN vikt. Sedan måste man göra något annat göj med vikten för att hitta en konstant som ökar eller minskar exponentiellt mot alternerande vikt mot segel och vind.Det går att räkna ut det! Om man antar ganska många fasta konstanter.
Vilket också är meningen när man vill ha en enkel formel.Men vem orkar…
Det är nog enklare och gissa. Åka ut och märka att man är överriggad. Åka in och rigga om, bli förbannad, när man riggat om märka att vinden minskat och rigga på större seglet igen.
Mkt roligare än att räkna.
Det hade dock varit intressant att räkna på det. Det får väl bli någon gång då man är ledig.
Typ en semesterdag då det är vindstilla.
Logga in för att svara.