Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Material för lagning av fena

• Material för lagning av fena

Publicerad av mahi på 23 september, 2008 vid 08:34

Har varit ute och gått på grund lite. Fenan har fått ett jack ungefär mitten på framkanten.
    Hur lagar man detta bäst? Behöver nog inte öppna en plastningsfabrik modell båtvarv, letar efter ett spackel el motsvarande som är lätt att laga med men ändå håller bra.

Vad skall jag handla och vart handlar jag det?

mahi svarade 16 år, 5 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • svenne

Medlem
    23 september, 2008 vid 09:12

Är det bara ett jack, så slipa framkanten jämn och symmetrisk igen. Spackel på framkanten brukar inte sitta kvar utan släpper så småningom. Är det en större skada kan du blanda fiber och polyester och ”spackla” upp skadan för att sedan slipa jämn. Men återigen, det finns risk att det inte sitter kvar.

–S

• swe-496

Medlem
    23 september, 2008 vid 15:15

Har använt ett epoxispackel som heter WC Watertight. funkar kanon och sitter kvar.

• marden

Medlem
    23 september, 2008 vid 16:52

nu kommer jag me plasticpadding igen
    tycker sorten me glasfiber i (den gröna?) funkar kanon till att laga jack i fenan me
    torkar snabbt o går att slipa till en tunn egg om så behövs

• swe-496

Medlem
    23 september, 2008 vid 20:03

Visst funkar det. Men det spacklet är för mjukt. WC-Watertight är finare och hårdare. Går att slipa det riktigt tunnt och bra om man vill fixa bakkanten.

• svenne

Medlem
    23 september, 2008 vid 21:46

En fena rör sig en del och ett för hårt material kommer att spricka och släppa. Om vi nu ska generalisera så är generellt sett en epoxi som används som spackel mjukare än glasfiberspackel.

Jag tycker dock fortfarande att en fena mår bättre av en nerslipning än spackel. Är skadan så stor att det behöver ”fyllas på” kommer den ändå att bete sig annorlunda efteråt. En vanlig freeridefena kanske inte har några större skillnader i egenskaperna efter en behandling, men en sån skulle jag inte bry mig om att spackla på ändå.
    En dyr fena som är spacklad är ingen dyr fena längre.

• mahi

Medlem
    24 september, 2008 vid 10:32

Ok, tack.

/Magnus

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Material för lagning av fena

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.