Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Materialbegränsningar í Formula
Taggad: racing
-
Materialbegränsningar í Formula
anonym-anvandare svarade 22 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 33 Svar
-
Sista veckan i semestern loggar jag för att läsa lite windsurfingnyheter och upptäcker till min fasa att det faktiskt finns seglare i Sverige som vill ändra klassreglerna till 11.0m2 segek. LÄGG NER!
Fakta
*Sen jag köpte min Gaastra Nitro3 12.5 har jag kunnat segla vid nästan (en gång åkte jag till Erstaviken förgäves) varje tillfälle jag har haft möjlighet!
*Förra året seglade jag Gaastra 10.9 (den storlek som segelminskarna vill få det till) med en Starboard 175. Jag planar tidigare och kan segla mycket mer i år!
*Med 12.5 planar man när många båtar har svårt att fylla sina spinackrar. Det har vi aldrig varit i närheten av förut!
*Jag planar tidigare och framförallt kryssar tidigare med 12.5 än med 11.5 som är mina två största segel i år! Båda över 11.0 för att det behövs i Sverige!
*Svenska cupen i windsurfing har inte varit sig lik sen vi började segla 12.5. Alla kan segla – alltid!
*12.5 är det i särklass mest använda seglet i Svenska cupen! Hittills i år har jag seglat 10.4 i ett race (det ångrar jag) och 11.5 i två race. Totalt har det seglats 16 race!
*Utöver Svenska cupen har jag seglat en Eurocupregatta med enbart 12.5 samt en Mellansvenska med enbart 12.5.
*Per Svanberg säger ovan att 80 – 90% av hans träning bedrivs på 12.5. För min del ligger det snarare på 95%. Mina segel som är under 12.5 i storlek är i nyskick…Formula slog igenom med begränsningen en planande bräda, tre segel. Genialt! Ännu bättre blev det med några enkla mätregler. 12.5 som segel, 70cm fena, 1m bräda, mm. Nu kan alla segla nästan jämt, och dessutom fort, samtidigt undviker vi att någon helt plötsligt får ett enormt materialförsprång för att han råkade välja rätt bräda i början på säsongen.
När jag först såg några enkla inlägg på diverse internet forum med idéer på mindre segel så skakade i alla fall jag på huvet. Utmärkande för de flesta av dessa inlägg var och är fortfarande att de inte är skrivna av kappseglare utan windsurfare som faktiskt aldrig har provat Formula och stora segel…
Nu har det gått så långt att det finns seriösa förslag på att minska segelstorleken. Varför? Hittills har jag hört argument som…
*Man planar lika tidigt med en 11.0. – MEN KÖP EN SÅN DÅ OCH BEVISA DET PÅ EN BANA! nuff said
*Det är svårt att hantera en 12.5 – Svårt? DET ÄR INTE SVÅRT! Lite större, lite tyngre. Vi seglar just nu med första generationens 12.5. Låt segelmakarna göra sitt jobb utan regeltjafs så kommer seglen bli bättre! nuff said
*We never use 12.5 anyway… (som en del så kallade proffs utrycker sig) – DOM BOR PÅ MAUI!!! eller liknande ställen. Vindstatistiken på Maui någon? Dessutom så känner sig vissa seglare hotade av att alla kan bli bra utan att flytta till Maui nuförtiden… nuff said
*Det är så dyrt med 12.5. – Visst. PRECIS LIKA DYRT SOM EN 11.0! med några hundralappars skillnad. Det är inte utrustningen som är dyrast om man ska kappsegla. TIDEN man lägger ner är nummer 1. Resor och annat är nummer två. Utrustningen kommer i mitt fall som nummer tre. WINDSURFING ÄR FORTFARANDE BLAND DET BILLIGASTE MAN KAN KAPPSEGLA MED! Jag välkomnar segelminskningsivrare att hitta billigare kappseglingsklasser. Har du inte råd att kappsegla med 12.5 har du antagligen inte råd att kappsegla med 11.5 heller… nuff saidJag kan fortsätta och fortsätta och fortsätta. Jag kan inte hitta något som talar för att 11.0 som största segel är bättre än 12.5.
Martin – Du vill gärna ha mindre segel som största enligt reglerna. Du är duktig men fortfarande junior. Om ett år kommer du också uppskatta 12.5, det törs jag lova.
Peter – Kappseglar du Formula? Jag respekterar din segelmakarerfarenhet och håller med om att man kan bygga in mer kräm i 11.0 än vad som finns idag. Det kan man göra i en 12.5 också och plana ännu tidigare! Sug på den… 🙂 Vi har haft 12.5 regeln i ett drygt halvår, som segelmakare, vad tror du kommer hända om ytterligare sex månader? Du trodde att Per Svanbergs försvar av 12.5 berodde på att han är stor… Jag väger 78kg (sommarvikt) och vill segla 12.5 som du kanske märker.
Conny – Om det nu är så lite skillnad på NeilPryde 11.0 och 12.5 kanske du ska skriva till loftet och klaga? Å andra sidan råkar jag veta att du seglar 12.5 betydligt mer än 11.0. Har jag fel? 🙂
Sebastian och Per – ni är riktiga 12.5 kompisar! 🙂
Innan nästa inlägg om 11.0 som största segel hoppas jag att det tänks till med lite bättre argument. Överbevisa mig gärna om att 11.0 är lika bra som 12.5, se det som en utmaning…
Hälsningar
Jona Ljungström – SWE876 -
oooops….antagligen är det bara jag som är lite trögtänkt, men kom just på att Sverige aldrig kan komma att göra ett undantag vad gäller segelstorleken, eftersom segelmakarna aldrig kommer att sy några 12.5:or, om beslutet med 11.0 går igenom. Om inte klassen blir sådan att de lyckostar som redan har 12.5 kommer få väldigt stor nytta av de plötsligt, men det får vi ju verkligen inte hoppas….
SWE-911
-
Hej SWE 911,
Segelmakarna kommer visst att sy stora segel, saxat från Gaastra sidan:“we, Gaastra, will still be making big sizes, we have done alot of work already. National associations can choose to use bigger sizes if they want.
I think there is still alot of room for larger sizes at regional events, where time is of the essence when completing races, you have to race when it’s 5-8 knots. NOR will dicate these rules. A 12.5 enables you to do this.
PHIL.”
Som du förstår kommer det att gå alldeles utmärkt att fortsätta köra 12,5 i Sverige.
Mvh / Stefan -
JO visst seglar jag överlägset mest på 12,5. MEN det går att plana lika tidigt på en 11. Jag tar lite sämre höjd med 11, går lite sämre på undanvind.
MEN jag tror att vi kan segla lika mycket med 11 och kanske får fler att ha råd att köra Formula. Det är Positivt.
//Conny
-
Hej
Jag tycker att iden med 2 riggar är bra men då bör det vara så att man registrerar in dessa i början av säsongen annars får man ingen vidare stor effekt av regeln .
Idag har många 4 riggar och väljer lämplig a riggar efter väderleksrapport.
Storleken har ingen större betydelse (som det heter) om man 11,0 eller 12,5
därför dumt och ändra max storleken (många som har köpt på sej segel över 11,0 och vad vet man om reglerna 2004 då kanske det är 13,0 som max) = ändra inte för mycket i reglerna gör
bara seglarna för virrade och kanske tillock med tröttnar.
Vill passa på att tacka Per för ett mycket bra arbete som SBSF ordförande -
Säg så här: 2 segel ett 12 och ett 10.0 typ är ju lagom och skippa tävlingar över 12m/s. Då kan man träna Wave istället för att försöka inbilla sig att det är kul å köra FW över 12m/s /Benke
-
Hej på er….Har läst alla inlägg nedan. Jag seglar inte Formula själv i år då jag var tvungen att lägga pengarna på bil rep istället. Men jag har har kommit fram till följande:
1. Börja med viktklasser igen. Tunga seglare kan ha 12,5 och 10,5 som segel och lätta seglare kan ha 11,0 och 9,0 som segel. Var viktgränsen ska gå vet jag inte riktigt. Men det finns det säkert andra som vet.
2. Avskaffa amatörklassen. Jag tror inte och har aldrig trott att den skapar de förutsättningarna som det var tänkt att den skulle göra, få in nya tävlande i klassen.
(Båstad 6 eller 7 amatörer. Varav några har seglat den gruppen ett år eller två.)3. Behåll antal fenor oavsett hur många segel det än blir. Det finns många olika fenor för olika vindstyrkor. Ofta tycker jag själv att det e fenan som blir för stor istället för seglet. 70 fenor finns med en mängd olika areor och profiler. Det är dessa parametrar som gör att det kan vara svårt att hålla ner brädan om det börjar bralla för mycket. Självklart blir ett segel för stort också. Men jag har ofta bytt fena istället för segel.
4. Hanterbarhet av segel. Det är ganska självklart att man tycker att 12,5 känns stort och klumpigt innan man blir van med det. Jag körde samma segel i 2 år och första året kändes 10,5 klumpigt, men året efter kändes det helt ok. Det handlar så mycket om att köra in sig på materialet. 10,5 var mitt största i 2 år.
5. Har hört en stor seglare ( A. Bringdal) säga en sak som fler borde tänka på.
Kör in er på grejorna ni har och lär er dem, då behöver man inte köpa nytt varje år.Summa kardemumma:
Gärna 2 segel, 1 bräda och 3 fenor. Men då ska det vara viktklasser annars blir det nog lite orättvist i gränsvindar. Allra helst på undanvindarna. Behåll 12,5 som största segel.Mvh Mattias SWE 496.
vice ordf i JBSS -
bara för att du inte tycker att det är kul att segla FW i mer än 12 m/s, sa behöver inte det gälla för alla.
jag tyckte att det var förbannat kul pa NM, och en stor anledning till det var just att det blàste sà bra. -
Efter lite funderande så tycker jag nog att reglerna är bra som dom är. Det vore kanske väldigt dumt att ta bort 12,5 trots allt. För min del är det inget problem efter som jag är en lättvindsräka, jag är glad oavsett hur det blir, 11 el 12,5.
Men hur blir det tungviktarna och dom som inte är så bra och hamnar i bakre ledet i lättvind. Det blir kanske färre godkända race?
Jag hoppas att dom inte ändrar dom internationella reglerna för jag vill ha samma regler i sverige som i övriga länder.
/Conny B
-
Jag tycker det är en god idé att ändra till 11,0 som maxstorlek. Som det är idag vekar det som om tunga (och långa) seglare har fördel i alla vindar. Ganska sjävklart att det är bra att vara tung i hård vind, men det vekar inte heller vara någon större nackdel vid den lägsta vindgränsen som krävs för att starta ett race. Det behövs en hel del kroppsvikt för att kunna pumpa en 12,5:a på ett effektivt sätt.
Förhoppningsvis kan 11,0 som maxstorlek jämna ut oddsen något mellan tunga och lätta seglare, samt minska risken för att det på sikt införs olika viktklasser i formula.Att ändra från 3 till 2 segel tycker jag är en dålig idé. Tror inte på att det skulle minska kostnaderna, då många ändå skulle ha 3 eller 4 segel, för att kunna välja och registrera in de 2 som passar bäst vid varje enskild tävling.
Skulle vara mycket bättre med 3 segel som idag, men inregistrerade för hela säsongen.
Om man får ha 2 eller 3 fenor kan kvitta. Ok vilket som.Så här tycker jag:
1 bräda.
3 segel, max 11.0, inregistrerade för en hel säsong.
2 eller 3 fenor.//Ulf SWE 141
-
Intressanta synpunkter och romaner.
Har det inte gått upp för någon att svenska seglare måste gilla läget med de regler som beslutas internationellt. Tror någon på detta forum verkligen att svenska cupen (där 12,5 tillåts) kommer att accepteras som kval till EM och VM (där 11 tillåts)? Hallå. -
Ulf
Du kan ha rätt i att en begränsning till 11,0 skulle gynna lättviktare….men förmodligen är det precis tvärtom.Med 12,5 som största storlek (för de som behöver det) blir det fler godkända race i lättvind (som Conny också skriver).
Med 11,0 som maxgräns kommer det krävas mer vind för att tunga seglare/ de som ej har de bäst lättvindsteknik/ de som ej har den bästa utrustningen att plana -inte nägot som gynnar lättviktare.
Tex i Svenska Cupen finns det inget som tyder på att ökningen av segelstorlekar -och därmed mer segling i lättvind – skulle missgynna lätta seglare. Lättvindsräkorna har i år haft fler framgångar än tidigare enligt min bedömning.Det är stor risk att alla (kanske inte de som bor på Maui)blir förlorare på en begränsing till 11,0.
Tycker dessutom att det känns lite “gestapo” över att förbjuda använding av 12,5 segel – 1 år efter att så många investerat i denna utrustning, lärt sig segla och njuta av dem.Marcus R
-
Formula är i första hand en tävlingsklass och att fler skulle börja tävla med fler begränsingar tror jag inte. Det som gör att fler börjar tävla och segla formula är att det går att genomföra så många race som möjligt samt går att segla i alla vindar som råder! (vilket allt för ofta är svaga lätta vindar…)
själv har jag inte några tävlingsambitioner utan använder formulan främst för att cruisa runt i lätta vindar. Att det då inte är så gigantiska skillnader mellan 11 och 12.5 ser jag därför snarast som en fördel. Nu skulle jag klara mig med ETT segel de enstaka gånger jag vill vara med och raca. För närvarande seglar jag enbart 10,4 och vet visserligen på förhand att jag inte kan ta riktigt lika bra höjd och gå lika fort på slören men det räcker tillräckligt bra för mig.
En materialbegränsing skulle enbart göra att jag seglar samma storlek som alla andra men tror knappast att jag skulle börja kajka runt och tävla i hela svenska cupen…
Skulle jag raca seriöst skulle jag snarast bli frustrerad när race blir avblåsta för att halva styrkan inte planar men nu gör det inte så mycket då det oftast är jag själv som står där och guppar 😉
Begränsningar kan vara bra när en klass har stabiliserat sig men tror att det kommer hända mycket med 12.5:an under näsrmaste åren. Låt utvecklingen ha sin gång så lovar jag att 12.5:orna kommer vara både lättare och smidigare att använda!!!
-
Jag anser att en ändring av reglerna vore olyckligt. Inte i första hand för två eller tre fenor, två eller tre segel, (även om jag föredrar 12,5 som max snarare än 11). Skälet är att jag tror inte det vore bra för sporten som helhet. Vad jag förstår så är det just formulas grundregler med tre segel och en bräda och fokuset på att tävla på vattnet istället för att sitta på strand och vänta på vind, som var fundboardens stora dilemma, som gjort formula framgångrikt. Varför ändra på ett framgångsrecept? Ser vi en nergång för formula klassen? Jag har inga belägg men jag är rätt övertygad om att formulaklassen växer fortfarande runt om i världen. Och det mer befintliga regler.
Jag anser att en av de viktigaste parameterarna för att formula i fortsättningen skall framgångsrikt är lite stabilitet. Inte byta regler och förutsättningar varje år. Då hinner det skapas en eftermarknad med begagnad utrustning och där man inte måste byta hela utrustningen varje år pga regeländringar. Det blir lägre tröskel till att börja tävla. Och eliten kan förse “amatörer” med utrustning till vettiga priser.
Vidare tänker jag på sponsorer och media (en betydlig större påverkansfaktor för sportens tillväxt än 11 kvm istället för 12.5). Hur tänker en sponsor/media? En tävlingsklass där reglerna/förusättningarna ändras radikalt varje år uppfattas ofta som omogen (icke rumsren) och saknar tyngd och tydligprofil och därmed intresse att “investera” pengar och tid i. (jfr hur många riskkapital som vill investera i mobiltinternet). Det måste vara enkelt att beskriva och förstå och det måste uppfattas som om sporten finns kvar i morgon också. Då kommer sponsorerna och media, för fräschheten finns ju inbyggd i sporten. Blir det en kontinuitet kan media på allvar intressera sig för tävlingsgrenen och inte bara göra en blänkare en gång om året (ungefär som det vore en “fluga” fortfarande). Och tävlinggrenen formula ökar i intresse.
Oj nu hinner jag inte utveckla resonemanget vidare utan:
Summa av kardemumman är NEJ till regeländringar just nu för att dagens regler ger mer TÄVLINGAR/RACE och STABILA och TYDLIGA förutsättningar ger större intresse från MEDIA och SPONSORER och TILLSAMMANS som i sin tur genererar FLER TÄVLANDE och sporten växer.
Ps återupptog själv tävlandet efter 10 års upphåll. Och jag har verkligen fått mersmak för formula. Känns ändå som att vindsurfingen är på G igen efter 90-talets dvala.
-
Så här tycker segelmakarna:
För nya regler:
Naish
North
The loft
Challenger
Tushingham
Yes sailsEmot nya regler:
Aerotech
Arrows
Gaastra
Hot sails
NeilprydeLäs mer:
http://www.formulawindsurfing.org/read.php?type=news&id=219
Logga in för att svara.