Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Matt vs blank botten
-
Matt vs blank botten
Publicerad av anonym-anvandare på 2 september, 2001 vid 09:35jag har märkt att mistrals sandwichs brädor har matt botten.. vad innebär skillmnaden i fart å så mellan blank och matt botten
anonym-anvandare svarade 23 år, 2 månader sedan 11 Medlemmar · 54 Svar -
54 Svar
-
Jag hörde en gång att botten skall slipas med 400 våtslip för bästa
vattensläpp. För att en vanlig dödlig skall märka någon skillnad, gissar
jag att man måste ha absolut koll på trim på övrig utrustning. -
har hållt på och tävlat ganska mycket i kanot, där finns dom som slipar botten matt, tanken är att vattnet ska fastna i lacken, då glider ju vatten mot vatten, alltså nästan ingen friktion, men jag tror inte detta gör någon större skillnad i praktiken, men du kan ju pröva.
slipa på//
frank -
de hade väl några nya dräkter när de simmar på elitnivå som gjorde att det gick mycket snabbare, borde man inte kunna göra det på brädor oxå? 🙂
-
För lägsta motstånd skall ytan vara blank. Ju högre hastighet desto större krav på hög ytfinish. Det finns doch vissa strukturer som har en bevisad friktionsminskande effekt, men dessa mönster måste vara mycket precisa med mönsterdjup runt 20-40 micrometer (finnare än möstret på en LPskiva). Tror inte Mistral lyckats åstakomma detta utan det bara är taskig ytfinish.
Henrik
-
Fel, minst friktion ger vatten mot vatten och som frank skrev slipar man ytan så att vattnet bildar en hinna på brädan och vattnet glider då mot hinnan av vatten. problemet e bara att det gärna fastnar en massa skit i det så det e snabbt bara ett litet tag
-
Teorierna är många men personligen tor jag det är mest psykologiskt.
Psykologi och känsla är dock viktiga faktorer så tycker du att det
går bättre med matt botten så är det bara att slipa i annat fall kan
du lika bra låta bli. Tror största vinsten i fart kommer genom att
förbättra tekniken. -
så är det ju i allt…
men tekniken e svårare att förbättra än prylarna!! -
och det är roligare att köpa nya prylar än att nöta teknik!!!!!
-
jo det e ju det det är…man vill ju inte offra en bra dags surf för monotomt nötande…
-
Så du menar att friktionen går ner om man ser till att vattnet får bra fäste mot brädan.
Det tycker inte jag verkar riktigt genom tänkt.
En skrovlig yta kommer att öka den turbulenta intensiteten i gränskiktet och ger därmed en kraftigare hastighets gradient nära ytan, vilket i sin tur ger ett större motstånd.
MVH Henrik A -
Har för mig att det är ett vedertaget faktum att en våtslipad yta på tex segelbåt går lättare genom vattnet än en blank. Detta beroende på att det blir ett tunt lager som följer med båten.
Frågan är dock om detta gäller i surfsammanhang när man har ganska höga hastigheter och planar? Får en känsla av att det inte går att likställa vindsurfing med segling eller kanot…/Mats
-
1 Det finns inga särskilda naturlagar för vindsurfingbrädor.
2 man beöver inte göra ytan skrovlig för att vattnet skall följa med. Det gör det ändå.
3 Vattenslipa segelbåtar och kanoter gör man för att få så blank yta som möjligt.MVH Henrik A
-
Snarare så att gradienten får ett annat utseende med en kraftigare lutning alldeles i gränsskiktet men mindre utanför, sen om den nya utseendet medför mindre friktion eller ej, det orkar iaf jag inte tänka ut!
-
känns som det är dags att lägga ner detta, det är ju ändå ingen som kan det här ändå.
Logga in för att svara.