Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Matt vs blank botten

  • joce

    Medlem
    3 september, 2001 vid 17:22

    withbread båtarna har samma mönster(små trianglar) i skrovet som hajar har i sitt skinn för att minska friktionen mot vattnet.
    Och på undanvinden kan båtarna komma upp i hastigheter på runt 30knop.
    Kan dock vara svårt att åstadkomma detta mönster på sin bräda hemma =)

    M v h
    Joakim…

  • Johan!!

    Gäst
    3 september, 2001 vid 17:24

    En matt yta är bra mycket snabbare. Ni som inte tror mig kan ju ta och slipa ner era brädor med autosol, det gjorde nämligen jag när jag var ung och dum och brädan blev så blank och fin. Men på vattnet märkte jag en skillnad, framförallt att brädan planade senare.

    Nästa gång ni surfar så vänd på brädan innan ni går upp ur vattnet och stryk med handflatan på brädan, då känner man och ser tydligt att det ligger en tunn vattenhinna på brädan. Finns det verkligen blanka brädor idag, trodde man hade gått ifrån det.

    //Johan

  • storm

    Medlem
    3 september, 2001 vid 18:14

    Jag läste någonstans på mistrals hemsida att det allra snabbaste och bästa är att ha halkskydd även på undersidan, för att få så mycket vatten som möjligt att fastna.
    Så det är bara att lägga på polyester/salt på undersidorna av era bräda så kommer ni att märka en otrolig fartskillnad 😉

    /Marcus

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2001 vid 19:19

    Faktum är att den ultramolekylära vibrationshastigheten i de partiklar vars bindningar angränsas av brädans friktionskvot är tämligen ointressant i sammanhanget. Vad som däremot är av största vikt är det spektra av små krusningar som bildas vid brädans kontakt med vattenytan; då detta leder till att brädans yta liksom vattnets aktiveras kan jag i all enkelhet konstatera att det utan tvekan är ytterst fördelaktigt med en allmänt blank brädundersida.
    Jag tackar för mig och hoppas att jag lyckats reda ut diverse oklarheter.

    Fredrik, fil.dr.jur.kand. mateologie i brädbeskaffenhet

  • henrik_a

    Medlem
    3 september, 2001 vid 19:20

    Jag har studerat de flesta strömningslärakurser på Chalmers Maskin civ ing programet, gjorde mitt exjobb som just behandlade strukturers effekt på turbulenta grännsskikt. Så jag borde i mitt tycke var kvalifiserad att svara på frågan. Men eftersom ingen tror på mig (det finns ju massor av surfar som märkt en enorm fart skillnad när de gjort sina brädor skrovlig), lämnar jag därför en liten referens till en, för strömningsintresserade, inte alldeles okänd bok.
    Schlichting, H. (1979), “Boundary layer theory”, 7th edition Mc Graw-Hill.
    Jag har förmig att sidan 615 (eller där omkring) behandlar ämnet.
    Men vad fan hjälper detta, om jag känner gemene vindsurfaren rätt så är det skygglapp på och det grövsta sandpapper som går att erhålla, som gäller.

    Henrik wink.gif

  • henrik_a

    Medlem
    3 september, 2001 vid 19:24

    När jag var ung och dum?????
    Du har blivit gammal och korkad.
    Om det gick trögt när du hade polerat brädan så berodde det inte på den blanka botten.

    Henrik wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2001 vid 19:47

    acceptera det kända faktum att en slipad yta går fortare genom vattnet än en blank. Resonemanget lyder: minst friktion ger vatten mot vatten, alltså något att sträva mot. En fint slipad yta medför att en tunn hinna med vatten “fäster” mot ytan och vattnet runt omkring glider med minskad friktion förbi. SÅ är det, punkt slut. Faktum är också att seglingens state of the art, americas cup båtar, använder slipade ytor. De lägger ner flera hundra miljoner på forskning och utveckling så det kan tyckas att de har räknat lite på friktionsgrejen…

    well, surf on

    /E

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2001 vid 19:48

    Kan det inte vara så att en matt yta ökar friktionen och ger därmed mera lyft i brädan. Därför blir det mindre våt yta och det går fortare trots att det blir mer friktion???

    Micke

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2001 vid 19:51

    eller oxå inte… 😉

    /E

  • henrik_a

    Medlem
    3 september, 2001 vid 20:15

    Öhhh, vilket jävla känt faktum. Kan inte du erkänna att du inte har en anning om vad du skriver om.

    Henrik wink.gif

  • henrik_a

    Medlem
    3 september, 2001 vid 20:42

    Ok.
    Ditt resonemang:
    Eftersom friktionen är lägre mellan vatten och vatten än vatten och någon solid så fäster man vattnet mot ytan genom att göra ytan skrovlig och glider på vatten på en tunn vatten film.
    Jag kontrar då med:
    Redan 1952 fastslog forskare att det inte finns några kännda material med glid egenskaper mot vätskor. Dvs vatten glider inte mot några material och detta betyder att infinitialt när ytan har vätskan samma hastighet som ytan. Vilket betyder att det alltid är vatten mot vatten friktion.
    Du kan få en bunt med referenser som behandlar detta ämne men du får kopiera dem själv.
    Vad gäller Americas Cup tror jag inte på att de försöker med slipade ytor.
    R12 Stars and stripes använde sig av riblets 1987 liksom det amerikanska rodd laget 1984 men riblets är lågnt mer sofistikerat än slipade ytor och man slutade med dessa eftersom de är mycket svårt att applicera på ett skrov.

    Henrik wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    3 september, 2001 vid 20:43

    Nu kan du ge dig på att att antal idioter gör det…

  • ola-h

    Medlem
    4 september, 2001 vid 06:21

    Jag kan inte mycket om strömning, men jag har för mig att vilken struktur man vill ha beror på hur flödet ser ut. Antagligen kan Henrik förklara mer. Om jag minns rätt brukade man på segelbåtar förr ha framdelen blank och bakdelen strukturerad (400-600 papper). Iden var att där strömningen är (nästan) laminär skulle blank vara bäst och där det var mer turbulens skulle strukturerar vara bäst.

    På skidor är det definitivt så att ett blankt belag är otroligt långsamt, och även där glider man på en mikrofilm av vatten. Här ger man belaget längsgående “rillor” där grovleken beror på snökristallernas karaktär. Med stenslip eller slippapper går man över belaget, sedan vallar man och sicklar för att avsluta med att borsta ut vallan ur rillorna med först brons och sedan hästhårsborste. Efter detta ser belaget mycket blankt ut, men kollar man noga ser man strukturen.

    Ola H.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 september, 2001 vid 10:13

    Prova GÄDDSLEM, lite bökigt att applicera men tusan vad det går… s109

  • anonym-anvandare

    Medlem
    4 september, 2001 vid 10:53

    Men vattendrivande medel borde väl göra susen finns både på apotek och hos närmaste hälsokost,alt. gör ett avkok på ljungblommor och häll över undersidan på brädan, låt torka in.(överdosera inte) hmm borde ju fungera även när man skall driva vatten ur en skadad bräda.

    Lycka till

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Matt vs blank botten

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.