Senaste nytt › Forums › Övriga › Off Topic › Matteuppgifter med kitetema
-
Matteuppgifter med kitetema
Publicerad av surfmc på 14 november, 2007 vid 16:12Tänkte be om lite kloka råd från alla som är lite kreativa.
Jag ska dra igång ett mattetema hyffsat snart och tanken är alla ska konstruera egna uppgifter på ett eget valt tema. För att få lite inspiration ska jag visa ett exempel. Jag väljer ju givetvis kite och jag tror det finns hur mycket kul som helst att räkna på. Det ska vara på nivå årskurs 8-9 om det nu säger någonting.
Det jag har tillgång till för att presentera temat är en fullstor idrottshall, alltså en handbollsplan. Där har jag tänkt ha ett par kites riggade upphängda på något sätt i typ ringarna, linorna är 20 meter så de får väl hänga lite snett.
Jag kan ha twintips och vågbräda samt deras kartonger. Projektor med filmsnutt om kite. Jag har en del egna idéer men jag tar tacksamt emot tips om någon har tråkigt och vill konstruera uppgifter.mania svarade 17 år, 5 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar -
17 Svar
-
kan du inte dela med dig med dina ideér.. det känns lite lite brett..
-
@edorf 428825 wrote:
kan du inte dela med dig med dina ideér.. det känns lite lite brett..
Ja man kan ju göra en massa olika saker, tex:
Sträckor:
*Mäta längden av linorna.
*Räkna ut AR talet för olika kites.Area:
*Räkna arean av vindfönstret, linorna på 20 meter får vara radien i en halvcirkel.
*Jämföra hur mycket större/mindre arean blir på ett vindfönster med andra längder på linorna.
*Förklara vad projected area är, räkna ut denna och jämföra med tillverkarens uppgift.Volym:
*Göra en ungefärlig beräkning av volymen luft i olika storlekar på kites.
*Räkna volymen av kvartsklotet som vindfönstret bildar.
*Räkna ut hur många kartonger till twintipen som får plats i en container och se vad fraktkostnaden bör bli per bräda. Här får ju man ta reda på containerfraktpriset och containerns storlek.Omvandling enheter:
*Räkna ut vad en 5´6 surfbräda blir i cm och mäta och jämföra.
*Mäta storleken på filmen som rullar i projektorn, alltså vilken storlek den motsvarar i tum.
*En utskrift från vindguru kan användas för att räkna om mellan m/s och knots mm.Ja detta var några grejer, kom gärna med fler förslag om ni orkar……..
-
Det finns en formel för vindavkylningseffekten som man kan räkna lite med på exempelvis utskrifter från windguru. Det kan ju kännas rätt relevant oxå för kidsen som är ute mycket (eller?).
-
Om du vill ha med fysik kan du ju ta med vilka krafter som verkar på kitesurfarn bla. när han/hon hoppar. Vad för krafter som verkar på linerna m.m…
-
Testa google, där hittar man det mesta bara man försöker….
-
bohm;428987 wrote:Testa google, där hittar man det mesta bara man försöker….
Finns det nåt som heter google ?? hah aa jag kan ju i-och-för-sig testa där! tackar:laugh:
-
@mania 428983 wrote:
Någon som vet nån bra site att omvandla m/s till knots??
En knop är 1,852km/h, dvs en sjömil per timme. 3,6km/h=1m/s. Då blir alltså 1m/s=3,6/1,852knop som är typ 2knop.
-
Shit vilka tråkiga uppgifter. Det är lite som att ta verkligheten gisslan för att göra matematik. Det blir bara värre (för matematiken) om man tar än rolig (häftig) verklighet och gör den svår och tråkig med matte.
Nej, tricket är att hitta geniuna intressanta problem som matematiken kan hjälpa till att lösa. Matematiken finns för att lösa problem, inte för att saker man redan kan svåra. Diverse enhetsomvandlingar kan man väl göra på någon webbsida med för ändamålet lämpligt javascript.
Om nu eleverna är kiteintresserade, ut och kör istället. En relevent fråga skulle kunna vara vilka storlekar på kite som funkar i en given vindstyrka. Rigga upp alla storlekar, och så ut och testa och så plotta resultaten. Kan man hitta något samband mellan vindstyrka och kitestorlek?
Osv, ovs…. Relevans…
-
@Ola H. 429198 wrote:
Shit vilka tråkiga uppgifter. Det är lite som att ta verkligheten gisslan för att göra matematik. Det blir bara värre (för matematiken) om man tar än rolig (häftig) verklighet och gör den svår och tråkig med matte.
Nej, tricket är att hitta geniuna intressanta problem som matematiken kan hjälpa till att lösa. Matematiken finns för att lösa problem, inte för att saker man redan kan svåra. Diverse enhetsomvandlingar kan man väl göra på någon webbsida med för ändamålet lämpligt javascript.
Om nu eleverna är kiteintresserade, ut och kör istället. En relevent fråga skulle kunna vara vilka storlekar på kite som funkar i en given vindstyrka. Rigga upp alla storlekar, och så ut och testa och så plotta resultaten. Kan man hitta något samband mellan vindstyrka och kitestorlek?
Osv, ovs…. Relevans…
Så matematiken är inte en vetenskap i sig då menar du?
-
@Ola H. 429198 wrote:
Osv, ovs…. Relevans…
njaa, inför en dag när det skulle blåsa fan satte jag mig ner med min strömningslärabok (jag läser civilingenjör) för att uppskatta om jag skulle blåsa åt helvete eller om jag kunde gå ut…
-
@Ola H. 429198 wrote:
Shit vilka tråkiga uppgifter………… Relevans…
Kanske har du rätt, fick idén från en tv-program där eleverna fick konstruera uppgifter utifrån ett eget valt ämne, det gjorde succé bland de eleverna.
Har du inte lite mer konstruktiva tankar när det gäller matte eller tycker du att det är bättre att lägga ner.
Vad det gäller att ge sig ut och kite:a så är det inte så lätt att göra på en skola på landet med 50 st 14-åringar som aldrig testat kite. Men det hade ju givetvis varit roligast om de fick ägna sig åt kite på vattnet istället.
-
surfmc;430995 wrote:Kanske har du rätt, fick idén från en tv-program där eleverna fick konstruera uppgifter utifrån ett eget valt ämne, det gjorde succé bland de eleverna.
Har du inte lite mer konstruktiva tankar när det gäller matte eller tycker du att det är bättre att lägga ner.
Vad det gäller att ge sig ut och kite:a så är det inte så lätt att göra på en skola på landet med 50 st 14-åringar som aldrig testat kite. Men det hade ju givetvis varit roligast om de fick ägna sig åt kite på vattnet istället.
Visa videos med lite feta loops och höjd mm! sen säger du att nåt pro är du. SEn har du respekten då är det bara att köra:grin:
-
Hur ont får magnus på en skala ett till tio om han flaxar iväg med kiten och smackar in i ett garage? , eller varför inte ta ett tal jag fick för ett par år sedan: Hur många älgar kan man fånga i ett 2*2 kvm stort nät på en timma? sug på den.
-
nät går att ändra till kite, så slipper du disskutera patent och copyright med läraren….
Logga in för att svara.