Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Maui, Hawaii eller Tahiti?
-
Maui, Hawaii eller Tahiti?
Publicerad av deaz på 21 december, 2011 vid 23:29Jag sitter och väljer på vart man ska åka till nästa vinter.. Vart får man mest ut? Någon som varit på dessa 2 ställen och har tips eller tankar kring det? typ hotell? hyrbil? vilka kites man borde plocka med sig osv.
Tack på förhand folks
// Andreas
deaz svarade 13 år, 2 månader sedan 10 Medlemmar · 18 Svar -
18 Svar
-
Jag funderade själv på att åka till Franska Polynesien men det föll på att det inte blåser där 🙁
-
Haha där är alltså problemet.. Maui har ju vind iaf, däremot vore sjukt fett att bara ha varit i Franska Polynesien 🙂
Nån annan riktig paradis kiting då? Zanzibar ska ju vara galet
-
Mauritius ligger inte så långt ifrån Zanzibar. Sjukt vackert! Har faktiskt svårt att föreställa mig en bättre plats för kite… Finns ett enormt svart berg där som heter ”Le Morne”. Under varma soliga dagar värms berget upp och blir väldigt varmt vilket skapar en stark varm bris som blåser in över land runt halvön berget ligger på.
Mauritius är omringat av grunda laguner med korallrev längst ut vilket gör att vattnet är platt oavsett vinriktning. Om du är modig, duktig eller självmordsbenägen kan du ge dig ut till ”One eye”, det ligger vid revet utanför Le Morne-berget och huserar med enorma surfvågor.
Jag var där en månad för ett par år sedan och det är bland det absolut bästa jag besökt. Åker till Aruba om några veckor jag kan ju höra av mig med rapport därifrån när jag kommer hem i slutet av januari.
-
Zanzibar e najs. Var där för två år sedan (hade lite otur med vinden när vi var där i jan, men brukar vara bra). Plattvatten innanför revet som ligger 1,5km ut och fina vågor ute vid revet. Checka med Jan på http://www.airbornekitecentre.com/our-centres/zanzibar-island-base/ och hälsa isf från mig =)
-
Ska du till Hawaii är ju Maui ön du ska till.. mer och bättre vind, mer kitare.. Oahu är mer vågsurf, mer folk, mer japaner och jobbigare helt enkelt.. Maui är paradiset.. Zanzibar har jag hört mycket bra om också
-
Pontusande,
Jag har varit å kajtat på Aruba i två veckor i Mars i år. Hade lite otur med vind men det blåser annars bra där. Om du vill ha ett boende precis vid bästa kitecentret så gå dit å prata med Wim. Grym kille som äger stället och fixade en bra lägenhet till oss två för 2500 kr / pers i två veckor. Precis vid havet. Kan inte bli bättre. Armando heter en snubbe som äger kitecentret brevid. Han verkar vara en lurig fan tycker jag.
Lycka till! -
Aruba är byigt som fan när det gäller plattvatten spottet och det andra är shoppigt. Var där ett par veckor. Skönt ställe med grymt bra vind stats men rek inte det för Kite. Kanske finns bättre spots om man har en 4×4 och kan ta sig bort från dem kända spotsen.
-
Tack för tipsen Mistralo!
Svinet jag tror du har rätt det är väl ungefär det jag läst och hört om Aruba, tror inte stället kommer lägga sig superhögt på listan men ska ändå bli gött med lite sol och vind :)… Har kollat google earth EDIT: (På ett ställe som heter Arashi Bay) och där verkar det vara rätt platt landskap och inte särskilt mycket land mellan spoten och vinden… Får hoppas på den spoten! Verkar som om den mest populära spoten är Fishermans Hut’s och då är det inte så konstigt om det är byigt med tanke på landskapet…
God fortsättning!
-
Håller tummarna! Jepp fishermans var det byigaste jag någonsin åkt på i hela mitt liv :0(
-
Skrufis;678812 wrote:Ingen som varit på Boracay i Filippinerna?
Jo, Boracay är kul om du inte tycker om att kita.
-
Var bor man p åZanzibar och hur kommer man billigast dit?
-
Windyboy;678821 wrote:Jo, Boracay är kul om du inte tycker om att kita.
Vad grundar du detta på? Trodde Boracay var ett bra ställe för kiting? Har du nåt bättre förslag?
Mina krav är att mat och boende ska vara asbilligt. Sen ska det vara lagom varmt, blåsigt och såklart kitevänligt.
Ett plus om det finns någon slags civilisation oxå. Man kanske vill göra nånting annat än att kita…
Phi Phi Island hade varit perfekt om det bara hade blåst där…
-
Man har ju hört både ris och ros om Boracay, hur är det egentligen!? 🙂
-
Skrufis;678880 wrote:Vad grundar du detta på? Trodde Boracay var ett bra ställe för kiting? Har du nåt bättre förslag?
Phi Phi Island hade varit perfekt om det bara hade blåst där…
Haha phi phi.. Boracay är bra alltså, men man minns inte hur det var att kajta där pga hur bra det var, utan bara känslan på stället.
Maten är helt OK, Filippinerna har ju typ ingen egen matkultur. Så det är thaimat eller hamburgare, finns små stånd som säljer käk. men som vanligt i Asien så ska man vara lite försiktig med dom.
Man kan boka flygbiljetter till Boracay innan resan också, vi hade det lite bökigt med att boka biljetter när vi kom dit.
http://www.cebupacificair.com/
Är man en uber kräsen kajtare så skulle jag inte åka dit.
stay funky !
Logga in för att svara.