Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Maui…verkar gå av på alla möjliga håll…?
-
Helt sjukt bra action i Giampaulos blogg. Förutom Laird såg Robby Naish ut att ha grym kol på läget. Kolla hur han lägger sina toppsvängar!
Det känns som det var fel säsong att inte vara på Maui… Hoppas de fina förhållandena håller i sig för er som skall dit.
-
[size=+1]Härlig MAUI rapport Jesper![/size]
Just nu verkar Maui vara väldigt extremt på alla håll, det har blåst hård Kona vind;
vilken är “från andra, ovanligare hållet”; alltså från syd-sydväst,
och sambandet med stort nord svall gör dessa side-offshore förhållanden.
Otroligt spektakulärt och härlig rapport Jesper, som verkar ha haft en grymt fin tid på Maui!!!Senare under våren “brukar” tradewinden ta över och normalt blåsa
från nordost-ost och ge förhållanden “as good as it gets” det Maui är känt för.
“Brukar” verkar annorlunda denna vinter som har varit “very windy” som
Jesper rapporterat…vindsurfarna är lyriska…För de som åker under våren “brukar”;
de medelstora och även mindre svallen vara fortfaranden av “bra size” för oss dödliga dvs masthöga-logo-gubbhöga linjer och våren brukar erbjuda fantastiska förhållanden med några få riktigt stora svall.
Tradewinden “brukar” stabiliseras under våren och vara pålitlig…Denna ovanliga vinter med El-nino fenomenet som enligt Maui weather & NOAA medför till våren;
[highlight]”…more than the average number of high surf
and lighter-than-normal trade winds through the spring…”[/highlight]
Vilket låter som “as good as it gets”…
Så vi får väl hoppas på något trevligt.
😉För att inte glömma; sub-tropisk lagom värme, fläktande sidvind, sand mellan tårna…surf…snorkling…bad…family! Och det sköna Maui lunket!!!
:cool2: …och en dollar som är 35% billigare än 2002…Olika förhållanden;
Det finns ställen som Sprecks för “da eurolooper”, flasswasser för stylers till andra ställen längs hela kusten för världskänt bra vågridning som Jesper berättar & rapporterar så skönt!😀
…MAUI COUNTY WINDWARD WATERS-
337 PM HST THU FEB 1 2007VTEC:
/O.CON.PHFO.SC.Y.0006.000000T0000Z-070202T1700Z/Headlines:
SMALL CRAFT ADVISORY REMAINS IN EFFECT THROUGH FRIDAY MORNINGTONIGHT:
West winds 10 kt. Wind waves 2 ft or less. West swell 6 ft and northwest 7 ft. Scattered showers in the evening, then showers likely after midnight.FRIDAY:
Northwest winds 15 kt. Wind waves 3 ft. West swell 6 ft increasing to northwest 14 ft early in the afternoon. Showers likely in the morning, then isolated showers in the afternoon.FRIDAY NIGHT:
Northwest winds 20 kt. Wind waves 8 ft. Northwest swell 14 ft. Isolated showers.SATURDAY:
North winds 15 kt. Wind waves 5 ft. Northwest swell 18 ft. Isolated showers in the morning.SATURDAY NIGHT:
North winds 10 kt. Wind waves 3 ft. Northwest swell 14 ft.SUNDAY:
Northeast winds 10 kt in the morning becoming variable less than 10 kt. Wind waves 2 ft or less. Northwest swell 13 ft.SUNDAY NIGHT:
Winds variable less than 10 kt. Wind waves 2 ft or less. Northwest swell 9 ft.MONDAY:
Winds variable less than 10 kt. Wind waves 2 ft or less. Northwest swell 9 ft. Isolated showers.TUESDAY:
Southwest winds 10 kt. Wind waves 2 ft or less. Northwest swell 12 to 13 ft.Kolla den här bilden; …”hard and gusty Kona wind…”
det blåser som attan…LAIRD får “hålla i hatten” och luta sig framåt!Nästa bild; Lanes
Nästa; Kihei – södra Maui – där det “brukar” vara vindstilla; lagom för bad, snorkling osv… -
SUP för Laird är aldrig smått. Såg honom förra vintern utan att ramla i jättevågor plöjde han genom flyende vågsurfare. Otroligt imponerande att se kungen bland SUPare. Fan, jag hade inte ens orkat lyfta hans bräda. Han tog den på en arm över axeln typ 5 m lång och massiv. Sen körde han omkring som om det var på en insjös platta vatten. De andra grymma grabbarna, Kalama och Ordonez m fl ramlade en del men Laird stod som en fura i stormen. Hade jag haft bredband kunde jag visat en bild eller två.
OlaH, har du några att lägga upp?
/Magnus -
@Mag 363271 wrote:
SUP för Laird är aldrig smått. Såg honom förra vintern utan att ramla i jättevågor plöjde han genom flyende vågsurfare. Otroligt imponerande att se kungen bland SUPare. Fan, jag hade inte ens orkat lyfta hans bräda. Han tog den på en arm över axeln typ 5 m lång och massiv. Sen körde han omkring som om det var på en insjös platta vatten. De andra grymma grabbarna, Kalama och Ordonez m fl ramlade en del men Laird stod som en fura i stormen. Hade jag haft bredband kunde jag visat en bild eller två.
OlaH, har du några att lägga upp?
/MagnusFAAAAAAANN!!!! Sluta!
Man brukar säga att 5 av 6.. det är inte illa pinkat!
Men när det gäller vindsurfing semester verkar det uttrycket ganska tomt.
1. 4v semester i Mars – check
2. Sparat pengar – check
3. “övertalat familjen” – check
4. Fått tag på sjysst boende 100 meter ifrån Sprecks för 80$ – check
5. Rehabat ryggen efter diskbråck – hyfsat check
6. Bokat flyg – NjetNu är alla bra biljetter slut.
2vux+1barn ARN-OGK tidigare 24000 nu 42000
och då tar resan 8timmar längre än redan lovligt jobbig 26h.Någon som har tips på varianter… Cykla till Frankfurt…
Problemet verkar vara att kvoten för svenska flyg som ska vidare till Maui via Frankfurt/Asterdam/London osv….
Bokar man en separat biljett till dessa ställen … typ med eurobonus poäng så sitter man i klistret om flyget dit bli försenat… då är det bara att kasta biljetterna till Maui…….
Någon som kommer på något???
Förutom att stanna hemma 🙁
-
Typ minisemester på 3-4 dagar i London och sen vidare till maui? tre dagars försening är väl någorlunda osannolikt i alla fall.
-
har du kollat med olika resebyråer och skit, vi drar ner om två veckor och några dagar fick sjukt många olika priser dels från big travel i borås där vi även fick höra att det gick typ en gång i veckan, helt knas men iaf vi bokade på big travel varberg fick bäst pris och grymm valmöjlighet med avresedatum eller inte mer än andra egentligen men betydligt oftare än en gång i veckan… fast problemet är nog större än så här.. eller?:S
-
@Herodude 363297 wrote:
har du kollat med olika resebyråer och skit, vi drar ner om två veckor och några dagar fick sjukt många olika priser dels från big travel i borås där vi även fick höra att det gick typ en gång i veckan, helt knas men iaf vi bokade på big travel varberg fick bäst pris och grymm valmöjlighet med avresedatum eller inte mer än andra egentligen men betydligt oftare än en gång i veckan… fast problemet är nog större än så här.. eller?:S
Klockan är nu 01:20 och MYCKET surfande senare…
Tjoho.. Jo men kanske en mini semester i San Francisco istället. Strutta runt i London i vinterjacka i 3 dagar och betala 1600/natt för hotell??Frågan är om man vågar chansa lite på hemvägen.. Man är förmodligen inte så sugen på att kliva av i SanFran igen….
Hotell i Sanfran 4star 755/natt för alla 3 !!!!!!
Till och med surfbräde förvaring på flygplatsen för 15$Någon som har någon bra uppfattning av vad man spendar på en dag på Maui 2vuxna + 2åring. Frukost hemma i huset… Lunchmacka…. Lite kaffe+fika… Middag hemma…
Fan vad dålig man är på att spara kvitton…. Förra året låg dollarn runt 8…
Fika i Paia med Latte + surfzone kostade en skvätt om jag inte minns fel… Men man måste ju logga på och stoppa ner något i halsen på gurra som inte varit sen att berätta om sina is-vaks-dopp-i-appelviken…. 🙂 -
@frippe75 363300 wrote:
Jo men kanske en mini semester i San Francisco istället. Strutta runt i London i vinterjacka i 3 dagar och betala 1600/natt för hotell??
Frågan är om man vågar chansa lite på hemvägen.. Man är förmodligen inte så sugen på att kliva av i SanFran igen….
Hotell i Sanfran 4star 755/natt för alla 3 !!!!!!
Till och med surfbräde förvaring på flygplatsen för 15$Låter ju kanon. Jag drog bara till med London för att.. dra till med nåt, och du fattade ju konceptet hursom. Om du inte är så glad i 2*SF, varför inte kolla om det finns nån annan billig “håla” att minisemestra i?
Sist jag var så där långt borta var jag visserligen lite längre bort ändå men då lurade våre resebyrå ut att det blev billigare att flyga via USA på ditvägen och via asien på hemvägen eftersom vi då kunde köpa en jorden runt-biljett.
-
@Rasmus_W 363303 wrote:
Låter ju kanon. Jag drog bara till med London för att.. dra till med nåt, och du fattade ju konceptet hursom. Om du inte är så glad i 2*SF, varför inte kolla om det finns nån annan billig “håla” att minisemestra i?
Sist jag var så där långt borta var jag visserligen lite längre bort ändå men då lurade våre resebyrå ut att det blev billigare att flyga via USA på ditvägen och via asien på hemvägen eftersom vi då kunde köpa en jorden runt-biljett.
Rasmus_W – 01:48.. Surfzone tillhanda håller förstklassig support 24*7 året om!
Jo.. SF blir kanon. Annars verkar det var Settle,Phoenix eller Chicago som gäller. Förra året klev vi FRIVILLIGT av i chicago 2 dagar för att inte resan för grabben skulle bli så lång… Dumt… Det blev två stycken 5 timmar tidsförskutningar och det var förmodligen jobbigare… I år verkar vi inte ha något val… Men 12700 till SF och sedan 13200 till Maui… Det blir ett snitt pris på 8633. Ganska bra tom.
Ett proble förrra året var att Chicago inte hade plats för surfbagage. Vi bev tvugna att hyra en special taxi totalt 4 gånger. På väg till Maui, ifrån flyg. tillbaka till flyg. och sedan på hemvägen igen.. Vi betalade runt 2000:- i onödan bara på det 🙁 Bättre att hyra en egen bil!
Jaja man lär sig något nytt varje gång… Synd bara att vi inte “fattat” att man ska boka flygbiljetterna tidigare. 🙂
-
Flygrutter;
American Airlines går också;
Stockholm (Arlanda) – London (Heathrow) – Los Angeles (LAX) – Kahului (OGG) – raka vägen utan övernattningar.Nu verkar det som vinden lugnat ner sig ett tag och surfarna får njuta.
Kolla in filmklippen från “Kona wind” dagen, Robby rippar järnet och har några sköna råd på slutet 😉
Kolla här;
http://www.dropshots.com/day.php?userid=180568&cdate=20070130&ctime=212453Gioanpaulo Blog rapporterar
http://mauisurfreport.blogspot.com/Bild på en svensk; Jesper B i bottensvängen och Jeff Mr HOT Henderson.
Hookipa – år 2002😀
-
Mera film från sideshoremedia/windsurfjournal http://www.windsurfjournal.com/frontblocks/video/default.asp
/adde
-
@Koa 363307 wrote:
Flygrutter;
American Airlines går också;
Stockholm (Arlanda) – London (Heathrow) – Los Angeles (LAX) – Kahului (OGG) – raka vägen utan övernattningar.Nu verkar det som vinden lugnat ner sig ett tag och surfarna får njuta.
😀
Typiskt.. Nu har vi lagt hela helgen på att hitta bra biljetter. OCH BOKAT… Nu hittar jag hela rutten via AA för 23900:- Fast då är restiden 39timmar.. Så det är ju inte riktigt direkt.. Man blir kvar i Frankfurt från 21:45 och sedan går nästa flyg 09:00…… aah.. det blir nog bra med lite frisco
Tack för tipset dock!
Nu ska man bara avgöra om brädan ska med eller om en custom ska inhandlas på plats…
Säljer jag min mistral beast 2005 på konfen kanske man får 3000:-…
Att betala lika mycket för att släpa den fram och tillbaka känns sådär..Någon som har tips på var man kan köpa en lätt begad customer (typ quattro) på maui?? Annars är väl alternativet att beställa en idag om man vill ha den till 2:a mars?
-
Antingen går du till Alex på HiTec eller direkt till killarna på Quatrofabriken. Du behöver inte beställa innan, det finns alltid nya och beggade brädor att köpa på plats. Men nästan alla Maui-shopar har custom hemma. Testa innan du köper!
Släpa inte dit din bräda, då får du ju släpa 2 st hem igen! Du får inget betalt för beggad bräda på Maui nämligen.
Sälj din bräda när säsongen börjar hemma igen,typ april-maj.
/Magnus
Logga in för att svara.