Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Maui vs WA vs SA

  • Maui vs WA vs SA

    Publicerad av anonym-anvandare på 13 december, 2004 vid 14:46

    Håller smått på att planera nästa års resa (någon gång efter sommaren), kan dock inte bestämma mig vilket jag ska välja. Jag är ute efter vågsegling och möjligen lite plattvatten (hade tänkt att lära mig vågseglingen).

    Vilket bir biligast och bäst, hur är det med vinden och när är bästa säsongen för de olika stälerna, tänkte dra iväg typ två månader. asll info vore trevlig

    swe22 svarade 19 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 24 Svar
  • 24 Svar
  • swe22

    Medlem
    14 december, 2004 vid 12:15

    Maui har allt!! Det är bara att hoppas att dollarn fortsätter att sjunka.

    Har vart i SA men inte WA.

    Rekommenderar Maui framför SA och WA. Varmt i vattnet och en skön avslappnad stämmning. Fördelen med SA är att det är Babordshopp + något billigare än Maui. WA tror jag inte på om du precis ska lära dig att vågsegla..

    /Conny

  • petter

    Medlem
    14 december, 2004 vid 18:01

    Samtliga är extremt bra och trevliga ställen men får nog hålla med Conny. Maui är grymt, det finns bara ett Maui, dyrast men surf och seglingsmässigt är det bäst!

    Mycket beachbreaks i SA där vågorna bryter direkt upp på stranden kan kräva en del master om man aldrig seglat vågor tidigare. Är dock mycket bra förhållanden och finns segling för alla så man lär sig fort. Troligen det billigaste, enklaste och smidigaste alternativet!

    WA och Maui har rev där vågorna bryter vilket gör att du först har plattvatten innan vågorna kommer. Gör det enkelt att börja bekanta sig med vågorna längst in för att sedan ta sig längre ut i de större och kraftigare vågorna. Hela WA är ett äventyr och jag älskar det extremt trevliga och avslappnade livet där. Bra segling, trevliga människor och grymt trivsamt att bara vara där!

    Sedan är det ju en smaksak om man gillar syrbords eller barbordssegling…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    14 december, 2004 vid 19:26

    http://www.koolauvacations.com/Accommodations/Budget/budget.htm

    nån som testat nån av de här boenderna, Hale kai verkar i alla fall ligga riktigt bra till. Vilken är bästa säsongen att åka ditt, eftersom jag ska lära mig åka vågor behöver ju inte vågorna vara jättestora…

  • anonym-anvandare

    Medlem
    15 december, 2004 vid 09:41

    Så som jag fattat det så är det på sommaren minst vågor och mest vind. Vintern är ganska vindfattigt men stora vågor. Därför passar det bäst att åka i mellanperioderna då man både får hyffsat med vind och hyffsat med vågor. Okt-Nov Mars-Apr.

  • koa

    Medlem
    15 december, 2004 vid 10:59

    Haiku, Makawao och Wailuku är mycket prisvärda alternativ och det är sällan längre än en kvart till segling,
    och det kan man ju leva med.
    Vågor: Slutet på April och Maj eller början på hösten har du mindre vågor.
    Här finns det lite Maui boende:
    Billigt:
    http://www.mauihostel.com/
    Privata hus:
    http://www.a1vacations.com/USA_Hawaii_Maui.htm?Google

  • surferic

    Medlem
    15 december, 2004 vid 19:38

    Har varit 3 vintrar i SA, 2 WA och nu senaste hösten på Maui. Kan bara säga att Maui lever upp till sitt rykte. Bra segling, inga långa avstånd och riktigt varmt och skönt ivattnet.

  • gurra1978

    Medlem
    15 december, 2004 vid 19:50

    Videocap shocked.gif!!!! När får vi se videon då Eric? cool.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    16 december, 2004 vid 20:23

    Hur är det med prylarna då, har inte världens bästa och ville köppa upp mig lite ska man göra det där eller, begagnat förstås, nån som vet hur mycket priserna ligger på en beg bräda,mast, segel m.m Kanske nån hemsida där de anonenserar ut prylar. Då slipper man ju dessutom frakten.

    Vore ju skönt att veta om det finns nåt av intresse och inte behöva åka ditt och behöva köppa en massa dyra nya grejor

  • koa

    Medlem
    17 december, 2004 vid 07:36

    Det finns mycket begagnat på Maui.
    Och då pratar vi det finaste och bästa utrusningen som finns att få tag på!
    Custom och produktions brädor, Rdm:s, segel och kolbommar till riktigt trevliga priser…etc etc…
    Och nu när dollar är så låg är nypriserna riktigt trevliga också.
    Om du ändå ska byta up dig; gör det där!

    Aloha

    Calle N
    cool.gif

  • surferic

    Medlem
    17 december, 2004 vid 16:26

    Lugn, Gurra! Filmen kommer dyka upp på http://www.tungsurf.com

  • koa

    Medlem
    17 december, 2004 vid 19:38

    Det ser riktigt bra ut Eric, fint tryck i bottensvängen!
    Ni verkar ha haft en kanontid på Maui, grattis.

    Aloha

    Calle N
    cool.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 december, 2004 vid 21:57

    Hur mycket ska man räkna med att göra av med på mat och annat då, tänkte nog bo på bannana bongalow?
    HUr är det med maten där, har aldrig bot på ett sånt ställe

    Resan börjkar ta form, det säkra är nu att jag köpper pryllar där, bor på bannana bongalow, drar nån gång i slutet av september och stannar två månader och har hittat en vetig bilhyra(7000 spänn för två månader och man får med ett takräcket till någon sedan, det närmar sig…)

  • surferic

    Medlem
    18 december, 2004 vid 08:45

    Med dagens dollarkurs är maten är billigare än i Sverige. Du får en mený skrotmat för ca. $5. Går du ut och käkar en schysst köttbit, sänker 2-3 brewskies och nån drink får du böta kanske $30.

    Min, Johan och Conny’s favorit: Mesa Chumachenga (förmodligen rättstavat) på Milagro’s i Paaia.

  • koa

    Medlem
    18 december, 2004 vid 09:06

    North Shore – Maui favoriter:
    Bel Amis grytor, Mambo Café Stillahavs tapas, Milagros Chimichangas, Jaques Sashimi, och NY Steak & frukost på Charleys wink.gif

    Lite mer:
    Det här är det bästa jag har ätit…någonsin:
    Kostar lite mer…men du blir servad som en kung i otrolig Aloha spirit atmosfär med utsikt över Kuau/ Mamas revet:
    Mamas

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 december, 2004 vid 11:18

    K men hur mycket ska man räkna med att behöva lägga ut per månad för att inte gå runt hungrig, vilka andra eventuella kostnader finns det?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Maui vs WA vs SA

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.