Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Maui, WA, SA, hur bra behöver man vara?
-
Maui, WA, SA, hur bra behöver man vara?
Publicerad av anonym-anvandare på 9 november, 2003 vid 12:46Hej!
Har funderingar på att dra till Maui, kanske under nästa år eller nästnästa. Undrar bara hur bra man behöver vara.
Måste man vara en kompetent vågseglare redan innan man åker dit eller kan man lära sig under tiden, tänkte vara där minst 4 veckor. Kan ju vara svårt att köra Ho’okipa och Lanes, men jag har hört mycket bra om Sprecklesville och Kanaha Beach Park också.Tänkte se till så att jag är en kompetent seglare på liten vågutrustning innan jag drar dit men det är ju inte säkert att man kan öva i så mycket vågor innan.
Nå’n som vet?
Irie Man
anonym-anvandare svarade 21 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Maui är ett vindsurfingparadis för ALLA nivåer. Från absolut första beachstartträningen, till det mest vansinniga 4masthöga Jaws, och som sagt allt däremellan.
23-25 grader i vattnet, knappt några farliga djur eller insekter, stöldsäkert, trevlig tung vattenkultur, vackert…
Det finns INGEN anledning att skjuta upp ett Mauibesök. Vad man kan tänka på är att för mindre erfarna vågseglare och het på många dagars träning, dvs hög vindstatistik, är det smart att åka tidigt på hösten eller relativt sent på våren. Ju mer runt nyår desto osäkrare med vind och desto större vågor (självfallet finns år som skiljer sig från statistiken). Ju närmare sommaren desto mer och stabilare vind.
Jesper B
-
Utan att ha varit på nått av ställena så skulle jag känna mig lite obekväm med att ligga och plaska vid varje vändning i världens hajrikaste vatten i SA.. så jag skulle nog inte dra dit utan att kunna sätta gipparna. Men jag är å andra sidan ganska haj-nojjig
-
TRAMS!!!
Jag lärde mig vattenstarta i SA för två år sedan och det gick alldeles utmärkt. Dels för att det finns en sjö som är helt hajfri och dels för att det finns ett helt utmärkt nybörjarställe ca 10 mil norr om Kapstaden. Söker man lite extra spänning kan man alltid ge sig ut på havet i alla fall och när man trillar i kan man alltid simma tillbaka
Det är ju inte alltid stora vågor, tror det är bra ställe att lära sig köra i vågor eftersom det finns så många olika spots längs kusten.
Mkt trevligt ställe för både nybörjare och proffs!!! -
Det är inga problem att segla i Kanaha och Sprecks. Jag var själv där och hade inte lärt mig varken slag eller jippen. Kanaha kan vara bättre om du inte har någon vågvana. Sprecks funkar bra men har mer vågor så man kan säga att börja i Kanaha och sedan gå över till Sprecks. När du kommer till Sprecks så är chansen mycket stor att du träffar på många av dom riktigt stora seglarna. Ett gott råd är att du skaffar dig ett par skor som skyddar dina fötter när du ligger i vattnet å sprallar. Själv rev jag upp ena foten i Kanaha eftersom jag trillade på ett grunt ställe bara 50-100 meter från stranden och skulle simma runt brädan så ett par skor hade gjort att jag inte hade skurit mig. Ett annat tips är Kailua Beach Park på Oahu. Det är ett underbart ställe. Dock så finns där inget bra ställe längra att bo billigt för det huset jag bodde i brann ner för några årsen, jäkligt synd det låg bara några minuter till stranden. Det kan ha kommit up nya ställen. Ta kontakt med Naish så kan dom kolla åt dig.
Men som sagt så är Kanaha, Sprecks och Kailua bra surfställen även för dom mindre duktiga seglarna.
Hoppas du får en kanon tripp och dra inte ut på tiden förlänge.
MVH
Surfbulten. -
Ok, tack för alla svar, jag är nu helt övertygad, jag måste bara dit på nå’t sätt!
Släpar folk med sig utrustning eller köper man bräda där. Jag har NP Search 5.4 som minsta segel, det verkar vara ett stort segel där, man bör komplettera med typ 4.7 och 4.2 eller?
Kan man få med sig prylar till rimligt pris? Inte som Iberia när jag var på Fuerteventura och tänkte köpa där och ta med mig hem, det skulle kosta 3-4000 bara för brädan!!!
Så där blev det inget köp i alla fall.Irie Man
-
hört att dom blir duktigt sura proffsen om
man dyker upp i hookipa och är bromskloss
dvs inte håller hög standard i vågsegling.
Men Sprekles duger väl gott för de flesta.
Annars skulle jag nog inte windsurfa
i hajrika vatten utan ofta klara gippen och vatten
starta fort.
Rekommenderar varmt att man har fuktionsdugliga
grejor med hög kvalite så det inte händer som för
mig att jointen går av och man får plaska 40 minuter i
vattnet innan annan surfare kommit med utbytes mastförlängare.
Inte alls roligt då man vet att 5 meters hajar
vithaj, hammarhaj och tigerhajar simmmar i djupet.
Och föresten hade jag inte ett blödande skrubbsår
på foten ?
Läskigt. -
Innan jag höll på med hotsailsmaui brukade jag bara ta med mig segel till maui. Mina standarstorlekar var (och är) 4.2, 4.7 och 5.3. Ibland händer det att jag använder 5.5 eller till och med lite större där borta men det är ganska onödigt (i stora vågor är vinden mindre viktig, du tar dig ut i kanaler och får fart av vågen på väg in – beroende på var du seglar, på inre revet tex Spreckan är det mer som här hemma, dvs man behöver vind för att plana). Mast, bom och bräda hittar du på ön. Enklast är att köpa en bom och mast när du kommer dit och lämna in på försäljning när du åker hem. Vad gäller bräda kan du hitta allt på ön. Hyra eller köpa är en smaksak. Snacka med Alex på Hi-tech rentals som är svensk och ger bra service och priser. Han kan även plocka fram lätt beggade grejor (mast, bom bräda) ur sitt hyrverk som man kan köpa billigt. Är du där ett tag ska du definitivt leta runt efter en custom-bräda. Är det någonstans man verkligen har nytta av en sådan så är det på Maui. Det är här dom utvecklas och det är här man hittar det senaste. Om man sedan tar hem den beror på vad man har liggande hemma och beroende på om den överlevt säsongen på Maui. Här är nämligen vindsurfingprylar konsumtionsvaror. Dom slits ut före man hunnit tröttna på dom.
Hookipa: Visst ska man se till att inte klanta sig i crowden, men det är inte så tufft som ryktet säger Det är väl egentligen enbart i slutet av mars och början av april det kan bli lite hetsigt när alla eurokooks med siffror i seglet och dekaler på kalsingarna ska visa vad de (inte) kan. Loocals håller sig undan då utom då det blir lite större och bättre, då tycker oftast dekalgänget att det är lite för tufft för sina trix. Dessutom behöver man inte segla Ho’okipa mellan kl 2 och 3 när det är som mest folk ute. Hänger man på låste 11.00 är det inte så många ute. De senaste åren tycker jag stämningen på Hookipa har blivit bättre än någoning. Det kan vara stridigare bland dekalfolket på vissa spots här hemma. Dessutom behöver du bara slöra ner 100 meter till lanes så har du långa fina sektioner för dig själv. Antalet fina vågor överskrider crowden med stor marginal på Maui.
Jesper B
-
Tack för all info, låter mer och mer som att man vill bosätta sig där!!!
Ok, låter som en bra idé att kanske ta med segel hemifrån och köpa bräda, mast och bom där och eventuellt sälja det när man ska åka hem. Men checkar man bara in seglen på special check-in då så att dom inte blir krossade i hanteringen?
Behöver man bara en bräda eller kan det vara smart att ha med sig en freewave eller freestyle också som komplement till vågbrädan? Fungerar en freewave-bräda i vågorna på typ Sprecks, Kanaha, Secret och allt vad det heter eller blir det för mycket bräda under fötterna?
Irie Man
-
Hej,
Vad åker man med för bolag om man ska till Maui? Är det inte svindyrt att åka till och bo på Maui?
-
KLM $110 en surfbag (dubbel) max 32kg, sjalv slapp jag dock betala ngt alls
/Kama aina
Logga in för att svara.