-
Mauirapport
Efter en vecka på ön kanske man skulle rapportera lite. Var ok svall när vi kom men det har gradvis gått ner. Igår var nog lägsta och idag växte det till sig lite i setten. Har surfat alla dagar (i vart fall om man inkluderar SUP) och vindsurfat 3.
Struntade i gårdagens fina eftermiddagstrade på Kuau då vi hade det så sjukt fint på vårt hemliga familjesurfspot och valde att stanna kvar där hela dagen. Tora (min äldsta dotter/10 år) gick loss helt och fick väl en 20-30 fina vågor på 1,5 timme. Hennes (och hennes pappas) surfintresse toppades dessutom ytterligare av att man i morse körde finalen på tjejernas världskupp i surfing, tillika finalen deras tripple crown, på Hookipa i morse. Det är nog den finaste tävling som någonsin körts där. Flyttades från Honoloa pga för litet svall där. Otroligt kul att se hur duktigt rippig damsurfingen är, och dessutom större än någonsin med stark tillväxt. Vill man se surfbrudar som inte ålar omkring i bikini på stranden utan istället gör de de borde göra (och skulle göra om inte patriarkatet verkade) så kolla in bilder och video från tävlingen på
http://billabongpro.com/maui08/index.php
De körde i småskvätt på Pavilions, lite större var det nere på Middles.
Vindsurfingmässigt har det varit 4 lätta dagar (av 7). Vet inte hur det sett ut på andra spots men Hookipa och Kuau har varit kul och lättseglat. Möjligen lite crowd för ett par dagar sedan på Hookipa för att vara så här års, men det är väl bara kul att vindsurfingen lever. Dessutom rätt turistit, dvs funkar att sno åt sig lita vågor. Annars tycker jag faktiskt Kuau har varit bättre. I den extrema off-shore som var idag och (enligt localsen) igår, funkar helt enkelt Kuau bättre. Små men otroligt fina vågor. Bara att plocka rätt setvåg, vänta och tack vara off-shore vinden dra down the line högt uppe på vågen, så när den börjar komma – snabbt “falla” ner i botten, full carve, skit kanske lite sen?, men tvärt om bara att ladda på rakt upp mot läppen. Här är det ju lite drag i den så ingen större risk att man landar bakom, trots vindriktningen. Filuringen så kul vi hade idag. Vi var typ 5 ute totalt och trots rätt glest mellan setten fick vi hur mycket grymmekuliga vågor som helst allesammans! Vi körde in i mörkret. Traden höll i om än ännu mer lite off-shore mot slutet. Eftersom jag hann med en kort vända surf före vindwankandet kan man väl lätt säga att jag efter denna vecka är rejält utsurfad/utvindsurfad. Det brinner i kroppen och den behöver nog en till pilsner för att mjukna upp inför morgondagen.
I morrn blir det nog samma visa även om det känns som det ÄR på väg upp. Den Hawaiianska gubben (motsvarande mast på bästkusten svedala) kanske kan bytas ut till lite mer loggo eller till och med occational mast…
Grymt skön stämning föresten med sedvanlig Hookipa och Kuau crew. Njaä eftersom det är smått var det som sagt lite lägre nivå på Hookipa än vanligt. Glenn med friends dyker dock upp efter jobbet (på Hot) när de flesta redan givit upp. Pascal (Quatro) seglar fortfarande alltid och överallt. Dave Ezzy med son är ute och själ vågor och vi blir som vanligt stående brevid livvaktstornet och snackar bräddesign och segelförsäljning. Osv… Collins berättar att David (svensk som var här för typ 10+ år sen) bor hemma hos honom, eller om det var i hans bror Phils hus som ligger brevid i Paia. Skymtade en skallig Northseglare med Gulftech-bom (måste vara en svensk konfare!) men jag hann inte heja på honom pga en massa andra kompisar som stod emellan (fick dock ett kryptiskt pm från denna svensk senare på kvällen).
Visst fasen vi skulle ju hemskola våra barn? Jodå även Svea (min mellandotter/7år) är på G. Vi tog ett riktigt tidigt morgonsurf i morse – näää det såg för kallt och stökigt ut, när vi väl var på plats en bra stund före soluppgången, tyckte Svea och jag höll med. Så det blev en morgonfika på Anthony’s istället. Där satt vi och trivdes bland alla pro-surfare.
Anything more: Tja, twin-finbrädorna funkar lika bra som förra året. Finns även ett rätt stort utbud beggade. Jag har lånat på mig ett gäng men köper nog den som jag kört på hittills. Känns väldigt lik min förra från i våras, kanske en gnutta snabbare. Alla segel ser fina ut. 2010 prototyperna har inte dykt upp än men de tidigaste gör nog det före jag åker hem. Hot planerar inga stora förändringar (de har dock släppt två nya modeller efter det att deras hemsida och 2009 katalog gjordes!!!! Dom är helt knäppa vad gäller utveckling). Här snackar man dock betydligt mindre prylar och använder dem istället – mer än någonsin. Tja, Dave E är aldrig sen att snacka prylar förstås och Barry Spanner snackar väl ungefär lika mycket som han inte seglar, men de är definitivt undantag här borta!
En pilsner till var det – sedan sängen!!
Over n’ out
/JB
Logga in för att svara.